Hallo, een kennis van mij heeft een zoon die een kleine drie jaar geleden met een, naar zeggen, visum voor 9 maanden naar Zuid-Afrika is gegaan. Inmiddels is dat visum al 2 jaar verlopen. Nu heeft hij het plan om voor de kerstdagen naar zijn ouders te komen maar hij wil daarna wel weer naar Zuid-Afrika terug waar hij de kost verdient als rondtrekkende klusjesman. In het Zuid-Afrikaanse administratieve systeem is hij niet bekend
Hij heeft noch in Zuid-Afrika noch in Nederland een vaste woon- of verblijfplaats.
Wat zou er bij zijn uitreis gebeuren? Zo veel jaar of nooit meer terugkomen?
Ziet er niet zo goed uit, vrees ik !
In mei 2014 werden door de Zuid-Afrikaanse regering verschillende ingrijpende wijzigingen in de immigratiewet doorgevoerd.
“Overstayers die in Zuid-Afrika wachten op verlenging van een visum, worden bij het verlaten van het land bestraft met een tijdelijke verbanning uit Zuid-Afrika. Deze verbanning kan voor een periode vanaf 12 maanden oplopend tot vijf jaar opgelegd worden. Ook al ligt er al (heel lang) een aanvraag voor verlenging van je visum bij Home Affairs, dan nog schroomt de douane niet om je deze ban op te leggen”, lees je op Kaapstadmagazine.nl :
Veranderingen wetgeving werkvisa en verblijfsvergunningen Zuid-Afrika
Nog een ervaring lees je hier op de blog van ene Hanne.
Dank je wel. Ik had ze al voorbereid op het ergste. Er is zelf geen sprake van een aanvraag van een verlenging, gewoon van ‘onderduiken’.
Zonder boete kan hij het land niet verlaten, en gelijk mag hij niet meer terug keren voor een aantal jaren.
dus hij heeft een groot probleem.
en ik weet dat die regels worden nageleefd!
Hallo en bedankt voor jullie antwoorden en de nuttige links. Zie hierbij het antwoord dat ik uit Zuid-Afrika kreeg. Daarin wordt gesteld dat er geen boete is. Wellicht goed om te weten.
Groet,
Willem
*Goedemorgen Willem,
Dank u voor uw mail!
Ik maak hieruit op dat u (net als ikzelf) Nederlands bent en vandaar maar even een mailtje terug in onze moedertaal.
De persoon uit uw mail heeft helaas inderdaad een probleem. Op het moment dat hij Zuid-Afrika verlaat, zullen ze bij de grens bemerken dat er sprake is van een overstay van rond de 2 jaar. Hij wordt dan bij het verlaten van het land “undesirable” verklaard. In essentie houdt dit in dat hij uit Zuid-Afrika verbannen wordt voor een periode van 5 jaar. Gedurende deze 5 jaar zou hij dus niet terug het land in kunnen reizen. Er is verder geen boete.
Ik hoop dat dit uw vraag helder beantwoordt en natuurlijk dat dit de persoon in kwestie ook wat verder helpt.
Geniet van de rest van de week!
Hartelijke groet,
Marcia Heidsieck
Senior Immigration Consultant
*
Maar je kan ook zorgen dat je weer legaal kan uitreizen, zal heel moeilijk worden en lang duren, maar dat is ook een optie, of 5 jaar niet meer naar ZA kunnen reizen.
Hoe bedoel je dat legaal uitreizen? Welke procedure kun je daarvoor volgen?
Geen idee hoe dit werkt, want nog nooit meegemaakt., vragen aan Home affairs, maar kan een langdurige procedure worden. Zola’s alles daar.
Hi Willem,
Ik persoonlijk zou aan een inreisverbod van vijf jaar veeeel zwaarder tillen dan aan een boete. Hopelijk vindt men bij Home Affairs een geschikte oplossing voor jouw vriend. Hoewel ik in die materie helemaal niet thuis ben (wij hebben altijd een visum van maximum 90 dagen) zou ik anderzijds ook eens gaan aankloppen bij de Nederlandse ambassade in ZA. Is zijn paspoort tenminste nog geldig?
Groetjes,
Toetske