Hoi,
half december ga ik met een vriendin 4 weken naar Colombia. We zijn al er al wel redelijk uit welke route we willen doen.
Van Bogota via Cocuy NP en regio naar Caribische kust (ciudad perdida trekking, Tayrona en Cartagena) en dan via coffee regio en Cali terug naar Bogota.
mijn vragen:
tussen bogota en Cocuy nog een paar dagen stoppen in Villa de Leyva of Barichara? wat zijn jullie ervaringen daar?
om een trekking (1 dag) in Cocuy te doen in Cocuy zelf verblijven? zijn 2 nachten dan voldoende?
Missen we echt iets als we San Gill overslaan?
Het liefst zou ik niets overslaan natuurlijk maar keuzes moeten gemaakt worden om deze route in 4 weken te doen.
we willen graag een mix tussen het stedelijke, trekkings en cultuur!
Dus wellicht hebben jullie leuke / waardevolle adviezen voor dit deel van de reis!
en we zijn ook driftig op zoek naar ons eerste hostel in Bogota. Wie heeft hier een advies / goede ervaring?
San Gill en Barichara - Guane zijn prima voor een paar daagjes, zeker als je net uit het bewolkte en mega drukke Bogota komt. Mooi groen berglandschap met een aangenaam klimaat (niet zo benauwd als aan de noordkust). Veel buitensport mogelijkheden. San Gill heeft een park met enorme grote bomen. Wandeling van Barichara naar Guane is ook erg mooi. Cocuy ben ik niet geweest. Medellin vond ik mooier dan Cali. Cali voegt op zich niet zo heel veel toe (tenzij je er dan net bent tijdens de Férias eind december).
Hostal Sue http://www.suecandelaria.com/ in la Candelaria vond ik een relaxed en gezellig hostel met leuke mensen. Goeie herinneringen aan. La Candelaria is sowieso de wijk waar de meeste hostels en backpackers zitten. Dus in die buurt zou ik het wel een beetje zoeken.
Dat is best heel veel voor 4 weken! Ik heb in 5 weken (jan-feb 2013) gezien: Bogota, Villa de Leyva, San Gil, Barichara & Guane, koffiegebied, Medellín, Guatapé, Cartagena. En dat was soms al best flink door reizen en twee keer een binnenlandse vlucht.
Villa de Leyva is een erg rustig en mooi plaatsje. Er zijn wat mooie kerken en ik zat graag in het gebak & koffiecafeetje Tartas y Tortas aan het grote plein, zonder glas in het raam, lekker lezen en kijken. Verder kun je in de omgeving naar felblauwe meren (mag je niet in zwemmen, wel mooi) en een dinosaurus-skelet ofzo (niet gezien); en naar hot springs waarin je mag liggen, lekker warme baden, grof uitgehakt in de stenen. In het bovenste badje voel je gewoon die natuurlijke bron continu heet water naar boven stuwen, bizar! Leuk om 's avonds in het donker te doen.
Ik was expres gegaan op doordeweekse dagen want in het weekend schijnt het erg druk te zijn met Colombiaanse toeristen en zijn de hotels duurder.
Ik vond Don Paulino hotel prima. Je kunt afdingen op hotelprijzen!
Barichara is erg mooi maar wel heel erg opgepoetst, bijna nep. En behoorlijk saai nadat je de kerkjes eenmaal hebt gezien. De wandeling naar Guane (2 uren) is mooi. Guane is schattig en klein. Dan kun je weer met de bus terug naar Barichara.
Ik heb niet overnacht in Barichara want dat is duur. Ik sliep in San Gil en vond dat wel leuk. Sam’s VIP Guesthouse, met een tof balkon dat over het centrale plein uitkijkt, en een mini zwembadje.
Van daaruit heb ik paragliding gedaan in tandem, heel gaaf maar helaas werd ik er misselijk van; de rest had daar geen last van. Je kunt ook allerlei andere adventure sports doen zoals raften, mountainbiken. San Gil heeft een heel leuk gezellig plein waar je ook in de vroege avond in het donker prima veilig kunt zitten en kletsen met elkaar of de mensen, het zit er vol opa’s, kleinkinderen, vriendinnen etc. De rest van de straatjes zijn niet heel bijzonder; de markt 's ochtends vroeg is wel leuk. Ik vond het prima te doen om vanuit San Gil een vroege bus te nemen en in 1 dagje even Barichara en Guane te zien. In de vroege avond was ik weer terug in San Gil.
Ik heb dit ook onderzocht maar leek toch allemaal wel erg veel tijd te gaan kosten; voordat je aan het beginpunt bent en daadwerkelijk aan een trekking kunt beginnen ben je alweer een paar dagen verder, althans zo leek het. Ook moet je best veel spullen zelf meenemen, of alles via een duur bureautje boeken.
Dat ik daarnaast ook nog een gammele knie had, deed mij besluiten Cocuy over te slaan.
Wat ik hierboven beschreef. (Niet San Gill maar San Gil.) Het is aan jullie wat je leuk vindt. In Barichara kom je volgens mij alleen via San Gil.
Ik vond Casa Bellavista prima. Was de goedkoopste privékamer in de hele omgeving, en ze hebben ook slaapzalen. Het is een beetje oud en gehorig, maar super aardig personeel en perfecte locatie in Candelaria*, vlakbij allerlei cafeetjes en restaurantjes (wel veel kabaal 's nachts van feestende Colombianen, vooral in het weekend), gratis ontbijtje en wifi, en veel hulp van het personeel bij vragen. En wel gezellig met een gezamenlijk keukentje en huiskamer enzo. De eigenaar komt ook wel eens in Nederland. http://booking.com/78e656599e5fbf44a
let op dat er twee wijken in Bogotá zijn die Candelaria heten. Maar meestal weten ze wel naar welke jij als toerist wilt.
In Bogotá zeker die Monserrate berg opgaan met het kabelliftje! Super uitzicht. Pas wel op dat er vaak berovingen zijn op het stukje lopen naar het begin van het kabelliftje. Dus ook al is dat maar zo’n 500 meter, kun je beter een taxi nemen.
En nog meer berovingen op de berg zelf als je die op loopt in plaats van het kabelliftje te nemen. Maar helemaal bovenop is het prima en veilig.
Succes, en zie mijn blog en tips: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html
Je ziet dan telkens rechts bovenin ‘where I stayed’ en in het blog zelf beschrijf ik vaak wel hoe dat hotel beviel. Als je nog meer vragen hebt, zet ze maar hieronder.