Tussen Xi'An en Beijing

Hallo,
Er zijn zoveel dingen te zien tussen de steden Xi’ an en Beijing. Kan iemand mij vertellen wat de moeite waard is. Ik twijfel tussen Hua Shan, Wutai Shan, Datong, Pingyao, Kaifeng, Luoyang. We hebben voor dit stuk ongeveer een week.

Ik ben in oktober 2007 in Pingyao geweest, dat vond ik destijds in ieder geval een erg leuke tussenstop. Een nog tamelijk authentieke ommuurde stad, toen in ieder geval nog niet overgerestaureerd (maar in 8 jaar tijd kan er in CHina veel gebeuren…). Uiteraard wel tamelijk toeristisch, maar niet heel storend. Ik had toen ongeveer anderhalve dag de tijd, dat leek op zich juist voldoende om rustig rond te dwalen langs alle bezienswaardigheden.

• Datong. Is niet meer de grauwe stad die Paul Theroux in zijn beroemde treinreisboek beschrijft. Binnenstad is recent opgeknapt, o.a. nieuwe zuidpoort. We zaten in een hotel net ten zuiden van de stadsmuur.
    Met een bus vanuit het centrum naar de Yungang grotten geweest. En met een bus vanaf een plein in het westen van de stad naar het hangende klooster. Een klein stukje met een gedeelde taxi. Zorg dat je vroeg begint wanneer je beide in 1 dag wil zien.
    En dan heb je het centrum van de stad dus, daar hebben we het Nine Dragon Screen gezien.
    Datong is niet zo ver van/naar Beijing. Kan per trein, maar ook per bus.

• Pingyao vond ik een juweel. Veel museale gebouwen te zien en een stuk over de muur gewandeld. Via het Harmony Guesthouse een dagtrip naar Family Compound en Underground Castle met een gedeelde autohuur gedaan. Drie nachten in Pingyoa in De Ju Yuan Guesthouse, een prachtig hotel met binnenplaats en authentic bed. Zeer goed lokaal eten.

• Kaifeng, vroegere hoofdstad weer niet veel buitenlanders komen. Heeft een hostel gerund door een Australiër en zijn Chinese partner. Leuk personeel, goed eten. Dragon Pavilion vond ik mooi, maar er zijn meer sites:
    chinamaps.info

• Luoyang las ik over dat het tegenviel, vandaar onze keuze destijds voor Datong.

• Hua Shan en Wutai Shan zijn we niet geweest.

Johan

Pingyao vond ik leuk! Wel toeristisch. Wij wisten dat van te voren.

Net zoals de mensen voor mij zeg ik dat je zeker naar Pingyao moet gaan en daar ook moet overnachten. In januari ben ik hier nog geweest en heb ik in de Harmony guesthouse geslapen (de eigenaar zei dat het net was gerenoveerd), dit zag er mooi uit en de kamers die wij hadden waar goed en hadden authentieke bedden en spullen.

@Johan1973 Is die Underground Castle wat? Ben er zelf niet geweest omdat ik had gelezen dat het niet erg speciaal was.

**Datong **
De belangrijke dingen in Datong kan je in 1 dag zien als je een privé-chauffeur neemt. Ik denk dat je zonder chauffeur niet genoeg tijd hebt om het in 1 dag te doen. ’s Ochtends kwamen we aan met de trein en werden we aangesproken door iemand met een auto, deze vroeg CNY 100,- per persoon en heeft ons naar de Yungang Grottoes en de Hanging Temple gebracht.

De Yungang Grottoes is een plek waar Boeddha beelden zijn uitgehakt in de lokale berg, sommige daarvan zijn erg groot en mooi om te zien. Bij deze beelden hebben ze ook nog een mooi tempelcomplex gebouwd, dit complex is echter wel nieuwbouw. Dit complex kan jezelf makkelijk met een toeristenbus bereiken.

Naast deze Boeddha beelden en het bijbehorende tempelcomplex zou je in Datong ook nog een tempel kunnen bezoeken die aan de berg lijkt te hangen. Ik vond deze tempel behalve dat het aan een berg lijkt te hangen niet echt speciaal (Hanging Tempel).

De Hanging Temple is echter wel een aardig stukje rijden vanuit de stad.

Luoyang
Wat ik heb gehoord is dat hier niet veel valt te beleven/zien behalve de Longmen Grottoes.

Zhangbi Underground Castle is geen must, maar wel origineel. Anders dan grotten met stalagmieten en stalactieten en er gaat een meisje mee met een zaklantaarn om de weg te wijzen en uitleg te geven. Haar Engels was goed.
Wanneer je een dagtour doet is het aardig te combineren met Wang’s Family Compound (groter dan verwacht…) en tussendoor.

Wij hadden 2 volle dagen voor Datong. Ik vond dat de stad zelf, naast het bezoek aan Yungang Grottoes en Hanging Temple ook een dag verdiende.

Johan

Volgens mij kan je de Wang Familiy Compound en de Underground Castle eigenlijk alleen bereiken met georganiseerd vervoer en dat is 1 van de redenen dat ik deze niet heb bezocht .

Wat ik niet wist en wat onze gids vertelde is dat ze in Datong de elektriciteit voor Beijing produceren. De kolencentrales staan volgens mij ook midden in de stad dit is trouwens niet ongebruikelijk voor China maar de grote in ieder geval wel. Niet voor niets staat Datong in de top van vieste steden op het gebied van luchtkwaliteit.

Waar je ook heel goed terecht kunt voor advies en het ontdekken van verborgen schatten is op TravelMoodz.com
http://www.travelmoodz.com/en/search?q=co_3%3AChina%3Acountry

Hier vind je lokale reisprofessionals die je graag helpen / gratis adviseren over je reis. Evt kun je ook (onderdelen van) de reis bij hen boeken, cq kunnen zij je begeleiden. Erg leuk!