Pingyao (?)

Hallo,

Voor mijn rondreis door China heb ik een eerste opzetje gemaakt:

  • Beijing
  • Xian
  • Shanghai
  • Guilin / Yangshao
  • Hong Kong

Het zal tussen de 3 en 4 weken gaan duren, dus hebben we wat speling voor wat betreft het indelen van de tijd en er evt. nog een bestemming tussen plannen.
De bedoeling was in eerste instantie om van Beijing naar Xian met de nachttrein te gaan, maar nu zie ik dat Pingyao grofweg halverwege ligt.

Vinden jullie het een aanrader om hier naartoe te gaan?

En zoja, is dit te doen met de nachttrein? Vanaf Beijing duurt het zo’n 12 uur naar Pingyao, maar van Beijing naar Xian ook, hoewel dat 2x zo ver is???

Is de nachttrein naar Pingyao soms een stoptrein die in elk gehucht vol op de rem gaat? (Slaapt ook niet lekker)

Hoe dan ook, ik hoor het graag!

Je zit gaat erg veel naar de grote steden. Dan zou ik zeker een paar dagen Pingyao toevoegen zodat je wat meer van het plattelandsgevoel meekrijgt. Het valt me op dat mensen vaak erg kort in Pingyao blijven, je kunt er enkele bijzondere dagtrips in de omgeving doen, dus minstens 3 nachten zou mooi zijn.
De treinkaartjes zou ik door het hostel in Beijing laten regelen. Er zijn beperkte plekken voor mensen die in Pingyao uit/opstappen…
Je kunt ook naar Taiyuan vliegen en vanaf daar de bus naar Pingyao nemen. Dat heb ik gedaan, want die nachttrein tussen Beijing en Xi’an had ik al eens gedaan en met binnenlandse vluchten heb ik alleen maar goede ervaringen.
Succes!
Johan

johan1973, bedankt voor je reactie!

Vliegen naar Taiyuan en dan de bus is ook een idee inderdaad. Ga ik even bekijken.
Wat ik zo over Pingyao lees is dat mensen er inderdaad maar kort blijven, omdat het vrij klein is. Ik ben nog niets tegengekomen over de omgeving, wat wellicht inhoudt dat maar weinig toeristen hun heil buiten Pingyao zoeken? Is op zich dan wel weer een pluspunt: het wordt mijn 1e keer China en ‘dus’ zijn vooral de voor de hand liggende dingen gepland (dus veel toeristen), maar wat interessante dingen bekijken zonder te struikelen over hordes toeristen is ook weleens lekker.

Heb je wellicht wat tips over dagtrips buiten Pingyao?
(Wat platteland betreft: er zijn inmiddels wat dagen Zhangjiajie ingepland)

Zhangbi underground castle en Wang family courtyard, in een dagtrip mogelijk. Dat heb ik bij het Harmony Gueshouse geboekt. Beide zijn zeker de moeite waard. Pingyao heeft veel historische ‘gebouwen’ die je met 1 ticket kunt bezoeken inclusief de muur om daar een stuk over te lopen. Probeer een kamer te krijgen met een origineel kang bed. En het regio-voedsel is zeer goed. Ik zou minstens 2 volle dagen, dus 3 nachten aanraden.
Wanneer ga je precies, houd rekening met het klimaat.
Johan

Bedankt voor je tips! Wat ik zo op google ervan vindt, ziet er interessant uit. Wordt waarschijnlijk inderdaad een dagje langer Pingyao.

We gaan ergens rond 20 augustus voor een dikke 3 weken. Termen als ‘heet’ en ‘vochtig’ heb ik al vaak langs zien/horen komen. Nou ja, 't is niet anders…