We zijn bezig om onze reis dor China te plannen en hebben ongeveer 21 dagen te besteden. De route heeft een paar standaard elementen: Beijing-Xian-Chengdu-Yuangshou-Hongkong.
Maar we hebben nog enkele keuzes te maken die we vooral aan meer authentiek China willen besteden. Aanvankelijk wilden we ook naar Datong / Pingyao maar zagen ook de optie Lijiang / Dali voorbij komen.
Welke optie heeft jullie voorkeur? En vooral: welke overweging zou je daarbij hebben?
De lijn die we nu zelf hebben is dat de optie Datong/Pingyao wat minder reistijd en minder vliegen zou betekenen. En beide opties zijn de moeite waard.
We reizen met 5 volwassenen (2 ouders en 3 volwassen kinderen).
Met kinderen zou ik kiezen voor Lijiang/Dali. Mooi stadjes en omgeving om te fietsen en de natuur in te gaan.
Datong/Pingyao is vooral iets wanneer je interesse hebt in geschiedenis en musea/sites.
Datong en Pingyao kan je in 2,5 dag hebben gezien, inclusief reizen van Beijing en aankomen op het station in Xian. Ik vind Datong (Hanging tempel en de Yungang Grottoes) en Pingyao (oude stad) authentieker dan Lijiang en Dali, deze laatste lijken nog niet zolang geleden uit de grond te zijn gestampt en zijn heel toeristisch. De stadjes zijn wel mooi om te zien.
Als je van trommels houdt, dan is Lijiang een goede keuze want elke 3 a 4 winkels is wel een winkel die deze verkoopt…
Dali is ook toeristisch, maar vond ik leuker en ik had hier minder het Disney gevoel bij.
In de buurt van Dali en Lijiang valt wel veel te zien, zoals fietsen langs het Erhai lake.