Turkse zinnen

Ik weet het al…!! :wink:

oke :slight_smile:

Ik wil ook heel graag Turks gaan leren via een opleiding! Ik heb wel zo’n cursus maar ik heb geen stok achter de deur. Ik laat het dus vaak gewoon liggen!

X

ja cynthia…dat heb ik ook, het schiet echt niet op.

heb laatst alle taal instituten hier in de buurt afgebeld. nergens wordt meer turks gegeven, de korts bij zijnde is in hasselt.

misschien als ik straks mijn rijbewijs heb, maar kan nu moeilijk mn moeder gaan verplichten om ook turks te gaan leren…haha

groetjes

filiz

Hahaha !! :smiley: Wel lekker makkelijk, kan je turks oefenen met je moeder !!

Dat is precies de reden waarom ik naar de Fontys ben gegaan, 2uur perweek is goed te doen. Ik heb ook van die thuis cursusen liggen maar ik doe er niets mee. Ik kan me er gewoon niet toe zetten om eraan te beginnen!!

Liefs Linda

hoe duur is Fontys en waar zit het?
lijkt me echt zo leuk om goed turks te leren!
xXX

Ik ben idd ook wel heel benieuwd naar dat Fontys :smiley:

@Cynhia, volgens mij kan je in alkmaar ook naar turkse les. Ik wilde dat ook gaan doen, maar het is de beginnerscursus en daar heb ik eerlijk gezegd niets aan.
volgens mij moet je gewoon es ‘alkmaar turkse les’ googlelen (hmmm dat wordt ondertussen een werkwoord maar bestaat vast niet…).

als ik er meer over weet laat ik het je wel even weten!

@Cynthia, ik heb het gevonden hoor…
kijk even op http://www.vualkmaar.nl/talen.htm.
en als dat niet lukt gewoon op www.vualkmaar.nl.
SUCCES !!

waar ben je bezig met turks leren?

Bij mij hier in Einhoven bestaat het uit 2 modules van ieder 7 weken, voor leerlingen kost het €90,- per module voor niet leerlingen €130,- per module.
Je leert vooral schrijven en het vervoegen van de woorden de naamvallen etc.

Valt mij op dat er veel Turkse leerlingen zitten die op die manier wat extra punten willen halen, ik heb er veel profijt van want kan met hun leuk gesprekken voeren, De klas bestaat uit ongv. 15 personen waarvan 3 Nederlandse meiden!!

We zijn nu bezig met de 2de module op www.fontys.nl kun je onder Talencentrum meer info vinden.

Een vriendin van mij heeft een cursus Turks op de volksuni gedaan, doet nu het derde jaar. Het niveau ligt een stuk hoger en ook het tempo ligt hoger, wat de kosten daarvan zijn weet ik helaas niet meer info op www.volksuniversiteit.nl

De leraar die ik heb op de Fontys geeft ook les op de Voksuni!

Succes allemaal,

Liefs Linda

op de volksuniversiteit het tempo hoog??? dat vind ik juist heel erg tegenvallen…

heeft iemand enig idee hoe je in het turks zegt
-ik ben jarig
ik ben trouwens ook jarig…haha maar een turkse vriend van me begrijpt me niet dus alvast bedankt voor de hulp!

Kusum: Volgens mij: Bugun benim dogum günüm…

Vandaag mijn geboortedag…

X

dankjewel!

Asje! Enne gefeliciteerd!!!

X

Oke verkeerd gezegd voor MIJ is het tempo te hoog, ben al 12 jaar uit de schoolbanken en werk gemiddeld 50ur per week. Dus dat niveau en tempo trok ik niet, bovendien kwam er teveel werk thuis bij waar ik dus echt niet aan toe kwam…

Op de Fontys gaat het wat rustiger en gemoedelijker… Huiswerk krijgen we ook maar dat kan ik allemaal goed volgen…

Liefs Linda

weet iemand hoe je werkwoorden goed vervoegd?
ik weet erg veel werkwoorden maar ik weet niet hoe je van bijvoorbeeld ‘lopen’ naar de; ik/jij/hij/zij/wij/zij/u/jullie lopen, kom… moet je dan de stam van het werkwoord nemen(hoe kom je precies aan de stam?) en wat moet daar dan achter. Beetje uitgebreide vraag maar misschien kan iemand het beantwoorden :slight_smile:
liefs

de bezittelijke achtervoegsel zijn:
ik-jij-hij/zij-ons-uw/jullie-hun
im-in-i-imiz-iniz-leri

bijvoorbeeld:
huis=ev
mijn huis evim
jouw huis evin
zijn/haar huis evi
ons huis evimiz
uw/jullie huis eviniz
hun huis evleri

oog=göz
mijn oog gözüm
jou oog gözün
zijn/haar oog gözü
ons oog gözümüz
uw/jullie oog gözünüz
hun oog gözleri

school=okul
mijn school okulum
jouw school okulun
zijn/haar school okulu
onze school okulumuz
uw/jullie school okulmunuz
hun school okullari (op de laatste i staat geen punt ivm klinkerharmonie)

naam=ad
mijn naam adim (i zonder punt)
jouw naam adin (i zonder punt)
zijn/haar naam adi (i zonder punt)
onze naam adimiz (i zonder punt)
uw/jullie naam adiniz (i zonder punt)
hun naam adlari (i zonder punt)

Hoop dat je er wat aan hebt!