Turkse mensen begroeten

Hoe gaat het precies als je turkse mensen begroet.
Ik weet zoiets van een handkus,maar hoe gaat dat?
en doe je dat als meisje zijnde alleen bij vrouwen of ook bij mannen?
Weet het dus echt niet precies,en wil het eigenlijk wel een beetje weten want ga dinsdag de familie van askim ontmoeten…

Volgens mij word dat alleen gedaan bij oudere mensen, ik heb tenminste nog nooit gezien dat mijn askim dat bij zijn ouders doet en hij heeft het mij ook nooit gezegd. Wel toen er een oudere man kwam deed hij dat en vroeg hij mij dat ook te doen. Gewoon een kus op de hand en dan die hand naar je voorhoofd brengen…

Volgens de Turkse traditie, is het gebruikelijk dat je, uit respect, iedereen die ouder is dan jij, een “handkus” geeft. Je “kust” (vluchtig) de bovenkant van de hand en brengt hem naar je voorhoofd.
Dit doe je bij binnenkomst, als je weggaat, bij feesten etc. Eigenlijk bij elke vorm van groeten en afscheid nemen. Zeerzeker ook bij je (schoon)ouders! Het wordt erg gewaardeerd door je familie en heeft niets met ondergeschiktheid te maken of zo. Enkel met respect voor ouderen. Mijn man doet het ook bij zijn eigen ouders, ooms, tantes, opa, oma etc. Het geslacht maakt niet uit. Mannen bij mannen, vrouwen bij mannen etc. Soms doet de vrouw het ook bij haar man, bijvoorbeeld bij het slachtfeest, suikerfeest e.d. Ik doe dat soms wel bij mijn man (hij is ook Turks). Mijn dochtertjes doen het ook bij mij en mijn man bij belangrijke feesten. Vervolgens krijgen ze geld en snoepjes.
Met het Suikerfeest bijvoorbeeld; je gaat dan (als “jongere” bij de “ouderen”) bij familie/ vrienden lang op “fijne feestdagen” te wensen en de hand te kussen. De kindjes kussen dan de hand van de aanwezigen en krijgen dan geld en/of snoepjes. Over het algemeen gezien, kus je de hand als het leeftijdverschil zo’n 15 jaar en meer is.
Hopelijk weet je voldoende!
Succes!

Groetjes,
Priscilla

hier heb ik ook in het verleden een topic aangewijd;zie

http://www.wereldwijzer.nl/boeken/topic/28008-1.html

komt dat zoenen ook in voor,bedankt voor de aanvulling;priscilla