[ul]
[li]1 kopje linzen[/li][li]3 kopjes water[/li][li]scheut olijfolie[/li][li]1 blikje tomatenpuree[/li][li]3 tenen knoflook[/li][li]2 uien (heel fijngesneden)[/li][li]1 theelepel djinten[/li][li]1 theelepel gemalen chilipepertjes[/li][li]2 eetlepels gehakte verse munt[/li][li]2 bouillonblokjes[/li][li]klein scheutje citroen[/li][li]snufje suiker[/li][li]peper en zout naar smaak.[/li][li]NODIG:[/li][li]middelgrote soeppan[/li][/ul]Bereidingswijze van Turkse linzensoep
Uien met knoflook uit de knijper zachtjes fruiten in wat olijfolie. Tomatenpuree toevoegen en zacht meebakken. Water en linzen, alsmede kruiden (behalve munt) toevoegen en de bouillonblokjes. Na een half uurtje (als de uien heel zacht zijn) het citroensap en de munt erdoor roeren. Even doorwarmen en serveren met bijv. turks brood of wat anders…
Echt smullen hoor;heeft iemand er een variatie op?het kan heet worden door die pepers…heb dat zelf ervaren…
Te gebruiken (ik doe het zonder maten, maar zal mijn best doen om het zo goed mogelijk te bespreken) :
2 kopjes linzen met 1 lepen rijst gemengd (leg de linzen en rijst in een diepe bord met water voor een 10-tal minuten)
1 ui (in kleine stukjes snijden)
1 tomaat (in kleine stukjes snijden)
2 aardappelen (in kleine stukjes snijden)
2 wortels (in kleine stukjes snijden)
1 lepel tomatenpuree
1 bouillon
peper en zout naar smaak
1,5 lepel boter
Ik laat boter eerst smelten, voeg dan de ui toe. De ui moet roos en zacht zijn. Dan voeg ik tomatenpuree bij. Ik meng deze goed door, zodat het er mooi rood uitziet allemaal. Dan voeg ik de linzen erbij (vergeet niet dat je het water moet weggieten voor je het in de pan gooit). Meng dit goed door zodat de uieren niet van onder blijven plakken aan de pan.
Daarna voeg je water bij. Dan kan je aardappel, wortel, tomaat, erbij voegen. Dan doe ik de bouillon die ik met mijn vork heb verpletterd tot stof erbij. Als laatste voeg ik peper en zout naar smaak toe. Wat je ook nog kan doen is “tuzot” bijvoegen. Dit is een smaakgever bij het eten. Dit kan je in de meeste winkels terugvinden
Laat het nog een beetje koken en dan kan je het serveren
2 liter water
1 gesneden ui
1 teentje knoflook
1 gesneden wortel
1 gesneden aardappel
en 1 beker rode linzen
Peper en zout erbij en laten koken.
Als het gekookt is, alles met een staafmixer pureren.
Dan olijfolie in een pannetje doen, 2 eetlepels munt, lepeltje biber salca, pulbiber. Even aanbakken en in de soep doen en de soep serveren met brood en citroen.
Lieve luitjes vergeten jullie niet ook tijdens t kook proces een halve citoen in de soep te persen, dan smaakt hij lekker fris.
En persoonlijk wacht ik met de tomaten puree tot de soep gepureerd is dan krijgt hij namelijk de mooie kleur en de kleıne rode stukjes.