Ik ben helemaal gek van turks eten en heb ook zelf weleens wat gemaakt. Hebben jullie weleens iets lekkers gekookt? Smaakte het een beetje zoals in Turkije??
Ik ben benieuwd! Ik ga zelf morgen denk ik lahmacun maken, altijd lekker
Mijn vriend heeft mij Sultan Chicken geleerd te maken en het is erg lekker. Maar ik heb begrepen dat je het op verschillende manieren kan doen. Het zijn een soort gevulde kipfileetjes met knoflook, kaas en peterselie. Vervolgens gaat het in de oven, samen met een pikante romige saus van tomaten. Erg lekker!!
Hij heeft dit gemaakt toen hij hier in Nl. was en laatst heeft mijn moeder het ook gemaakt.
benodigheden: rundergehakt, uien (gesnipperd) tomaten puree, rijst, fijn gehakte peterselie (niet gekookt) paprika’s of aubergines en olijfolie.
alles behalve de paprika’s en/of aubergines mengen. met peper en zout.
dit mengsel in de paprika’s of aubergines doen. (van paprika’s de bovenkast en agsnijden en hem ontpitten, aubergines door midden snijden en deze uithollen) ze in een ketel water doen, niet te veel water.
het water verdampt, maar dat moet je weet bijvoegen als het water kookt moet je de olijfolie bijvoegen.
hoelang de ketel op moet staan ligt aan de grote van de paprika’s…
je kunt t beste af en toe eens proeven om te kijken of de rijst al gaar is…
benodigheden: stukjes schapenvlees, uien (snipperen), beetje tomatenpuree, 1 of 2 tomaten en 1 paprika (in stukjes).
was het vlees en laat het uiltekken. doe het vlees vervolgens in een ketel, evt. bestrooien met zout. als het vlees aangebraden is de uien toevoegen en de paprika. als het vlees bijna gaar is de tomaten en de tomatenpuree erbij doen.
(als het vlees vet is, geen boter gebruiken, anders wel.
wie gewoon iets makkelijks wil maken en toch turks koop doner kebab bij de liddl of koop turkse pita van knorr wereldgerechten het is allebei egt turks en het is super lekker en makkelijk te maken.
Ik heb die pita laatst gehad, maar het smaakt toch beter in Turkije. Maar et was zeker wel lekker hoor, maar mis de Turkse sfeer er gewoon bij…hahaha
Oh ik heb hier nog een gerecht dat ik heel lekker vind bij de spagetti ofzo en wat ik vaak in Turkije maak voor mij en mijn manneke!
Kofte (lams- of rundergehakt in knoflooksaus)
500 gram runder of lamsgehakt
2 uien
2 teentjes knoflook
bosje peterselie
Turkse kofte-kruiden (poeder)
Zout
Peper
Bereidingswijze:
Vermeng de zeer fijngesnipperde uien, 2 teentjes geperste knoflook, de gehakte peterselie en het gehakt met rijkelijk Turks koftepoeder, zout en royaal peper goed met elkaar. Maak vervolgens kleine, langwerpige gehaktballetjes en leg die op een bord. Bak in de hete boter de zeer fijngestampte knoflook (10 teentjes) glazig, roer beetje bij beetje de bloem erdoor en giet, ook beetje bij beetje, de bouillon en melk erbij. Blijf alsmaar roeren, want er mogen geen klontjes in komen. Breng de saus even aan de kook en bestrooi met peper en zout. Doe vervolgens de gehaktballetjes voorzichtig bij de saus, roer alles goed door elkaar en laat de balletjes nog zo’n 30 minuten stoven op zacht vuur. Snipper er voor het serveren nog wat peterselie over.
Ohja lekker he…Ik koop de Ayran gewoon in een Turkse winkel bij mij in de buurt en soms maak ik hem zelf!
Ik kan niet meer wachten om bij mijn manneke te zijn en lekker te zonnen en te eten en te drinken enz.
Maar het meest mis ik mijn manneke, ONTZETTEND VEEL!
Een van mijn favorieten is Sebzeli kurufasulye (bonensoep)
400 gr witte bonen
2-3 el olijfolie
1 teentje knoflook
1 ui
2 wortelen
1 stuk bleekselderij
2 el tomatenpuree
7,5 dl groentebouillon of rundvleesbouillon
1 takje tijm
1 el paprikapoeder
1 el geraspte citroenschil
zout
peper
1 snufje cayennepeper
klein beetje suiker
4 sneetjes witbrood
2 hardgekookte eieren
De olijfolie in een pan verhitten en daarin de knoflook fruiten. De ui snipperen en de wortelen en bleekselderij in stukjes snijden. Dit in de knoflookolie doen. De tomatenpuree erdoor roeren en de bouillon toevoegen. Maak de soep pittig door de tijm, paprika poeder, de geraspte citroenschil, peper, zout ,cayennepeper en suiker toe te voegen. De witte bonen uit laten lekken en in de soep doen.Dit op een matig vuur laten koken gedurende 30 tot 40 minuten. Als de kooktijd voorbij is kun je soep zonodig nogmaals kruiden. De kosten van het brood snijden en door de soep roeren. De eiren pellen, fijnhakken en toevoegen.
Het eindresultaat is een stevige maaltijdsoep. Eet smakelijk
is al genoemd maar ik blijf nog even bij Turkse Pita wereldgerecht van Knorr, heb ik standaard in huis…
inderdaad, lekkerder IN Turkije met een glas Raki, gezellige muziek en een leuke turk tegenover me …, maar ja bij gebrek aan beter doe ik het er maar mee.
Ik weet geen recept, maar ik weet wel dat bij het lezen van deze topic, dat k dit weekend iets lekkers ga maken hieruit, en nog 15 daagjes en dan neen ik een lekkere doner bij … ? Maar in ieder geval in Alanya!!!
Groetjes Ilse