Turkije de dupe van vliegtuigcrash

AMSTERDAM - Bekende Turkse prijsstunters als Onur Air en Corendon zien het aantal boekingen dalen als gevolg van de vliegtuigcrash met de Boeing 737-800 van Turkish Airlines bij Schiphol vorige week woensdag.

bron AD

:finger: Ik zag dit artikel in de krant staan, wat vinden jullie hier nu van.
Ik persoonlijk vind het onzin, wat heeft Turkije nu te maken met die crash.
…weer een politiekspelletje misschien???:delete:

Viva: ik denk dat het een beetje de angst is om met een turkse maatschappij te vliegen. Zo te zien gaat dit echt puur om de vluchten…

Kan me die angst wel voorstellen, mede door alle speculaties in de kranten op tv en dergelijke dat het toestel niet in orde was, de piloten fouten hebben gemaakt…

Maar goed vind dat soort dingen een beetje overdreven altijd… Je kan toch ook met de fiets worden aangereden, een auto-ongeluk krijgen… of van een stoep vallen en je nek breken!!

Ik was er al bang voor…
MAAR voor de onzekeren onder ons:

Bij Nova(geloof ik) was een overlevende man, die een commissie is gestart om te zorgen dat de nabestaanden niet met een fooitje worden afgescheept, die zei:

IK STAP ZO MORGEN WEER IN BIJ TURKISCH AIRLINES!!! het is de veiligste manier van jezelf vervoeren naar een andere plek.

Precies het gaat er gewoon om dat een vliegramp enorm wordt uitgemeten in kranten, internet en tv… Een auto-ongeluk hoor je vrijwel niets over… En die gebeuren vaker en maken meer slachtoffers dan vliegrampen… (wereldwijd gezien) Maar kijk hoeveel mensen er dagelijks in de auto stappen!!

Ik vraag me af of mensen dit ook zouden roepen als het een KLM-vlucht was geweest of Martinair ofzo…

Vliegen blijf natuurlijk wel het veiligste vervoermiddel , maar ik kan mer wel voorstellen dat mensen bang zijn. Dit zal waarschijnlijk over een paar weken wel weer over zijn.

Ik blijf gewoon vliegen met TA , ik heb al vaak met ze gevlogen en nog nooit geen problemen gehad , hetzelfde met Onur Air trouwens.

Sowiezo zijn de boekingen voor Turkije nu al minder. Dit komt niet door vliegtuig crash!!

En ik blijf ook gewoon met thy vliegen!!

ik blijf ook gewoon met een turkse vliegmaatschappij vliegen.
Ik vind het gewoon goed!
Groetjes

Hier hetzelfde. Wij blijven gewoon met een turkse maatschappij vliegen.

Ja wat moet je nou met zo’n bericht in de krant?:tssk: Ik denk dat zo’n journalist maar wat beweert zonder het ook maar op de een of andere manier te onderbouwen. Hij had de lijst dan ook kunnnen uitbreiden met opnoemen van al die andere touroparators/ maatschappijen (waarom zouden zoals hij beweert juist ONUR en CORENDON de dupe zijn ?):tssk:

Wij hebben geboekt en stappen op 9 mei met een gerust hart in het toestel naar Dalaman voor een fijne vakantie in Marmaris:zon02:
en wensen iedereen een goede vlucht en fijne vakantie toe.

Groetjes
Hans K:dag: :turkey:

Ook al met Sky Airlines gevlogen, geen enkel probleem ondervonden, zeer fijne luchtvaartmaatschappij!
Volgens bronnen lijdden zij er ook onder, spijtig maar helaas.

Planespotter: dit is een bericht uit 2009, na de crash van het vliegtuig bij Schiphol
Sindsdien is de mening al aardig hersteld van menigeen…

Ik heb het weldegelijk goed verstaan hoor, weet ook al verschillende dingen ervan af door ‘Air Crash Investigation’, o.a. dat het vooral aan de radiohoogtemeter lag en aan het laat uitvoeren van de checklists door de Turkish-crew.
Dat het een late reactie is neemt niet weg dat ik mag reageren, ik zei trouwens ook dat Sky Airlines* eronder geleden heeft!*

Natuurlijk mag iedereen reageren, maar je kan het wel iets aardiger formuleren.

Je hoeft niet meteen tegen ons te gaan schreeuwen!!!
Het is alleen mijn taak je te vertellen dat dit een gedateerd topic is, en dat eea ondertussen(gelukkig) aan meningen bijgesteld is…

1 like

Het was dan ook niet de bedoeling om gemeen over te komen, ik wou gewoon duidelijk maken dat ik bedoelde dat ik in de v.v.t. aan het spreken was.

P.S. beppie1: Wist je dat iets in hoofdletters typen schreeuwen betekent in mails en op internet en niet vetgedrukte woorden?
En ik ben verantwoordelijk voor wat ik typ… niet voor wat jij ervoor verstaat…:wink:

Planespotter : denk dat jij niet bijdraagt aan het voeren van een normale conversatie in dit topic

Hier deel ik je mening niet. Ben zelf houder van een ATPL en heb een goede dosis aktieve vlieguren bij welgekende airliners. Alle systemen in een toestel zoals dit toestel zijn redundant gemaakt, wat wil zeggen dat dit systeem backups heeft die volledig onafhankelijk van elkaar werken. In dit dossier had men 2 WERKENDE hoogtemeters en 1 die INOP was. De fout ligt hier duidelijk bij de crew die HERHAALDEIJK alle warning signs negeerden en bleven vertrouwen op een hoogtemeter die stuk was. Eén simpele cross check had duidelijk moeten maken dat ze zich in de gevarenzone bevonden doormiddel van “keuze van meerderheid”… simpelweg, als je 2 hoogtemeters hebt die hetzelfde aangeven en 1 die een andere waarde geeft ga je automatisch die éne negeren en je baseren op de andere twee. Dit is BASIS en zou elke piloot moeten naleven, van klein tot groot toestel en zeker als je met DRIE piloten in de flightdeck zit. Ik begrijp nog steeds niet dat deze crew zoveel begrip krijgt hoor, sorry. Dit toestel is neergekomen door een technisch probleem dat totaal verkeerd is opgevangen door de crew, simpel.

OT: Dat andere Turkse airliners hierdoor minder klanten aantrekken is deels te wijten aan de massa psychose, ik ben er zeker van dat alle Turkse airliners met zeer degelijke toestellen vliegen en technisch top zijn maar dat maak je de mensen maar moeilijk duidelijk, spijtig genoeg.

Ik vind het fijn dat iemand eens antwoord met een zéér duidelijke verklaring.
Het is zoals U zegt waar dat zij 2 werkende hoogtemeters hadden, maar nu moest het ongeluk dat de falende hoogtemeter informatie gaf aan de autothrottles en de automatische piloot.
Wanneer de crew de daling naar Schiphol inzette gingen de gashendels dus achteruit, de crew dacht natuurlijk dat dit een reactie was van het vliegtuig op de daling, maar eigenlijk ging het toestel in de retard flare-modus, hetgeen de crew niet opmerkte. De neus wees toen omhoog, als reactie op die modus en het toestel bleef vaart minderen, ook dat viel niet op bij de crew.

Verschillende andere crews van maatschappijen over de hele wereld meldden hetzelfde probleem bij Boeing, die van het probleem afwist, maar er geen raad mee wist, aangezien het probleem in vele hoogtemeters te merken was, maar het defect werd tot heden nog niet ontraafeld.

Als U foutjes vind in mijn verklaring, laat het gerust weten!

Planespotter.

Uw verklaring is totaal juist maar de warning signs hadden dit duidelijk moeten maken aan de crew. Wanneer men deze krijgt, met de wetenschap in het achterhoofd dat de auto pilot en auto throttle ook feed krijgt van dit systeem, was er maar één juiste reactie… disconnect auto throttle and pilot en hand land the bird. Nogmaals, ik begrijp totaal niet dat deze crew tot 8 keer toe de warning signs heeft reset en geen enkele aktie ondernomen. Men hoeft geen hoog licht te zijn om te weten dat de auto pilot zijn feed ook van een altimeter krijgt. Als ik het goed heb staat in de eindconclusie van dit dossier trouwens wel pilot error… niet 100% zeker hoor.

Maar het gaat hier niet over WAT er fout gegaan is(Hiervoor zijn vliegtuigfora ed), maar over hoe het toerisme geleden heeft onder deze fout!(en zoals door Funkydog al toegelicht: dit komt door massahysterie en is jammergenoeg zo omdat vele bedrijven met prima toestellen vliegen)

Dus ik wil de discussie hierbij laten!