turk aan de slag

voor school moet ik een werkstuk maken over allochtonen en de arbeidsmarkt.
dit project valt onder de naam: turk aan de slag.

het lijkt mij leuk om in het werkstuk reacties te zetten van mensen die zich voor turken interreseren.

graag zou ik dus jullie reacties willen vragen: vinden jullie dat een allochtoon minder snel wordt aangenomen bij sommige bedrijven? heeft iemand hier ervaring mee, en wat vinden jullie ervan?

groetjes

filiz

Beste Filiz,
Ik denk dat je werkstuk te maken heeft wat met wat in Frankrijk aan het gebeuren is. Verschrikkelijk hoe jongere allochtonen het op de arbeidsmarkt moeiljker hebben dan de echte Nederlander of Belg.
Heb ervaring met dit verschijnsel, woon nu wel in Turkije maar toen ik nog in Belgie woonde moest ik ook soms kiezen om personeel aan te werven in mijn hotel. Dan sta je echt voor een moeilijke keuze. In de zaal, dus voor de bediening kon ik moelijk een turk aanwerven, ik had een 4 sterren hotel en mijn gasten waren, toen 9 jaar geleden nog moeilijker met het aanvaarden van turken en buitenlanders. Dus in de zaal geen turken als personeel. Soms kon ik een extra nemen in de keuken, werden ze niet gezien door de klanten, maar dan weer… het mindere leuke werk gaan doen. Het ander personeel kon dan moeilijker met hen overweg. Dit gaf dan ook weer problemen, want turken eten geen varkensvlees of willen het niet aanraken ,werden er grappen over gemaakt en daar begon de ruzie terug. Resultaat, geen turken meer in de zaak. Sorry, ik zag het niet zo, ben zelf niet rasistisch maar de klant en het overige personeel dan soms wel.
Nochthans nog erger, werd mijn enige dochter verliefd op een turkse jongen in Belgie geboren, kwam dan ook dikwijls in de zaak, maar wilde niet in onze zaak werken al was hij werkzoekende na zelf ook al een eigen zaak opgestart te hebben die ook totaal mislukte door zijn Turkse achtergrond.
En dan zeggen dat hij ook in Belgie geboren is ,er school liep en opgroeide tussen alle andere belgische kinderen. Zijn ouders hebben nochthans heel hard gewerkt in Belgie, zijn vader in een vleesbedrijf en zijn moeder in een textielbedrijf, maar ook de werkjes die de belgen niet wilden doen. Gelukkig die mensen hebben goed geld verdiend door hard te werken.Maar nu de kinderen is een ander probleem.
Zijn zusters hebben geluk gehad, ene werkt als tolk bij het gouvernement, de andere is loodgieter maar dan als meisje en turkse zijn werkt ze tussen al die mannen in een bronsgieterij en word goed gehandeld en goed betaald.Maar kent haar vak dan ook heel goed. Ze maken er kunstbronswerken.
Zijn broer heeft het minder goed getroffen. Studeerde voor opvoeder, lieve jongen,dacht zo zijn medemensen te kunnen helpen. Maar is nog steeds zonder job. Resultaat, is nu ook terug een eigen zaak gestart omdat hij toch aan de slag wilde .
Hij zelf is met mijn dochter getrouwd,we zijn na het overlijden van mijn man naar Turkije uitgeweken,het hotel verkocht en dachten dat het hier beter ging verlopen. Maar ook hier werd hij dan als een buitenlander behandeld is hier niet in Turkije geboren,dus ook een buitenstander hier , al spreekt hij de taal. Ik denk dat jonge turken geboren in europa het erg moeilijk moeten hebben. ZE hebben geen echt vaderland, in hun geboorteland verstoten en in hun moederland ook niet meer aanvaard.
Mijn schoonzoon heeft toen een tijdje een job gehad als receptionist in een groot bedrijf,maar er moesten werknemers afgedankt worden voor besparingen, dus terug werkloos, dan heeft hij nog electrische kabels getrokken voor een bedrijf, het waren bijna allemaal turken die voor dit bedrijf werkten, moesten ze minder betalen. Wie zal dit allemaal veranderen ???Ik hoop het echt voor hen allemaal,want nu hier in Turkije willen zoveel jongeren emigreren naar Nederland of Belgie, maar ze weten ook niet wat hen te wachten staat.Ze denken ook dat het in nederland beter is,maar jullie zijn er opgegroeid ,hebben dezelfde scholen gevolgd en hebben ook geen eerlijke gelijke kansen. Mijn schoonzoon heeft toen een zwaar ongeval gehad en leeft nu van een invaliditeitsuitkering, maar nu willen ze hem deeltijds aan het werk zetten en de uitkering verminderen. Maar overal waar hij zich aanbied, soliciteert,hij krijgt geen kans op een normale eerlijke deeltijdse job zoals een belg . Resultaat… mijn dochter gaat werken en mijn schoonzoon helpt in de huishouding en verzorgt de kinderen. Ik vind dit echt zielig dat dit allemaal moet gebeuren.
Dus ik vind echt dat allochtonen het nog lang moelijk zullen hebben op dezelfde voet te staan met de andere landbewoners.Ik vind in dat in hun situate het mischien wel goed is een goede beroepsopleiding te vinden in beroepen die ze zelfstandig kunnen uitoefenen en ook zo hun eigen volk kunnen aanwerven als ze ooit de kans krijgen een zaak op te starten. Ze moeten dubbel goed zijn om zich te kunnen bewijzen en ik hoop dat de ogen van de mensen nu open gaan na wat er aan het gebeuren is in Frankrijk.
Dus Turk aan de slag ??.. Wanneer ??..Ik heb nu ook al 2 kleinkinderen half turk, half belgisch ,wat staat hen te wachten ???
Ik wens je veel moed en sterkte dit werkstuk met succes te maken.
groetjes uit Kusadasi,
Franka