Tunesische mentaliteit

Na 2 maand kan ik heel veel vertellen over Tunesië en hun cultuur, vooral omdat mijn vriendin Tunesische is en onlangs terugben na een verblijf van 2 maanden.

Tunesie noem ik het stort van de Magreb. Helaas zijn enkel de omgeving van ambassades en presidentiële wijken beter onderhouden.
Tunesiërs zijn onechte moslims, met uitzondering van natuurlijk…
Het is een volk dat u verrevan gastvrij zult noemen als u al een behoorlijk deel van de aarbol heeft rondgereisd. Ze kleven aan toeristen zoals secondenlijm en als u dan nog eens het nadeel heeft blond te zijn, mevrouw, dan bent u een potentiële verleidingsprooi.
Let op want de tunesische mannen lijken charmes te hebben, totdat ze getrouwd zijn, dan is hun wil, wet!
Er bestaat weldegelijk nog onderdrukking en kinderarbeid, duidelijk merkbaar. Waarom is een gemengd koppel (tunesische man/westerse vrouw) aanvaard, terwijl het tegenovergestelde (tunesische vrouw/westerse man) uitgescholden en voortdurend nagekeken wordt??
Dit lijkt me een overduidelijke vorm van racisme en onverdraagzaameheid. Vooral de mannen zijn ongemanierd, vuil, oneerlijk, vals, egoïstisch en veelal dom (behalve als het met geld te maken heeft).
De hoog opgeleiden zijn ruimdenkender, en deze categorie staat ook hoog aangeschreven in het buitenland.
Als buitenlander betaald u steeds een duurdere prijs, behalve in de (onhygiënische) restaurants en eettenten waar vaste prijzen bestaan. Let toch op als men u wisselgeld teruggeeft!!
In Ennasr, één van de meest luxueuze buitenwijken van Tunis, lijken de nieuwbouwappartementen als paddestoelen uit de grond te schieten. Rijke locals en heel veel buitenlanders geven graag honderdduizenden euro’s om daar hun stekje te bamachtingen. UIteindelijk valt er niks te beleven, behalve dan dat de straten er iets properder bijliggen en mooie winkels zijn tegen scherpe prijzen. om een maand een appartement te huren moet je rekenen vanaf 750eur.
De restaurants ogen mooi, maar de kwaliteit is verschrikkelijk slecht!
Bijna elke Tunesische man rookt. In een restaurant of café stoomt men liever hun rook van sigaretten in uw gezicht dan naar de andere kant.
Vrouwen zijn over het algemeen zachtaardiger, al heb je ook soorten.
Goeie Raad! Vraag NOOIT een prijs; zorg ervoor dat je de waarde ongeveer kent, of geef ervoor wat je wil betalen. Ga nooit in op hun spelletjes om af te bieden, sowieso betaal je als toerist teveel. getekende prijzen in de soeks deelt u best door 2.
Taxi’s…nog zoiets. Zelfs de Tunesiers hebber er last van. Ken je de weg niet dan bestaat de kans dat men een ommetje met je rijdt, let er ook op dat de chauffeur de meter aanzet bij vertrek! 1 keer zelfs liep de meter dubbel zo snel en hij deed er nog een omweg bovenop. Best beveel je hem dan te stoppen en uit te stappen zonder te betalen. Laat u niet bedotten!!(vooral in El Kantaoui)
De gewone gele taxi’s rijden per rit, dus laat je ook niet wijsmaken dat je ook voor de open plaatsen moet betalen!
Met de louages (gemeenschappelijke taxi’s) heb ik niet echt problemen ondervonden. Deze rijden vanuit hun basis en vertrekken pas als de 8 plaatsen bezet zijn…

De omgeving van de faculteit geneeskunde in Sousse is gevaarlijk alleen 's nachts rond te lopen. Jongeren wachten niet tot het donker is om je te proberen te bestelen.

In het binnenland, weg van de toeristen lijkt het niet echt minder dan op een stort, maar de mensen zijn wel vriendelijker en eerlijker.

Onthou ook : de echte armen bedelen niet! Daarvoor is men te fier…U merkt wel wanneer iemand echt honger heeft, en deze mensen die het meest vergeten worden, kunnen een kleine hulp best gebruiken, al is het een brood of een fles water. Zij zullen u zeer dankbaar zijn, wees gerust!!
De bedelaars in omgeving van touristische plaatsen en banken, willen enkel uw geld. Men speelt in op de gevoelens, let maar op de vele vrouwen met kleine kinderen, of de gehandicapten. Deze laatsten hebben een goeie bussiness, want velen vergeten dat deze mensen financieel geholpen worden door de staat.

Spreek nooit openlijk over corruptie, en zeker niet over de president. Dit zou je zuur kunnen opbreken. Tunesie is hoegenaamd geen democratisch land met vrije meningsuiting.

De overgrote meerderheid die Tunesië bezocht, zegt nooit meer terug te keren. Of het zou moeten zijn om de prijzenslag die de hotels uitvechten om toch maar toeristen te blijven hebben.

Momenteel is Tunesië populair bij Russen en inwoners van het voormalige Oostblok.

De kwaliteit van de hotels is redelijk goed, maar let op van zodra je buitenkomt. Wisselkoersen in de hotels zijn quasi hetzelfde als in de banken.

Om een mentaliteitsverandering teweeg te brengen zou er een boycot moeten komen. De internationale gemeenschap laat het regime maar begaan…maar het zal niet lang meer duren eer het toerisme in elkaar stort, en zonder toerisme zal de bevolking nog verarmen. Spijtig voor de mensen die het wel goed menen, vooral in het binnenland.
Hun mentaliteit is; ‘Bedrieg je niet, heb je niks’

Inderdaad, een tweetal jaar geleden op reis geweest naar Port El Kantaoui en was na enkele dagen verschrikkelijk.
Wel goed hotel (Royal Kenz), niet ziek geweest, vriendelijk personeel…
Maar o zo’n bedriegers en plakkers.
Souks zouden gezellig moeten zijn! Niets is minder waar!
Elk malafide winkeltje verkoopt hetzelfde!
En durf je snel eens in de etalage of zo te kijken, ze sleuren je letterlijk aan je arm!
Mijn vriend moest zich na enkele dagen dan ook inhouden om er een verkoper geen klap voor z’n kop te verkopen!
Het bedrukte toch wel onze vakantie.

Los daarvan veel dingen gezien en gedaan!
Taxi’s, bussen, trein, allemaal gebruik van gemaakt en steeds voet bij stuk gehouden. Heel zelfzeker voorkomen dat ze op voorhand als het ware voelen dat ze niet moeten proberen.
Op die 10 dagen ben ik amper 2 degelijke, vriendelijke en nederige tunesiers tegengekomen.
Let vooral op als ze je een “bezoekje” aan een tapijtenfabriek voorstellen. Ze duwen er bijna een tapijt in je strot. Opstaan en wegwezen is de boodschap!

Vreselijk eigenlijk.

Het landschap op zich is er prachtig (sidi- bou- said heel mooi) maar inderdaad, daarbuiten lijkt het hele land te zijn omgetoverd in een stort!
Dit viel me al meteen op tijdens de rit vluchthaven- hotel!
Jammer hoe ze zo weinig respect tonen voor hun land.
Gezien eind mei: examens waren gedaan, leerlingen komen buiten en het blijkt de gewoonte te zijn van je cursussen op straat rond te strooien. Al die leerlingen, moest die straten gezien hebben.
Ik denk dat ze er nog liggen.

Ik heb vaker verhalen gelezen, dat er heel wat te zien is, maar durf nog niet te gaan. maar ik kijk wel wat er gebeuren staat.