Tulamben of Amed?

Hallo allemaal,

Volgend jaar gaan we voor de 3e keer naar Bali. De afgelopen 2 jaar hebben we al veel gezien en gedaan op dit prachtige eiland.
Daarom gaan we volgend jaar weer terug en we willen dan ook een paar dagen naar Gili Trawangan en misschien een dagje op en neer naar Lombok.

We zullen vlak daarvoor in het oosten van Bali verblijven. Omdat we deze regio hebben nog helemaal niet bezocht hebben en we dan tevens vanuit Amed naar Gili Trawangan zouden kunnen gaan (zou ook de kortste vaartijd zijn).

We hebben het afgelopen jaar pas voor het eerst gesnorkeld bij Menjangan wat een prachtige ervaring was en we weten dat dit in het Oosten ook heel mooi moet zijn om te doen.
Ik ben nu een beetje de accommodaties die binnen ons budget (rond de 20 euro pp/per nacht) vallen aan het bekijken in deze regio.
En heb een leuke locatie in Tulamben gevonden (Puri Tulamben Dive Resort). Maar ik twijfel toch een beetje tussen een verblijf in Amed of een verblijf in Tulamben. Wat raden jullie aan?
Deze en nog een paar andere vragen stel ik hier en misschien kunnen jullie mij helpen met een antwoord hierop.

1. Welke plaats raden jullie aan voor ‘beginnende snorkelaars’?

2. In welke plaats is er meer te beleven, daarmee bedoel ik wat restaurantjes/warungs/winkeltje. Ik ben niet op zoek naar drukke winkelstraten enz. maar zou het wel fijn vinden om voor het eten 's avonds wat meer keuze te hebben bijvoorbeeld, en om even een rondje door de omgeving te kunnen lopen.

3. Vanuit Ubud naar Tulamben of Amed; hoe lang is dan ongeveer de reistijd (we huren een chauffeur) en welke routemogelijkheden zijn er dan? Kom je dan langs bijvoorbeeld Tirtagangga en/of andere bezienswaardigheden?

4. Vanuit Gili Trawangan een dagtour naar Lombok, is dat een aanrader?

Alvast bedankt voor de moeite!

Ik heb in 2009 in Tulemben overnacht en vorig jaar was ik in Amed. Ik heb toen een dagtocht naar Tulamben gemaakt (om te duiken).

Tulemben en Amed liggen niet zo ver van elkaar af. In welke van de twee je ook verblijft, je kan vanuit de ene plaats de andere plaats bezoeken.
Dit kan met een privéauto met chauffeur, maar ook met een tourtje. Elke duikschool kan je daar mee helpen.

1+2 Ik vind Amed leuker om te verblijven dan Tulamben. De afgelopen jaren is Tulamben aardig volgebouwd, en er is een kiezelstrand dat meteen eindigt in de tuin van de resorts. In Amed heb je zandstrand. Plus van Tulamben is dat je het geweldige Liberty Wreck hebt, maar dit ligt vrij diep (is wel te zien hoor, het water is helder!). In Amed heb je ‘Japanese Wreck’, dit wrak is kleiner. Voordeel van dit wrak is dat het heel ondiep ligt.

Restaurants heb je bij beide, maar voor mijn gevoel is er (buiten de resorts) in Amed meer keus. Rondlopen kan je in beide plaatsjes, maar er is in beide plaatsen niet superveel te zien. Amed ligt trouwens behoorlijk uitgestrekt, dus het een en ander hangt af van waar je verblijft. Daarnaast moet je bij Amed er rekening mee houden dat de kustweg soms door de heuvels slingert, je kan dus niet altijd vanuit je hotel zo de zee in lopen. Persoonlijk vind ik dat echter geen probleem, het levert mooie uitzichten op.

3 Ik durf niks te zeggen over de actuele reistijd. Hangt er ook vanaf waar je stopt. Zelf zou ik Kungklung aanraden. Je kan langs Titra Ganga rijden, maar als je een auto met chauffeur hebt dan kan je ook Taman Ujung overwegen. Alle drie deze dingen op één dag is echter iets te ambitieus, maar wellicht kun je Titra Gangga op de terugweg bezoeken? Zo heb ik het in ieder geval gedaan, zie mijn reisverslag. Besakih zou ook een optie kunnen zijn, maar ik vind de mensen in de omgeving van de tempel soms wat opdringerig…

4 ik vind een dagtocht vanuit Gili T naar Lombok zeker een aanrader. Het eiland is heel anders dan Bali, het is dus leuk om er één of meerdere dagen rond te kijken.

1 like

Helemaal goed ,niets aan toe te voegen …

Behalve dan een prettig verblijf in Oost Bali.

1 like

Heb veel gesnorkeld dit jaar maar een echt mooi snorkelstrand voor beginners is Blue Lagoon bij Candidasa. Bij veel anderen moet je rekening houden met stroming en adviseer ik een snorkelvest mee te nemen voor de veiligheid. Kopen op internet ongeveer € 20.

1 like

Je hebt gelijk, ik woon hier nu meer als een decennia ,en vergeet af en toe mijn woonplaats.

Bedankt allemaal voor de reacties. We hebben inmiddels een accommodatie geboekt in Amed (Kembali beach bungalows).
En Jenny bedankt voor de tips qua bezienswaardigheden, je prachtige reisverhalen heb ik gelezen. Wat heb jij al veel gezien van de wereld waaronder Indonesie, pfoe wij hebben nog veel te ontdekken.:wereld:

Dat is mooi. Ik ben nog wel heel benieuwd hoe je de reis van Ubud naar Amed gaat doen…mogelijk zijn wij hetzelfde van plan namelijk (in ieder geval gaan we naar de oost-kust).

Vanuit Ubud rijden busjes (Perama/Peramastijl) naar Amed. Uiteraard kan je ook een auto huren en diverse stops onderweg maken.

1 like