Tsukiji vismarkt

Beste Japan liefhebbers,

In april -/mei ga ik een rondreis door Japan maken. Tijdens mijn verblijf in Tokio wil ik o.a. de Tsukiji vismarkt bezoeken.

Alleen vraag ik mij af of dat dan nog de moeite waard is aangezien vandaag in het nieuws was dat de markt verplaatst wordt naar een nieuwe locatie buiten het centrum>

Wie kan mij hier meer over vertellen? En is het in april nog steeds de moeite waard om de Tsukiji vismarkt op de huidige locatie te bezoeken of moet ik dan naar de nieuwe hal? En zo ja, waar is deze nieuwe hal?

Groet,

Erik van der Kamp
www.kampie.info

Ze gaan pas in november verhuizen, dus tot die tijd kun je gewoon de markt op de oude locatie bezoeken. Waarom zou het minder de moeite waard zijn? Ik denk dat je juist nu nog moet gaan om nog de oude markt te kunnen zien.

Mee eens, ook zolang de markt niet verhuisd is zal Tokyo dagelijks z’n verse vis willen hebben.

Nu heb ik de markt alleen tijdens m’n beide reizen in 2008 bezocht, dat was nog voordat er allerlei (op zich zeer begrijpelijke) beperkingen voor bezoekers werden ingevoerd. Nu worden er dagelijks nog maximaal 120 bezoekers tot de tonijnveiling toegelaten, vóór 5u aanmelden, en wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Daarnaast is het grootste deel van de markt (groothandel) pas voor toeristen toegankelijk vanaf 9 uur. Een kleiner deel van de markt alsmede de restaurants zijn wel al vroeger toegankelijk. Het zal daardoor niet meer de overweldigende, chaotische ervaring zoals eerst zijn, maar het lijkt me desondanks zeker nog het vroege opstaan waard.

1 like

Beste Sterko En WizzardOfOss,

Bedankt voor jullie reacties. Uit een item in het RTL Nieuws meende ik op te kunnen maken dat de markt al op (zeer) korte termijn verplaatst zou worden naar een locatie buiten het centrum, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Kampie
www.kampie.info

Hoi Kampie,
Het is zeker de moeite waard om te gaan kijken, het is er best rommelig, op een positieve manier. Je kunt er hele mooie foto’s maken.
Zelf houd ik niet zo van de vis geur haha maar als je de metro uitkomt ruik je de vis geur al.
Maar het is zeker de moeite waard om het te bezichtigen.
Veel plezier!!

1 like

Eerlijk gezegd vond ik het allemaal zo spannend niet, maar wij waren er dan ook al lang na de veiling (tegen 8 uur)
Wat ik wel interessant vond was hoe er druk gewerkt wordt en men zich neit lijkt te storen aan alle toeristen.
Ter aanvulling: wij zijn geen visliefhebbers, dus voor het eten ging ik dan ook niet.

Het is niet alleen de veilig zelf, maar zo vroeg in de ochtend is het ook een overweldigende drukte. De geveilde tonijnen worden rondgezeuld en ter plekke in stukken gesneden/gezaagd, het is een komen en gaan van lorries, en waar je als toerist ook gaat staan, je loopt altijd wel iemand in de weg. Juist die chaos maakte het zo uniek.

Voor de liefhebbers: de verhuizing van de markt van Tsukiji naar Toyosu is wederom uitgesteld. Na al eerder te zijn uitgesteld had de nieuwe markt op 7 november geopend zullen gaan worden, maar dat is nu tenminste naar januari 2017 doorgeschoven.

Ik zag dat de nieuwe locatie van de vismarkt niet geheel buiten het centrum ligt (gelukkig).
Slechts enkele minuten reizen vanaf Tokyo Tower, dus gelukkig valt het mee. :vissen:

Leuk weetje: Shijo-mae Station aan de Yurikamome-lijn is reeds 10 jaar in gebruik, maar is met gemiddeld slechts enkele tientallen reizigers per dag altijd al een van de minst gebruikte stations van heel Tokyo geweest. Iets wat wel zal veranderen als de vismarkt dan eindelijk ooit geopend zal worden…

In april ga ik weer naar Tokyo, en zal zeker dan Shijo-mae Station eens bezoeken!!
Thx WizardOfOss