Trouwen

Hallo,

Hoe lang duurt de proces tijd om officieel naar Canada te kunnen? Ik ken me vriendin van me jaar in Canada en we hebben besloten om te gaan trouwen, omdat dit het visum proces makkelijker zou maken. Nu lees ik dat de proces tijd 10 maanden is! Heeft iemand hier ervaring mee? Het liefst zou ik nog vandaag terug naar Canada gaan ipv morgen.

Dirk

Op internet staat 10 maanden… zou ik ook voor de 2de keer een WHP of YP kunnen aanvragen?

10 maanden is de minimum wachttijd, geen garanties.

Je kan maximaal maar één keer aan zowel de WHP en YP meedoen (dus 1x WHP + 1x YP).

En “officieel naar Canada kunnen” hangt af van hoe je naar Canada wilt gaan. Toerist? Werknemer (tijdelijke werkvergunning)?

Een Family Class PR (permanente verblijfsvergunning omdat je getrouwd bent of minimaal een jaar hebt samen gewoond met een Canadese) duurt inderdaad ergens tussen de 6 maanden (super geluk) en 2 jaar (als je pech hebt) om te verkrijgen.

Gedurende die tijd moet je zelfstandig zorgen dat je legaal in Canada mag zijn. Dat kan met een losse werkvergunning (moet je vooraf een werkgever voor vinden die dat samen met jou wil regelen) of als toerist of via een WHP/YP als je daar nog recht op hebt. Inmiddels zijn die laatste voor dit jaar al op, dus ik vermoed dat daar niet op kunt gaan zitten wachten. Als toerist mag je 6 maanden blijven, maar je kunt proberen verlenging te vragen zodra je bijna aan die grens zit.

Hoi,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Helaas heb ik pas 8 maanden samen gewoond met mijn vriendin, dus dat is te kort. Zelf heb ik al in Canada gewoond en gewerkt met een WHP en YP visum, dus dat gaat ook niet meer. Ik heb in Canada wel een vaste baan op me wachten bij hetzelfde bedrijf waarbij ik heb gewerkt met mijn WHP+YP. Een LMO zou ik wel kunnen aanvragen maar die zullen ze nooit krijgen. Het is een klein luchtvaartonderhoudbedrijf en in de buurt zijn bij 2 grote shops veel ontslagen (air canada (compleet) + diamond aircraft) geweest.

Nu zou ik een experience class visum kunnen aanvragen, maar daar zit ook een lange procedure tijd op of trouwen met mijn vriendin. Zij is helaas nog wel studente dus geen groot inkomen, dus 6 maanden op een toeristen visum kan natuurlijk wel maar niet ideaal en financieel haalbaar. En kan zij mij überhaupt sponsoren (als we zouden trouwen) als student met een klein inkomen?

Is er nog een ander visum/optie waarbij ik het jaar zou kunnen overbruggen in Canada voor de aanvraag van een experience class of huwelijk?

Alle suggesties zijn welkom!

Je zou een poging kunnen wagen voor de LMO. Nooit geschoten… Bovendien heb je al ervaring bij het bedrijf, wat ook meetelt (volgens mij).

Voor de sponsorship moet je inderdaad goed inlezen wat de financiële eisen zijn die worden gesteld. Of je moet naar Québec willen verhuizen (geen financiële eisen). :smiley: