Ik vertrek eind dec (29 of 30) naar bangkok omdat ik vanuit NL mijn zoontje niet kan erkennen vanwege wat probleempjes met documenten eerder dit jaar.
Nu gaan mijn vriendin (thais) en ik hoogstwaarschijnlijk begin januari trouwen voor de thaise wet om de papieren wat sneller op orde te hebben.
Trouwen waren we al van plan,maar nu dus in een stroomversnelling.
Ik lees alles wat nodig is qua documenten op internet die ik mee moet nemen,laten vertalen en legaliseren.
na die papieren en het trouwen gaan we een toeristenvisum aanvragen en hopen dat mijn vriendin en zoontje direct mee kunnen vliegen naar nederland rond 20januari.
de retourdatum is nog wijzigbaar via KLM
mijn vraag:is er iemand die getrouwd is met een thaise en me kan vertellen hoe lang de procedure zal duren?
Ik heb nl het idee dat alles in krap 3 weken misschien erg kort dag is…
Ja ik haal bij mijn NL gemeente alle benodigde documenten betreft het trouwen en het visum,zo gebeurd.
Ik ben in bangkok al een keer bij het thaise min van BZ geweest en ook de NL ambassade.
Dacht zelf ook dat dat toch wel binnen een paar dgn geregeld moet zijn.
Toch lees ik op diverse sites dat het wel 2 weken kan duren…maar misschien dat er dan een bureau tussen zit die het voor jedoet.
Ik ga natuurlijk alles zelf regelen.
Mijn planning:dag1 NL ambassade doc inleveren en doc voor trouwen ophalen daarna doc vertalen naar thais
dag2:thaise min BZ voor legalisaties
dag3:afhalen
dag 4-7:trouwen op gemeentehuis en daarna paspoort voor mijn zoontje op laten maken met mijn achternaam
begin 2 week: visumaanvraag doen op de NL ambassade
In afwachting van het visum kan ik mooi de trouwpapieren laten vertalen en legaliseren zodat het in NL erkend wordt.
En dan maar hopen dat de aanvraag voor het visum snel gaat zodat we met zn 3tjes terug kunnen vliegen naar amsterdam
Dit leek me wel een haalbaar schema
maar na mijn eerdere ervaringen met ambtenarij in zowel thailand en NL is mijn vertrouwen wat minder geworden
Maak wel vooraf een afspraak over vertalen, want dat kan anders wel even duren. Thai BZ is mijn ervaring: documenten dag 1 inleveren, dag 2 afhalen.
De ambassade heb je volgens mij alleen nodig voor de huwelijksbevoegdheidsverklaring. Deze kun je ook schriftelijk aanvragen, kun je dus vooraf regelen, en kun je dan ook al laten vertalen voordat je in Thailand bent.
Een kort verblijf,3 maanden.
Daarna gaan we de volgende tap zetten…nlse les en MVV.
Ik moet dus nu helaas zelf naar bangkok om het paspoort te regelen voor mijn kleine mannetje