Trouwen zonder werk?

Ik was op de Nederlandse Ambassade in Bangkok om informatie te verkrijgen over trouwen met mijn thaise vriendin. Naast geboorte akte, paspoort en dergelijke wordt er ook gevraagd naar een werkgeversverklaring. Nu ben ik sinds 1 januari werkloos dus er is geen werk en ben ik aan het rondreizen. Kan ik trouwen nu wel vergeten of gewoon zonder werkgeversverklaring proberen?

Bedankt.

als je alleen in thailand wilt trouwen heb je volgens mij, ik niet althans 6 jaar geleden, geen werkgevers verklaring nodig.

:chin:Je kan wel in Thailand trouwen maar let er op dat je op juiste manier trouwt zo dat mocht je dit over laten zetten naar een erkend huwelijk in Nederland
Maar als je haar naar Nederland voorgoed wilt halen gaan er wel hele andere regels gelden en wordt er wel degelijk naar inkomen gekeken
kijk zeker eens op de site van de nl Ambassade daar staat haar fijn beschreven waar je allemaal rekening mee te houden hebt:THAILAND::cambodia:
Ps een goede voorbereiding gaan wel een paar maanden over heen.

Bedankt voor de info! Wat neemt dan zoveel tijd in beslag? Is dat het vertalen en legaliseren van alle documenten zeker?

:chin:Ja dat gaat een boel tijd kosten maar weet er ook zeker van dat ze al niet getrouwd is met een Thai anders ben je je leven niet meer zeker zorg dat zij dus ook alle papieren in orde heeft (alles laten vertalen zo dat je het zelf ook begrijpt)
ik wil je niet ontmoedigen maar dit gaat je ook nog eens aardig wat Euros kosten
Groetjes Fransjes
PS Wees voorzichtig met dit soort zaken.:thailand::cambodia:

Op een ander forum werd dit als vertrouwd en betaalbaar vertaalbureau aangeprezen welliswaar voor Thaise documenten dus even niet duidelijk of je er ook terecht kunt visa versa.

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=818834

Als jullie beiden wettelijk volwassen zijn is ouderlijke toestemming en toestemming van de werkgever echt niet nodig.

Die verklaring heb je wel nodig als je je vrouw naar Nederland wil laten komen voor langere tijd.

De tekst komt rechtstreeks van de ambassade website het dik gedrukte is mijn werk :nod:

Bij een huwelijk tussen twee Nederlanders in Thailand moet een ieder een eigen ‘Certificate of Capacity to Contract Marriage’ aanvragen en zijn de volgende documenten nodig:

[ul]
[li]1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier Certificate of Capacity to Contract Marriage (dit formulier kunt u rechts downloaden);[/li][li]2. een uittreksel uit het geboorteregister, verstrekt door de gemeente van uw geboorteplaats;[/li][li]3. een uittreksel uit het bevolkings- of persoonsregister, met vermelding van uw burgerlijke staat, verstrekt door de gemeente van uw woonplaats (niet ouder zijn dan 6 maanden);[/li][li]4. een uittreksel uit het huwelijksregister, indien een eerder huwelijk door echtscheiding of overlijden is ontbonden;[/li][li]5. een werkgeversverklaring met vermelding van uw beroep en jaarinkomen, dan wel een bewijs dat u een pensioen of uitkering geniet (niet ouder zijn dan 6 maanden);[/li][li]6. een geldig Nederlands paspoort.[/li][/ul]

[ul]
[li]7. een huwelijksbevoegdheidsverklaring, verstrekt door de gemeente van uw woonplaats (niet ouder zijn dan 6 maanden).[/li][/ul]

Als u met een Thais staatsburger trouwt, dan moet u eveneens overleggen:

  • een geldig Thais paspoort van uw aanstaande echgeno(o)t(e) of een kopie van een Thais identiteitsbewijs. Dit laaste moet zijn vertaald naar het Engels en zowel de kopie als de Engelse vertaling ervan moeten zijn gelegaliseerd door het Thaise Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Welke stappen moet u nemen?

[ul]
[li]Verzamel eerst alle relevante documenten[/li][li]Maak een afspraak in de consulaire afsprakenkalender en neem alle gevraagde documenten mee.[/li][/ul]
Na het verkrijgen van de huwelijksbevoegdheidsverklaring moet u dit bij een erkend en beedigd vertaler laten vertalen naar Thaise taal.

Daarna moet u de huwelijksbevoegdheidsverklaring en de Thaise vertaling ervan laten legaliseren door het Thaise ministerie van Buitenlandse Zaken in Bangkok:
Thai Ministry of Foreign Affairs / Legalization Division , 3rd floor
Department of Consular Affairs
Ministry of Foreign Affairs
123 Chaeng Watthana Road
Bangkok 10210
Geopend van ma t/m vr : 08.30 - 14.30 uur

Uiteindelijk kunt u het huwelijk laten voltrekken op een Thais districtskantoor.

Na de huwelijksvoltrekking ontvangt u van het Thaise districtskantoor eenmalig een huwelijkscertificaat, genaamd “Kor Ror 3”. Dit certificaat is voor registratie van een Thaise huwelijk in Nederland onvoldoende.
Zorg ervoor dat u tevens een afschrift van het Thaise huwelijksregister ontvangt, genaamd “Kor Ror 2”.
Als u het huwelijk in Nederland wilt registreren dan dient u de Thaise huwelijksdocumenten te vertalen naar de Engelse taal en voldoende te laten legaliseren.
Zonder vertaling en voldoende legalisatie worden Thaise documenten niet door een Nederlandse gemeente geaccepteerd.

Het valt dus op zich allemaal wel mee het wordt inderdaad weer een heel ander verhaal als jullie besluiten om in Nederland te gaan wonen.

Ja die informatie had ik ondertussen ook gevonden. Gelukkig is er internet want anders had ik het land moeten doorcrossen voor al die documenten :stuck_out_tongue:

Nu wil ik weer een visum aanvraag doen voor 2x60 dagen. Ik ben in februari 2 weken in Thailand geweest en daarna 2 maanden. Moet er nog een bepaalde tijd tussen zitten voordat ik weer een visum kan aanvragen?
Onderaan het visa application form staat namelijk: applicants are required to pay a visa fee which is non-refundable, regardless of wether the visa is approved or rejected. Zonde als ik een aanvraag doe en die wordt afgewezen dus…

Visa kunnen opeenvolgend worden aangevraagd, hoeft geen periode tussen te zitten.

1 like

Goed, ik heb nu bijna alle documenten in bezit en hopelijk krijg ik mijn visa voor 120 dagen, maar heb nog een aantal vragen:

  1. Hoe lang duurt het verkrijgen van de huwelijksbevoegdheidsverklaring? Is dit dezelfde dag geregeld of duurt dat een paar dagen?

  2. Dan moeten die documenten vertaald worden, hoe lang duurt dit dan?

  3. Dan moeten die documenten gelegaliseerd worden, hoe lang gaat dit duren?

Wat kan ik op afstand regelen en waarvoor moet ik in Bangkok zijn?

Alvast bedankt mensen!

Ok mijn visum heb ik voor 4 maanden. Moet wel na 2 maanden even het land uit, maar dat lijkt me geen probleem.

Antwoord op vraag 1 heb ik ondertussen gekregen van de ambassade: dezelfde dag krijg ik de documenten terug.

Rest mij nog een antwoord op de overige vragen. Iemand een idee?

tegenover de ambassade zit een buro die de documentan kan vertalen en legaliseren voor je.

je weet dat je een touristvisa met 30 dgn,kost 1900 baht en pasfoto, kan verlengen en dan het land uit en je krijgt weer 60 dgn die je kunt verlengen met 30 dgn dus dan heb je 180 dgn

Bedankt! Jammer dat ze geen streetview hebben dan kon ik even een kijkje nemen.

Met die visa ga ik nooit begrijpen denk ik. Ik heb mijn visa nu voor 60 euro, dus ongeveer 2600 bath. Hoe en waar verleng je zo’n visa dan? En er was toch ook nog zoiets als over land binnen komen of via een vliegtuig?

Over land/vliegtuig binnen komen is alleen van belang voor visumvrije entree.
Jij hebt een visum, kun je verlengen bij ieder immigratiebureau voor 30 dagen, dan (na dus 90 dagen) even het land uit en direct weer terug, weer 60 dagen die weer met 30 dagen kunnen worden verlengd bij een immigratiebureau.

Als ik het goed heb heb ik mijn huwelijksbevoegdheidsverklaring direct mee kunnen nemen.
Vertaling is standaard werk maar duurt minimaal 1-2 dagen. Legaliseren gaat direct bij ministery of foreign affairs, Chaeng Wattana, Bangkok.

Voor de volledigheid: de huwelijksbevoegdheidsverklaring kon dezelfde dag na enkele uren worden opgehaald, dus even wat gaan eten/drinken.
De vertaling kan in 30 min aan de overkant voor 500 bath of in een uur bij het bureautje een stukje naar rechts lopen voor 300 bath.

Dan het legaliseren, dat zou volgens sommigen dezelfde dag kunnen voor dubbel tarief. Ikzelf heb gebruik gemaakt van de service van het bureautje dat voor 1700 bath de vertaling doet (300 thb), legalisatie laat doen (400 thb) en dan het document gaat ophalen en opsturen (1000 thb), want ik was zelf niet meer in bangkok.