Welke papieren heb ik nodig om mijn huwelijk in Nederland met een Thaise
in Thailand te registeren’
B.V.D Rinus
Welke papieren heb ik nodig om mijn huwelijk in Nederland met een Thaise
in Thailand te registeren’
B.V.D Rinus
Voor zover ik weet kun je dat doen gewooon doen bij de Thaise ambassade in Den Haag. Bel ze van te voren om te vragen of de huwelijks akte moet worden gelegaliseerd door het Ministerie van Buitenlandse Zakken.
Registreer je in Thailand, dan moet je de huwelijksakte laten legaliseren door de Ambassade (als ze dat doen, kan zijn dat ze verlangen dat je dat in Nederland doet) vervolgens laat je het vertalen naar het Thais en lagaliseren bij het Thase ministerie van Buitenlandse zaken, consulair sectie. Daarna ga je naar een amphur om het te laten registreren.
Waarom zou je?
Je weet toch dat alles duurder wordt als er een farang bij is, dus wie weet welke gevolgen dit met zich mee brengt op den duur, desnoods bij je achterblijvende schoonfamilie.
De lokale opperhoofd ,en dit is niet oneerbiedig bedoelt, van het district waar mijn schoonfamilie woont is wel eens komen informeren of de farang wel eens geld stuurt en zo ja hoeveel en nog meer van dat soort vragen.
Gelukkig heb ik wat dat betreft een slimme schoonmoeder welke antwoordde dat ze nog nooit zo een gierig iemand had meegemaakt(ze weet wel beter):unibrow:.
Voorkomen is beter dan genezen.
Huwelijksakte moet vertaald worden door een beedigde vertaler/ster en huwelijksakte moet worden gelegaliseerd bij het Min.van buitenlandsezaken te Den-Haag.
In Thailand laten registreren bij de amphur waar je vrouw geregistreerd staat.
Waarom zou je?
Wel, as je in Thailand wilt verblijven op basis van een extensie van verblijf op basis van huwelijk met een Thai dan eist immigratie tegenwoordig dat het huwelijk is ingeschreven in Thailand en neemt men geen genoegen meer met enkel de buitenlandse huwelijks akte. Het buitenlandse huwelijk moet geregistreerd worden.
Als dat aan de orde is, dan is dat niet anders, maar vooralsnog werd dat niet vermeld, dus vandaar mijn uitleg. Waarom zou je dan ?
Mario en Jan
Ik bedank jullie voor de antwoorden op mijn vraag.Het is wat Mario schrijft, het
maakt sommige dingen gemakkelijker.
Ik ben al 10 jaar getrouwd met een Thaise en nooit geen last gehad van
familie.
we hebben wel een huisje laten bouwen,500 km van de familie vandaan,
maar dat kwam alleen omdat ik die plek aangenaam vond om er te wonen en
niet om de familie te ontwijken.
groeten Rinus
Beste Rinus,
Ik denk dat je mijn verhaal niet begrijpt, want ik heb ook geen last van mijn (schoon)familie, en probeer ze zeker niet te ontwijken. Dus lees het nog maar eens goed door wat ik heb geschreven !
Ben ook al jaren gelukkig getrouwd maar zie er geen voordelen in om het daar te laten registreren zolang we nog gewoon in Nederland wonen. Mocht het nodig zijn als je je daar wilt gaan vestigen dan is dat zo ivm visa, zoals Mario aangeeft.
Welke dingen het nog meer makkelijker maakt zou ik graag willen vernemen?
Ik ben bijvoorbeeld getrouwd met een ambtenaar en als haar echtgenoot ben ik meeverzekerd tegen medische kosten. Daarvoor moet je wel aantonen dat je inderdaad getrouwd bent.
Ook als het huwelijk tot een einde komt, echtscheiding of overlijden, maakt het e.e.a. makkelijker omdat je niet eerst hoeft te bewijzen dat je getrouwd bent (geweest).
Dus om een langverhaal kort te houden, als je in Nederland getrouwd bent met een Thai/se en je nog geen intentie hebt om je daar te gaan vestigen, waarom zou je dan!
Ga je wel in Thailand wonen, van mijn part over 10 jaar of wanneer je gepensioneerd raakt, dan kun je dat altijd nog doen tegen die tijd.
En als een huwelijk ten einde komt dmv echtscheiding/overlijden dan heb je daar toch ook bewijzen van dus kan je nog altijd alles bewijzen als je daar woont, en dan zou ik het huwelijk ook gewoon laten registreren.
Nogmaals ik wil hier niet verklaren dat ik er tegen ben, maar heb wat voorbeelden willen aandragen waar je in sommige provincies mee te maken kunt krijgen.
Het zelfde gevaar schuilt in het leuke arrival/departurecard waarin je wordt gevraagt je inkomen in te vullen, zeer makkelijk voor later wanneer je er van plan bent te gaan wonen/pensionado weten ze precies hoeveel je al die jaren verdient hebt.
Dacht het toch niet, gaat ze niets aan, althans zo min mogelijk.
Waarom :slapen: honden wakker maken.
Vandaar .
Beste Jan
Ik ben in Mei met pensioen gegaan en zit er over te denken in Thailand te
gaan wonen.
Begin Oktober gaan we eerst voor 6 maanden en misschien blijven wij
dit wel doen,in de winter in Thailand en April tot September in Holland.
Als je huwelijk in Thailand geregistreert is,kun je een geel huisboekje
aanvragen,dan hoef ik niet steeds mijn huisadres te bewijzen,bijv; voor
Thais rijbewijs aanvragen en ik denk dat er nog meer voorbeelden zijn
groeten Rinus
Dat verklaard dan een hoop, ik mag nog een aantal jaar wachten op mijn pensioen dus heb ik er naar mijn mening nog geen nut aan.
Maar volgens mij is het dan vooralsnog dan nog steeds dat als je voldoende pensioen inkomen hebt je gewoon een retirements-visa kunt verkrijgen, wel of niet getrouwd met een Thai/se of is dat weer inmiddels verandert? Ik zie toch zat gepensioneerde Farangs wie ik zie rijden in een auto,een huis hebben en ga zomaar door.
Voor het gevoel wilde wij het jaren geleden ook laten registreren in Thailand maar wachten daar toch nog even mee.
Maar ok allemaal we zijn er in ieder geval uit, en is mij uw vraag/bedoeling nu duidelijk.
Als ik u was zou ik lekker gaan genieten in Thailand :zon02:.
Groet,
Het gele huisboekje is niet voor mensen die getrouwd zijn. Voor zover ik weet krijg je die alleen als je zelf een huis koopt in Thailand in jouw naam.
:chin:Het heeft mij vroeger veel zweet en inspanningen gekost om te trouwen met een thaise onderdaan,aan papierwerk heeft dat grapje me 30000oude belgische frankjes gekost!!Ik ben ernu nog heel kwaad over,wat een toestanden vroeger!!!Een grote blaam aan de thaise immigratie dienst!3uur vast gezeten in een cel ,voor piet snot*groetjes.g.s
Ach ja George,
Het kan mee zitten in het leven, maar ook tegen.
Het gele huisboekje is voor buitenlanders.