trouwen en wonen in nl of turkije

Hallo meiden,

Zoals velen van jullie heb ik ook een askim ( inmiddels verloofde) die in turkije woont.
Onze trouwplannen zijn dan ook 2014 en waarschijnlijk ga ik dan ook in Turkije wonen… zijn er meer meiden die ook gaan trouwen met hun askim uit Turkije???
En wat zijn jullie toekomst plannen, wonen in nederland/belgie… of toch verhuizen naar Turkije…

Ik zou graag ervaringen en ideeen willen uitwisselen met jullie.

Liefs, Krullie.

Hee Krullie,
ik ben ook verloofd met een Turkse man, volgend jaar gaan wij trouwen en ga ik ook in Turkije wonen. In januari ben ik klaar met mijn opleiding waarna ik waarschijnlijk een paar maanden ga werken en dan vertrek!

hallo miss,

allereerst gefeliciteerd…
Wat leuk dat je ook gaat trouwen, hebben jullie al nagedacht hoe jullie bruiloft eruit gaat zien? wij gaan het op de turkse manier doen… ik weet wel dat er een hoop geregeld moet worden en grotendeels moet mijn vriend dat regelen in turkije, ik zal wel een aantal keer aankomend jaar heen en weer reizen om locatie, eten, enz enz mee te beslissen…

en hoe zijn jullie op het idee gekomen om te gaan wonen in turkije? waarom is daarvoor gekozen?
wij hebben daarvoor gekozen omdat de kans klein is dat mijn vriend hier werk vind… en jullie?

Dankjewel, jij ook! :smiley:

Ons huwelijk in Turkije word niet spectaculair… mijn familie komt wel over naar Turkije maar het is nog maar de vraag of zijn familie er zal zijn aangezien ze er (nog?) niet achter staan. We gaan dus naar het gemeentehuis, ik in jurk en hij in pak dat wel… voor de rest weten we het nog niet. Wel ga ik met askim de imam nikah doen, dit doe ik voor hem. Naast het feit dat we natuurlijk van elkaar houden doen we het ook omdat het veel zaken makkelijker maakt. Zo heb ik sneller een verblijfsvergunning en scheelt het duizenden euro’s, als ik geëmigreerd ben word ik serieuzer genomen en heb dan een betere kans op werk! We willen ook in Nederland trouwen en daar wel een mooi feest bij geven, dat zal op zijn vroegste volgend jaar in de winter zijn.

Mijn askim is twee keer in Nederland geweest en wil hier niet wonen. Ik heb weinig met Nederland en voel me daar geweldig, ook inderdaad met de kans op werk is het handiger als ik daarheen ga.

Hoe oud ben jij en hoe oud is jouw askim als ik vragen mag?

oh wat vervelend dat je schoonfamilie nog niet achter jullie keus staat…
is dit omdat je nls bent?

ik ben 24 en mijn askim is 22…
onze familie’s staan er beiden gelukkig achter… voor mij was het belangrijkste dat mijn ouders erachter staan en die zijn dolgelukkig met hem, dus dat is voor mij voldoende…
Mijn askim komt als het goed is in december naar nl, de vissum papieren zijn aangevraagd en nu nog wachten op antwoord in turkije ( spannenddddd)

Ook wij willen bij de turkse gemeente trouwen, maar als je via de imam trouwt is dat toch geen officieel bewijs?? bij de imam trouwen is alleen voor het geloof… en het laten registreren bij de gemeente is als bewijs voor een verblijfsvergunning…
( dat is wat ik me hebt laten vertellen via vriendinnen en het internet)

Ik heb inderdaad ook niet veel met nederland, het verlangen naar turkije wordt met de dag grooter, het zal wel heel erg wennen zijn om daar te wonen en te leven daar ben ik me wel heel bewust van…

hoe zie jij het voor je als je in turkije gaat wonen?
en hoe oud zijn jullie??

Wat fijn dat zowel jouw eigen familie als de schoonfamilie achter jullie samen staan!
Mijn schoonfamilie staat er niet achter omdat er veel gekletst word in het dorp (waar 150 mensen inwonen, streng gelovig etc…) en het dus volgens hun een schande is. Maar aan mij ligt het niet, zeggen ze. Heel vaag, ik moet afwachten tot askim over een paar weken met ze gaat praten face2face, hij werkt nu namelijk in Bodrum wat 16 uur met de bus van zijn ouders af is.
Mijn ouders zijn ook dol op askim. Ze vinden het zeker wel moeilijk, maar staan we achter me mits ik daar veilig ben en een goed bestaan heb. Ook willen ze dat ik mijn opleiding afrond en mijn rijbewijs heb gehaald, ikzelf wil ook pas emigreren als ik dat heb.

Ik wil zelf het liefst de eerste jaren tijdens het zomerseizoen in Bodrum wonen, hier heb ik wat vriendinnen zitten die ook met een Turkse man samen zijn en is de kans op werk voor mij erg groot. Ik heb al wat plaatsen waar ik mogelijk zou kunnen werken. Askim zou ook graag in Ankara wonen, maar ik denk dat ik dan verzuip in de vreemde taal en cultuur. Ik ben bereid hier de overige maanden te zijn naast het zomerseizoen, al wil ik ook gedeeltelijk naar Nederland. De eerste jaren wil ik de taal leren en het land beter leren kennen, in Bodrum ken ik de weg en voel ik me op mijn gemak, vandaar dat ik dus liever daar eerst heenga maar dat is allemaal nog twijfelachtig. Je weet vast zelf ook hoe de mentaliteit van turken is :wink: elke dag een ander plannetje haha!

Ik ben zelf trouwens 18 en mijn askim is 25. We zijn sinds begin september een jaar een stel en hebben elkaar vorig jaar augustus vlakbij Bodrum leren kennen.

Als je de imam nikah hebt gedaan is dat inderdaad niet voor de wet geldig, maar wij gaan dit wel doen omdat het voor askim belangrijk is, dit doen we dus na ons wettelijke huwelijk. Ikzelf ben geen moslim, maar voor één keer ben ik wel bereid me zoveel aan hem aan te passen. Zijn jullie ook vanplan voor de Islam te trouwen? Of is jouw askim geen moslim?

Wat spannend en leuk dat je je askim Nederland wil laten zien, ik vond het zelf echt wel een grote toevoeging in onze relatie, we zijn veel naar elkaar toegegroeid toen!

weetje dat je als je voor de imam trouwt je dan voor ALTIJD moslim moet zijn… na mijn weten kan je niet voor 1 dag moslima worden en dan de volgende dag zeggen ik ben weer een nederlandse met een nls geloof…
ik zou dit nog wel even goed uitzoeken…

mijn askim en ik willen trouwen volgens de wet, voor de imam hebben we nog niet echt goed over gesproken dit omdat ik voor zover ik nu denk geen moslim wil worden en mijn askim accepteert dat ook… ik wil me wel in dingen aanpassen ( zoals geen varkensvlees… nu eet ik dit zoiezo al niet omdat ik er allergisch voor ben:D) en alcohol drink ik ook niet alleen op bijzondere gelegenheden en mijn askim dus ook)…

mijn askim is wel moslim maar doet niet echt heel veel eraan…
wij kiezen ervoor om in de stad te gaan wonen van mijn vriend ( izmir)
zijn ouders en zusje wonen daar ook dus heb ik veel steun aan hun…
izmir is een hele moderne stad zoals istanbul, ankara enz enz…
mijn vriend is juni 2013 afgestudeerd aan de universiteit voor leraar, dat is voor de turkse begrippen best een goeie baan…
ik ben zelf al afgestudeerd in nl en die papieren neem ik zeker mee naar turkije…
Ik zou graag een baan willen vinden voor 2 3 dagen in de week, mijn askim zit erover na te denken om anders een eigen restaurant te open of iets in die richting…

Ik zelf ben actief bezig met turkse lessen volgen en via mijn askim leer ik ook een hoop.
dat is toch wel een basis om mee te beginnen het maakt je ook een stuk zekerder, het idee dat je in een land woont en je ken de taal niet moet erg onzeker aanvoelen…

Dat je altijd moslim moet zijn om voor de imam te trouwen is niet helemaal waar, dat is namelijk per imam verschillend. Zo komen ze soms aan huis, dan zou ik geen hoofddoek op hoeven. Ik doelde er met het aanpassen meer op dat ik voor die keer wel een hoofddoek voor hem op zou doen aangezien het toch een bijzondere gebeurtenis is en wij beiden met één persoon willen trouwen voor de rest van ons leven :). Dan wil ik het dus wel goed doen en dus in de moskee.

Voor de rest komen de aanpassingen die jij maakt wel overeen met die van mij. Het varkensvlees dat ik al zelden at laat ik nu ook inderdaad liggen en alcohol drink ik ook met speciale gelegenheden. Ook mijn askim leeft niet strikt volgens de regels, soms wel en soms niet met het gevolg dat ik hem niet altijd serieus kan nemen erin.

Wat goed dat je zo bezig bent met het leren van de Turkse taal! Dat maakt je inderdaad een stuk zekerder, toen ik van de zomer 5 weken in Turkije was heb ik ook een hoop geleerd, maar veel is ook alweer weggezakt. Ik denk dat als ik er echt woon en er elke dag mee word geconfronteerd zoals deze zomer ik het veel beter en sneller leer, uit een boek leren werkt voor mij helaas niet echt. Ik ken best wat basiswoorden en enkele zinnen, maar daar houd het ook nog wel bij op, askim praat meer Nederlands met mij dan ik Turks tegen hem :D.

Fijn dat jouw askim de universiteit heeft afgerond, zeg! Dat moet voor jullie een stuk rust geven dat jullie financiële toestand redelijk stabiel zal zijn als jij daar bent! Mijn askim heeft helaas geen opleiding gedaan maar is in de horeca opgeklommen tot chef van de bediendes. Een goede functie in die sector al merk je daar met het salaris helaas weinig van. Zijn droom is een eigen restaurantje te hebben en ik hoop echt dat dit ooit gaat lukken. Ik studeer in januari af als doktersassistent en kan in Bodrum hopelijk aan de slag gaan binnen een toeristisch ziekenhuis!

oke meid.

kijk over dat het per imam verschilt dat wist ik dus weer niet :smiley: haha!
heel handig om ervaringen uit te wisselen dus hihih.
het is erg goed dat je je wilt aanpassen ik vind ook als je samen ergens voor wilt gaan is het geven en nemen… het moet van beiden kanten komen en ieder geval goed dat je ervoor open staat!

ja de basis dingetjes van de turkse taal ken ik ook wel alleen de grammatica is onwijs moeilijk!!! maar goed ik heb een prive leraar, wat wil ik nog meer haha, mijn askim leert me veel via de webcam hoe je het moet uitspreken en hoe je het moet schrijven dus dat is wel erg leuk om het zo te leren.

er komt heel wat bij kijken he om met iemand te willen trouwen en wonen die uit het buitelandland komt, maakt jou dat soms niet onzeker?

ik weet wel dat ik in het begin van mijn relatie daar heel vaak over twijfelde en dacht het gaat me niet lukken, komt zoveel bij kijken enz enz…
maar mijn askim is 1 en al positief dat waardeer ik echt aan hem!!

merk je cultuur verschil?
ik tot nu toe weinig, nu moet ik zeggen ik ben in mijn jongere jaren grotendeels opgegroeid met de turkse cultuur dus dat is misschien mijn voorsprong…
en mijn askim en ik praten echt over van alles, een goede communicatie is dus heel erg fijn!

Zo leren we inderdaad nog wat van elkaar haha :)!

Het is inderdaad geven en nemen in een relatie, en in een relatie met twee culturen al helemaal! Ik moet heel eerlijk zeggen dat de toekomst in Turkije me alles behalve onzeker maakt, de gedachte alleen al maakt me alleen maar heel erg gelukkig en geeft me kracht hier alles nog zo goed mogelijk af te handelen voor ik vertrek. We zijn pas een jaar samen, maar ben meer dan toe aan een leven samen met mijn askim en kan nog amper wachten… En dat terwijl we pas geleden nog een paar dagen uit elkaar waren door zijn ouders dus… Toen ik hem echt losliet hoeveel pijn me dat ook deed zag hij blijkbaar in dat dat alles was behalve wat hij wilde, en sindsdien heeft hij me niet meer laten gaan en doet hij meer zijn best dan ooit. Ik weet nu ook echt dat het goedzit. Dat hij mij ten huwelijk heeft gevraagd is het grootste wat hij kon doen, hij kon me niet op een andere manier meer laten zien dat hij zo serieus met mij is dan met dit!

Wat leuk dat jouw askim je zo actief de taal leert! Hoe lang zijn jullie eigenlijk al samen?

Het scheelt denk ik inderdaad wel als je vroeger al wat met de cultuur in aanraking bent geweest. Ik had vroeger ook een Turkse vriend, maar die was zo verwesterd dat je amper nog kon zien in zijn gedrag dat het een Turk is, haha, dus daar heb ik nooit zoveel van geleerd gezien qua cultuur. De cultuurverschillen die ik merk zijn soms wel de verschillende opvattingen dat over vanalles kan zijn, maar dat spreken we dan ook uit. Ook is hij best jaloers (maar dat ben ik ook ;)) en heel beschermend. Dat laatste kan soms iets té zijn, maar wanneer ik hier wat over zeg neemt dit ook af.

Ik ben in 2008 verliefd worden op het land. Dat ik nu verloofd ben met een Turkse man en ga emigreren lijkt wel het lot te zijn. Alle puzzelstukjes vallen op hun plaats :smiley:

Je hebt het heel erg mooi verwoord!
En ook eigenlijk precies uitgelegd over hoe ik het ook beleef.
Ik en mijn askim zijn ook een goede 2 maandjes uit elkaar geweest, dat kwam puur van mijn kant… Ik zag mijn toekomst in turkije niet liggen, ja leuk voor vakantie maar niet meer dacht ik! In die 2 maanden heeft mijn askim me continu gemaild, gebeld, fb berichten gestuurd enz enz hij is heel erg positief in dingen gebleven, snapte mijn twijfels, probeerde mij op allerlei manieren te steunen en vooral waardering kreeg ik… en achteraf waardeer ik dat ontzettend in die 2 maanden voelde ik me zo leeg en het leek alsof ik iets miste… Ik heb toen de telefoon gepakt en hem gebeld na veel praten en tranen besloten we om er voor de volle 100 procent voor te gaan! En indd niks kan mijn gevoel meer stuk maken en ik wil nu dolgraag naar turkije gaan om daar mijn leven met hem op te bouwen! Het gemis wordt ook elke dag erger en groter!

Mijn askim en ik zijn nu byna 14 maandjes samen…
Cultuur en taal leer je allemaal vanzelf wel als je het leuk vind www.lesexpres.nl kan je de turkse taal leren en er zitten ook leuk meiden op met dezelfde ervaringen als ons!

Ik werk trouwens ook in de gezondheidszorg!
Ik ben wel erg benieuwd hoe jullie zijn verloofd??
Wij hebben onze verloving op de turkse manier gedaan, met veel handen en voeten werk hahaha maar ik zou er geen minuut nu voor kiezen om het anders gedaan te hebben!!

Jullie trouwen volgend jaar he? Wij in de zomer van 2014 ik ben nu al een beetje aan het rondkijken voor jurken op het internet!! Ik kan zoo niet wachten…

Hoe actief ben jij al?

Onze verloving was alles behalve romantisch eigenlijk hahaha. Het was de avond voordat ik zou vertrekken en ik was er dus in eerste instantie om onze breuk met elkaar te bespreken en mijn spullen op te halen omdat er nog dik 10 kilo aan bagage van mij lag. Maargoed het was dus weer aan en toen ik half slapend in zijn armen lag in bed begon hij ineens te vertellen dat hij zoveel van me houd, het zoveel voor hem betekende dat ik was gekomen, hij alles voor me doet en overheeft, me nooit meer kwijt wil etc. etc. dat duurde zeker 5 minuten haha en daarna was het ineens wil je met me trouwen. Ik begon te lachen waarna hij op zijn knieën ging en het nog een keer vroeg. Heb geen ring maar die heb ik nog tegoed :wink: en het was misschien verre van wat ik me voorgesteld had vroeger maar zoals ik al zei was dit het grootste wat hij voor me kon doen op dat moment!

Ik ben ook al aan het rondkijken voor jurken maar verder nog met niks bezig. Aangezien we in Turkije het heel klein houden en pas een hele tijd later in Nederland trouwen. Leuk hé jurken kijken :D!

Leuk dat jij ook in de gezondheidszorg werkt! Is toch een branche waarin je vrijwel in elk land aan de slag kan dus dat vind ik echt wel fijn.

Bedankt voor de tip van de site, zal er morgen eens op gaan kijken al ben ik heeel slecht in het onthouden van dingen via boeken en sites enzo. Leer echt veel meer van praktijk maar zal eens gaan rondkijken.

Wat fijn dat jullie nu ook voor de volle 100% voor elkaar willen gaan. Weet je al wanneer je hem weer ziet?

achhh nou ook romantisch toch hoe hij je heeft gevraagd:D…
het feit is er dat jullie gaan trouwen en dat is het grootste gebaar wat iemand kan uiten.

wij hebben dan wel ringen gedaan tijdens onze verloving…

jaa jurken kijken i lovee itt!!!
mijn askim kijkt al wat rond in turkije voor locaties en muziek… alles is nu gewoon als ideeen en opties…
ik zit hier regelmatig te googlen voor jurken of kapsels or andere leuke ideeen…
ermee bezig zijn is gewoon leukkk:cheer:

ik heb 3 weken geleden de visum papieren aangevraagd en opsgestuurd naar mijn askim… en hij gaat het volgende week allemaal in orde maken bij de ambasade in turkije…

misschien in de toekomst leuk om mail contact te houden?
kunnen we miss wat fotos uitwisselen… of via Facebook…

Het gaat inderdaad om het gebaar hihi :D.
Ik vind het ook echt leuk om jurken te kijken enzo alvast… krijg dan helemaal kriebels in mn buik!
Voor het visum moet hij trouwens wel naar idata gaan en niet naar de ambassade, bij idata hoef je ook geen afspraak te maken maar kan je gewoon binnenwandelen en de status online bekijken. Best handig!
Ik zal je mijn facebook sturen in een privébericht :slight_smile:

Turkije!

Ik heb altijd al in het buitenland willen wonen/werken… Heb helemaal niets met nederland…

Ik heb dus ook een askim, en hij was van plan om zijn dienstplicht te doen 15 maanden, ik was dan van plan om mijn TEFL certificaat te halen, en geld sparen en over een half jaar als aupair te gaan werken in turkije.

Maar askim gaat niet meer het leger doen, (voor nu iig) want hij hoefde dan pas in Mei te gaan, en nu wou hij dan misschien eerst zijn universiteit af maken (4 jaar) en dan nog maar 5 maanden legerdienst. dus dat is nog maar afwachten hoe en wat, ik ben nu in iedergeval van plan zolang ik nog een contract bij mijn werkgever heb geld te sparen en over zoiezo een jaar naar daar te gaan…en mocht ik die niet krijgen zoiezo die kant op te gaan als au pair… :slight_smile:

Hoi Nikita,

top ik wil dus ook 2014 naar turkije om te verhuizen…

welke stad gaan jullie wonen?

oo wat leuk zeg! :smiley:

Het zal dan waarschijnlijk Izmir worden aangezien mijn askim daar woont haha! En jij.??

oh ik las het al! ook izmir! hihi wat leuk :smiley:

hahahaah meen je die!!!

mijne ook izmirrr!!

haha wij moeten dus wel contact onderhouden:P

dat snap je dus wel hahahah :wink: