Ik vroeg mij af of iemand hier nog tips heeft. Onze situatie: een vriendin en ik gaan half januari t/m half feb. 2011 een maand reizen. Daarbij willen we graag Laos aandoen en daarnaast Vietnam. Nu vinden we het lastig om in te schatten hoe snel of traag alles gaat, en wat haalbaar is.
Bijkomend nadeel is dat Vietnam Tet feest (nieuwjaar) heeft rond 3 feb, waardoor daar alles snel vol (hotels, vervoer, vluchten) of dicht (markten, musea) is.
We twijfelen nu: beginnen in Vietnam en tijdig naar Laos of andersom en lekker in zuid Vietnam eindigen. Maar het is lastig plannen bij deze landen, ook met het oog op visa en vluchten enzo.
Heeft een van jullie nog tips over een wat planning en vluchtopties betreft slimme route? Wat we in ieder geval willen zien is:
een groot stuk Laos, vooral de relatieve ongereptheid van dit land spreekt ons erg aan.
bij voorkeur een einde in een gebied waar je lekker tot rust komt, bij voorkeur een mooi strand, we dachten zelf aan Zuid-Vietnam.
Verder begrijpen we dat 1 maand te kort is om beide landen helemaal te zien. Eigenlijk willen we z.s.m. vliegtickets boeken en dan de komende maanden bekijken hoe we de tussenliggende ruimte daar precies gaan vullen wat exacte plaatsen betreft.
Een maand voor deze twee landen is inderdaad niet haalbaar. Wellicht kan je Laos doen en vanuit Laos vliegen naar Zuid-Vietnam. Noord-Vietnam is dan weertechnisch ook niet denderend. In de bergen kan het daar dan vrij koud en tevens mistig zijn. Volgens mij kan je nu ook weer vanuit Zuid-Laos (Pakse) vliegen naar Ho Chi Minh City. Vluchten naar Vietnam kunnen rond Tet nu al vol zitten!
Wellicht verstandig om een retourtje te nemen op Bangkok. Dan kun je nog alle kanten op en zit je niet vast aan een bepaalde route mocht je ter plekke je plannen wijzigen. Vanuit Bangkok kun je goedkoop vliegen met Air Asia naar Noord-Thailand (om Laos in te gaan) of naar Hanoi/Ho Chi Minh City. Je hoeft die tickets ook niet maanden van te voren te reserveren, alhoewel wel geldt… hoe eerder hoe goedkoper natuurlijk!
Neem in ieder geval de tijd voor Laos. Haasten lukt daar toch niet. Dan heb je wellicht nog wel een weekje over voor Zuid-Vietnam. Prijs technisch kan dit duur zijn (vlucht naar Vietnam, visa en hogere prijzen aan kust rond en vlak na Tet).
ook ik zou zeggen neem een ticket naar bangkok, scheelt je behoorlijk in je kosten.
vanuit hier met airasia naar waar je wilt
maar vergeet niet dat je voor een visum in vietnam aan moet geven wanneer je aankomt, deze datum mag wel later liggen maar niet vroeger,want dan kom je er echt niet in. of je moet binnen vliegen dan hoef je deze niet van te voor te regelen.
met tet feest rijden er ook geen bussen. wij wilden toen de grens over van vietnam/laos en dit was niet mogelijk, moest toen met particulier vervoer en dan weten ze wel prijzen te vragen.