Vanaf september is het niet meer toegestaan alleen, zonder gids/drager op trektocht te gaan. Er zijn mensen die op de bonnefooi de bergen in trekken, waar dat bij veel trekkings ook prima kan, maar het mag binnenkort niet meer, dus hou er rekening mee.
Tourists traveling to any trekking destination will have to take at least a support staff (porter or guide) with them from September. Government officials say the decision has been taken for the safety of tourists.
According to a recent policy decision of the Ministry of Home Affairs, tourists, who want to trek solo in Nepal, must hire at least a porter or a guide. Trekkers traveling in groups are already required to take the service of government registered trekking agencies.
Trekking Agencies Association of Nepal (TAAN) has welcomed the decision and urged the government to include the decision in the Tourism Act for effective implementation. “The decision will help promote Nepal as a safe destination for tourists at a time when international media are questioning the safety of foreigners in Nepal,” Mohan Lamsal, general secretary of TAAN, said.
Recent murder of a Belgian trekker in Langtang National Park along with some other cases of disappearance of trekkers have created negative image of Nepal in international market, according to Lamsal.Rana Bahadur Khadka, first vice-president of TAAN, said the new policy decision means all trekkers will have to take the service of government registered trekking agencies. He said this will control illegal operation of trekking business.
According to trekking operators, the new policy change will increase budget of FITs by only around $10 per day. “This is a very nominal amount and it won´t affect tourist arrivals,” Anjan Thapa, treasurer of TAAN, said. The Ministry of Home Affairs had taken the decision earlier this month following mounting pressure from tourism entrepreneurs, diplomatic missions and kin of missing tourists.
een hoteluitbater in KTM meldde me gisteren dat dit nog niet officiëel bevestigd is…en een ander schreef dat het wel allemaal niet zo’n vaart zal lopen
Tot nog toe is de beslissing om dit in de ban te doen officieel alleen genomen voor Trekkings in het Langtang Gebied. De TAAN(Trekking Agencies Association of Nepal) wil dit echter uitbreiden naar alle Trekking gebieden in Nepal. De TAAN doet dit onder het mom van veiligheid voor de toerist, maar zij zijn er zelf bij gebaat dat dit verbod wordt ingevoerd. De leden van de Taan zijn namelijk Trekking Operators. Voor hen betekent dit verbod dus waarschijnlijk meer inkomsten.
De NTB(Nepal Tourism Board) is hier echter op tegen en heeft alleen akkoord gegeven voor een verbod in Langtang. Het zal dus voorlopig nog wel even gaan duren voor er een officieel besluit is genomen.
als je op je eentje in de bergen wandelt heb je veel meer contact met de lokale mensen…en je kunt rusig een paar dagen op een mooi plekje blijven hangen
The government has decided to put the decision to ban solo trekking in Nepal on hold until further notice.
Issuing a notice to concerned stakeholders on August 17, the Ministry of Culture, Tourism and Civil Aviation (MoCTCA) said it was holding discussions with stakeholders toward making trekking in Nepal safe and ensuring security of trekkers. “We will reach to a conclusion on the issue very soon,” the notice states.
Earlier, the home ministry had decided to ban solo trekking in Nepal after some trekkers, who were traveling solo, went missing.
Kunnen altijd uitwijken naar India, al zou ik dat persoonlijk erg jammer vinden. Net weer terug uit het langtang gebied (tamang) en heerlijk alleen met mijn zoon gelopen. Als ik een gids verplicht mee zou moeten nemen zou ik dat niet meer doen. Heb er helemaal geen behoefte aan en daarbij is het onmogelijk om in dat gebied te verdwalen.(voor de theehuis treks in het bijzonder).
Nu ook weer een groepje russen tegen gekomen die de normale langtang route liepen. 12 personen met 4 gidsen, 3 sherpa’s en 7 porters - hahahahahahahaha moet er niet aan denken.
De meeste solo wandelaars gebruiken vaak wel een gids (zeker de vrouwen viel mij op). Als je alleen zou gaan lijkt mij dat ook niet geheel onverstandig. Dus als het echt alleen om “solo” wandelaars gaat mogelijk wel een logische beslissing maar ik vrees dat hier met “solo” ook groepen wordt verstaan ?
@ kiebob volgens mij is de situatie nog steeds onveranderd idd.
Wat anders: Ik sprak een aantal weken terug een nederlander hier in KTM. Groep van 20 vertrokken, helft uitgevallen en twee maal helikopter inzet (annapurna) … HUH :X
Weinig mensen hadden zich goed voorbereid, volgens de reisburo’s kon iedereen het makkelijk lopen en geen probleem met de koude … tja
Ik hoor ook steeds vaker van mensen die de annapurna, deels, lopen dat het erg tegenvalt omdat een groot deel over of vlak bij de aangelegde weg wordt gelopen. Zou mij niet verbazen als deze trekking route (of een deel er van) idd snel aantrekkingskracht gaat verliezen. Tav wegen - hetzelfde gevoel had ik in het langtang heritage gebied.
Ik denk dat er over een tijdje niemand meer naar de Annapurna gaat, ze zijn Rondom Manaslu al druk aan het prepareren als nieuwe tocht met lodges.
Annapurna is al lastig omdat je zo snel bij die pas bent, nu kan je ook delen met de auto en zijn er mensen die gewoon te snel boven zijn en dus sneller hoogteziekte krijgen.
Dat trekking met gids verplicht stellen had kennelijk te veel haken en ogen, ik hoor er ook niets meer van.
Nou, ben ik zeker blind. De weg rukt wel op, maar ik heb van de 10 dagen 8 dagen de weg niet gezien hoor, zeker het stuk naar het basecamp is oneway. En hoogteziekte, ik ben 1 reizigster tegengekomen die terug moest, maar zij had vlgs mij ook nog nooit meer gelopen dan van haar huis naar de bus. Tis meer bij deze route dat je zoveel trappen loopt dat ervoor zorgt dat je niet de hele dag loopt, anders zou je deze route in 5 dagen kunnen doen, maar dan is het ook minder meditatief lijkt me. Tis nu trouwens winter he