TAAN: met gids of drager op pad

Gisteren viel de nieuwe Hoogtelijn van de Nederlandse klim en bergsport vereniging op de mat met daarin, naast een uitgebreid artikel over de aardbevingen in Nepal, ook nog het volgende bericht.

Trekkings in Nepal, alleen met gids of dragers:

Trekkings in Nepal mogen vanaf deze herfst alleen nog worden gemaakt onder begeleiding van Nepalese gidsen of dragers. Dat heeft de Nepalese staatssecretaris van toerisme begin augustus bekendgemaakt. De maatregel volgt op een jarenlange lobby van de belangenorganisatie Trekking Agencies Association of Nepal (TAAN). Het nieuwe beleid kwam in een stroomversnelling na de aardbeving van 25 april, toen een aantal buitenlandse toeristen dagenlang onvindbaar waren. Voorstanders van de maatregel benadrukken dat de nieuwe gids-of –drager – plicht broodnodige banen en buitenlandse valuta oplevert. Tegenstander vrezen juist dat het nieuwe beleid een rem op de ernstig getroffen toeristische sector is. Een hoge ambtenaar van het Ministerie van Cultuur, Toerisme en Luchtvaart heeft inmiddels aangegeven dat de nieuwe regel streng zal worden gehandhaafd.

Welke gebieden is nog niet duidelijk.

Weerhoud mij niet om Nepal niet meer te bezoeken.

Dit is een prima maatregel… Het is in Nepal (net als vele andere landen) absoluut veel veiliger om tochten in de natuur met een gids te maken… Er zijn de afgelopen jaren al te veel slachtoffers gevallen, die zonder gids de bergen in gingen… En het is extra veilig om met meer dan 2 personen een trekking te doen… je kunt zelf wel nagaan waarom…

Al zet ik mijn vraagtekens bij de benaming gids…in een maand je papiertje government license halen. Maar beter dat dan alleen op pad.

Ik heb ook wel eens een gids bij me gehad waarvan ik dacht: aan jou heb ik echt helemaal niks! Maar toch, mocht je ergens naar beneden vallen of niet arriveren in je slaapplaats, dan is er in ieder geval iemand die alarm kan slaan.

Weg vrije keuze. en ook de vrije keuze om iemand uit de regio die toevallig geen gids is te nemen.
Alles weer via een organisatie die ongetwijfeld corrupt is.
Hele slechte ontwikkeling.
Er waren al genoeg mogelijkheden om een gids te nemen als je dat zou willen.
dit gaat Nepal inderdaad niet helpen denk ik

Helemaal mee eens Erik, beter met twee dan alleen. !