Gids Nepal betrouwbaar en kwaliteit.

Bal(krishna Tamang) is sinds 17 jaar een officiële gids in Nepal. Hij doet trektochten maar ook Nepal Highlights of gewoon een tour door Kathmandu. Bal is een ontzettende lieve, eerlijke man en heeft mijn reis onvergetelijk gemaakt. Ik heb de LangTang trek gedaan en dat was in 1 woord: SUPER! In de avond als we bij een herberg aankwamen wilde alle andere trekkers zijn gegevens hebben omdat het zo’n leuke gids is. Gidsen kunnen nogal arrogant zijn en hoogdravig naar vrouwen toe. Dit heeft Bal dus helemaal niet hij is helemaal zichzelf en verteld je ook leerzame dingen over de natuur, cultuur etc. Hij werkte voor een reisbureau maar daar hield hij zo weinig aan over dat hij de keuze heeft gemaakt voor zichzelf te beginnen. Alleen komt dat moeilijk van de grond gezien hij zijn vrouw (die fruit verkoopt op de markt) door gezondheidsklachten moet ondersteunen om het fruit van de groothandel mee naar de markt te slepen. Maar als hij toeristen kan rondleiden of mee op trekking kan nemen kan zijn vrouw een Riksha huren om het fruit naar de markt te brengen. Ik ben bij Bal thuis geweest en hij woont in een 4 bij 3 meter “huis” waar hij zijn vrouw en zijn zoon slapen, eten etc. Je helpt hem dus direct als je van hem gebruikt maakt als gids en nje geld blijft niet hangen in een reisbureau wat vaak toch al een goed bedeelde directeur heeft die zo nog beter bedeeld word.
Groepen van 1 tot maximaal 4 personen.
Neem contact met mij op als je nog meer informatie wil hebben of met Bal zelf via zijn website die onlangs live is gegaan door een tevreden klant die dit voor Bal verzorgt heeft.
Mobiel Stef Janssen: 06-18441388

Website Bal Krishna: http://www.wix.com/visitnepal/tamangtravel

stefjanssen@yahoo.com

1 like

Hoi

Ik heb even gekeken op zijn site, en de berichtjes zijn heel aardig. Het wordt deze man zeker gegund om wat succes te hebben in zijn leven lees ik tussen de regels door. Ik ga eind juli met mijn dochter(14) naar Nepal. Zelf ben ik twee keer eerder geweest, maar dat is al wat jaartjes terug. Voor de veiligheid voor mijn dochter en mezelf heb ik besloten wel met een gids een trekking te doen. Ik heb deze man een mailtje gestuurd…ziet er allemaal goed uit. Bedankt voor de tip!! groetjes Jolanda

Weet wel dat een gids die onafhankelijk werkt, dikwijls niet verzekerd op pad gaat (ging). Wie gaat het betalen als hij iets tegenkomt onderweg?
Ook het organiseren van een rescue-helicopter indien nodig, loopt veel moeilijker (lees: langzamer).
Sinds kort heeft de Nepalese overheid dan ook besloten om gidsen en dragers die niet aan een erkend trekkingagentschap verbonden zijn, niet meer toe te laten om zo te werken. Natuurlijk kan een Nepalese gids dit eenvoudig omzeilen door gewoon door te lopen aan de checkposts…

groetjes,
Annemie
www.treknepal.be

IK zou er ook voorzichtig mee zijn, gidsen die niet bij een bij TAAN aangesloten bureau werken. Gaat het goed, dan is het prima, maar heb je problemen, dan komt er inderdaad wat meer bureaucratie om de hoek wanneer je bv die helicopter nodig hebt.

Ik heb een groepsgenoot uit Everest laten evacueren met de helicopter. Als je zag hoe die er bij lag, aan het infuus en aan de zuurstof, dan snap je hoe prettig het is wanneer die helicoper meteen aan het werk wordt gezet en niet een paar uur later omdat niemand de gids kent die aan de telefoon hangt.

We gaan niet de M.E beklimmen, we gaan gewoon voor een gemakkelijke korte route, waarschijnlijk in de kathmandu valley.
Ik ben twee keer eerder in Nepal geweest en heb daar toen ook een trek gedaan. Toen gingen we gewoon samen met andere reizigers op pad , dus zonder gids. Dat was prima te doen, en erg leuk. ( Toen hadden we nog niet eens een mobiel om te bellen)

Dit is de eerste keer dat ik gebruik ga maken van een gids, en dat doe ik omdat ik nu samen met mijn dochter ben.
Bedankt voor de tips,

Prima :slight_smile: Het was ook meer algemeen verhaaltje van me, voor anderen die dit forum bezoeken. Kathmandu vallei is ook heerlijk om te lopen, van Nagarkot naar Patan vond ik een leuke trip.
Veel plezier, ik moet nog een maand of 3 geduld hebben :slight_smile:

Beste Reizigers,

Van 6 oktober tot 27 oktober 2014 hebben ik en mijn vriendin een fantastische rondreis in Nepal gemaakt. De eerste 3 dagen hebben we de stad Kathmandu verkend om daarna met de bus af te reizen naar Pokhara. Deze reis duurde ongeveer 7 uur. Pokhara is zeer leuk stadje gelegen aan een groot meer. Het klimaat is er heerlijk. Aan het meer liggen allemaal leuke tentjes waar je heerlijk kan eten. Dit is echt de plek in Nepal waar je heerlijk kan chillen. Met een bootje het meer op of paragliden. Om het meer zie je al de fantastische toppen van het Annapurna massive. Na een dag in Pokhara zijn we begonnen met de Annapurna trekking. Dit is 1 van de meeste mooie trekkings in Nepal. Wij hebben de trekking van 9 dagen gedaan tot Annapurna Basecamp. Echt een bijzonder mooie reis. In de Base camp slaap je tussen 6 toppen van 7500m + en 8000+. Ook de enorme gletsjer van de Annapurna is zeer indruk wekkend. De accommodatie tijdens de trekking is zeer basic maar je hebt bij 9 dagen leven in de natuur ook echt niet veel nodig. Na de trekking hebben we nog enkele dagen heerlijk gechilled in Pokhara en zijn we terug gegaan naar Kathmandu en hebben nog een dagtrip gemaakt naar Bakhtapur (aanrader, zeer oude stad met veel historie). Hier kom je met een taxi geregeld vanuit Kathmandu.

De Annapurna trekking hebben we rechtstreeks geregeld en gedaan met 1 gids en 1 drager. Wij hebben hen niet geregeld via een reisbureau. Het voordeel is dan dat het veel goedkoper is en dat geld rechtstreeks gaat naar de gids en drager en niet naar het reisbureau die hun werknemers uitbuit. De gids Puspa en drager Aminante hebben er voor gezorgd dat de trekking voor ons onvergetelijk is geworden. De gids Puspa is een zeer ervaren gids en deed de Annapurna trekking al voor de 50ste keer. Ook Aminante is een ervaren drager. Beide spreken goed Engels en zorgen voor een zeer verzorgde reis. Ze regelen alles voor je. Accommodatie, eten, vervoer, permit voor de trekking enz.

Mocht je naar Nepal gaan en overwegen de Annapurna trekking te doen dan adviseer ik jullie om eens contact met hem op te nemen over de opties, zonder tussenkomst van een reisbureau. Het mailadres van Puspa is himalayanhikers@yahoo.com. Ik onderhoud nog steeds contact met zowel de gids als de drager en het zijn vrienden van me geworden. Stuur hem eens een mailtje (engels) met vragen wat hij voor jullie kan betekenen.

Deze gids is echt een aanrader!!!

Met vriendelijke groet,

Erik Heck

Mijn ervaring is dat je gidsen het best in Nepal bij een gerenomeerd bureau kan inhuren. Dit kan je het best in Nepal doen om zodoende tussenpersoonkosten te elimineren.

Waarom een gerenomeerd bureau ondanks dat het een paar 1000 roepie duurder zal zijn:

• Verzekeringen
  • Soepelere evacuarie voorzieningen
  • Betrouwbaar (vooral bij de juiste keurmerken)
  • Ervaring

Dit is mijn ervaringen. Natuurlijk zullen sommige mensen ook veel baat hebben bij een particuliere gids of geen gids.

Mvg

Jasper

En die zijn te vinden via http://www.taan.org.np/