Bal(krishna Tamang) is sinds 17 jaar een officiële gids in Nepal. Hij doet trektochten maar ook Nepal Highlights of gewoon een tour door Kathmandu. Bal is een ontzettende lieve, eerlijke man en heeft mijn reis onvergetelijk gemaakt. Ik heb de LangTang trek gedaan en dat was in 1 woord: SUPER! In de avond als we bij een herberg aankwamen wilde alle andere trekkers zijn gegevens hebben omdat het zo’n leuke gids is. Gidsen kunnen nogal arrogant zijn en hoogdravig naar vrouwen toe. Dit heeft Bal dus helemaal niet hij is helemaal zichzelf en verteld je ook leerzame dingen over de natuur, cultuur etc. Hij werkte voor een reisbureau maar daar hield hij zo weinig aan over dat hij de keuze heeft gemaakt voor zichzelf te beginnen. Alleen komt dat moeilijk van de grond gezien hij zijn vrouw (die fruit verkoopt op de markt) door gezondheidsklachten moet ondersteunen om het fruit van de groothandel mee naar de markt te slepen. Maar als hij toeristen kan rondleiden of mee op trekking kan nemen kan zijn vrouw een Riksha huren om het fruit naar de markt te brengen. Ik ben bij Bal thuis geweest en hij woont in een 4 bij 3 meter “huis” waar hij zijn vrouw en zijn zoon slapen, eten etc. Je helpt hem dus direct als je van hem gebruikt maakt als gids en nje geld blijft niet hangen in een reisbureau wat vaak toch al een goed bedeelde directeur heeft die zo nog beter bedeeld word.
Groepen van 1 tot maximaal 4 personen.
Neem contact met mij op als je nog meer informatie wil hebben of met Bal zelf. 06-18441388
stefjanssen@yahoo.com
balpub80@hotmail.com
2 likes