Alleen door Nepal - Tibet

Hallo,

Ik ben van plan om volgend jaar mei voor 2 maanden te gaan rondtrekken door Nepal en Tibet. Nu heb ik een paar vraagjes:

  1. Weet iemand van jullie een overzichtelijke site met informatie over de verschillende trekkingen door deze landen?

  2. Is het mogelijk om solo van Nepal naar Lhasa te reizen, of heb je daar altijd een tweede persoon voor nodig?

  3. Het is misschien ver gezocht, maar zijn er mensen die met een tentje door dit gebied reizen en daarin langs de weg overnachten? Hebben jullie dit wel eens gezien? Dat lijkt mij namelijk het mooiste wat er is!

  4. Tot slot, weet iemand van jullie een mooie route die niet massaal door anderen al bezocht wordt? Ik wil graag een rustige tocht hebben.

Ik hoop dat iemand voor mij op (een van) deze vragen een antwoord heeft. Dat zou mij zeker verder helpen met orienteren.

Alvast Bedankt
Stijn

  1. Je zou bij een reisburo als HT Wandelreizen kunnen kijken wat voor trekkings zij allemaal aanbieden. Daarnaast heb je verschillende reisgidsen over trekking in Nepal met veel routes.

  2. Volgens mij zijn de regels momenteel zo dat je niet alleen naar Tibet kan. Je moet in een groep reizen (minimaal 2) met mensen van dezelfde nationaliteit. Ook moet de route vantevoren bekend zijn met alle hotelovernachtingen en je moet gedurende heel de trip met een gids reizen. Ik weet niet hoe deze nieuwe aangescherpte regels in de praktijk uitpakken.

  3. Ik heb een trekking gedaan in Mustang (Nepal) met tenten. In Nepal heb je grofweg 2 soorten trekking: teahouse trekking waarbij je in lodges/teahouses overnacht of camping trekkings. Bedoel je dat je heel de reis wil kamperen? Ik weet niet of dit veel gebeurt. In dorpen of steden lijkt me dit niet praktisch of misschien zelfs onmogelijk. Als je alleen maar door de bergen trekt, kun je kamperen.

  4. Mustang of Dolpo wordt niet massaal bezocht. Je komt er weinig toeristen tegen. Mustang is wel heel duur. Ik meen dat de permit 700 euro kost voor 10 dagen. Dolpo weet ik niet. Maar dit is onherbergzaam, desolaat gebied. Je zult zelfvoorzienend moeten zijn. Dus met tent en al je eten meedragen voor de tijd dat je er verblijft. Je kunt natuurlijk ook met paardenman gaan.

wij zitten nu in Nepal en hebben begrepen dan een Mustang permit momenteel 500 USD kost voor 10 dagen. Het is dus iets goedkoper geworden. Het was idd 700 usd.

Wat betreft Tibet.
Wij wilde ook graag van Nepal naar Tibet trekken, maar vanaf deze kant lijkt het onmogelijk. Je moet georganiseerd en maximaal maar een week of zo. Wij gaan het dus niet doen. Het is erg duur, veel gedoe en wij willen niet in een groepsreis Tibet in…

succes met je trip, ik ben benieuwd of het lukt.