Trekking met kind (4,5 Jaar)

Is er iemand die info kan geven over de mogelijkheden een trekking te maken met een kind van 4,5 jaar.
Ervaringen etc etc…
Ik kan me voorstellen dat het lastig is aangezien een kind van 4,5 nog niet veel kan lopen, maar dragen is natuurlijk ook een optie. En wat de hoogtes betreft, wat is mogelijk?

Ik hoor graag van iedereen wat de mogelijkheden zijn.

Bvd

Dennis

Dag Dennis,

In oktober en november 2012 twee treks gemaakt in Nepal. Tot mijn verbazing waren er meerdere mensen onderweg met kinderen. Van tienerleeftijd tot kleuter. Ik maakte eenmaal een trek tot een hoogte van 4800 meter en eenmaal tot een hoogte van 5400 meter. Op die laatste (Annapurna circuit) heb ik geen kinderen de pas zien passeren maar ik kwam ze wel lager tegen. Poon hill, 3200 meter. De kinderen namen tijd om te spelen in de riviertjes en leken onvermoeibaar. De kleuters accepteerden ook alles. Ik persoonlijk zou aarzelingen hebben om kleine kinderen bloot te stellen aan dit soort zware tochten en slecht voedsel. Ik heb zelf gedurende deze reis vier maal voedselvergiftiging opgelopen terwijl ik redelijk robuust ben. Gerechten met vlees zijn gevaarlijk.
Je kunt dragers huren en ik zag ook mensen op grote hoogte op paardenruggen over de pas komen.
Ikzelf had geen al te grote moeite met de hoogte. Rustdagen inlassen om het lichaam te laten wennen was zelfs verplicht in Manang en hoger. Voor noodgevallen vloog er af en toe een helicopter om mensen te evacueren (erg duur).
Peter van Dam, Heemstede

HI, Persoonlijk verbaas ik mij ook over mensen met kleine kinderen op trekkings. Ik zou het zelf nooit doen. Er zijn wel een aantal wandeltochten die en stuk minder zwaar zijn en ook minder hoog die mogelijk wel geschikt zouden zijn voor kleinere kinderen maar dan nog zou ik mij 2 keer bedenken. Het blijven bergen, soms smalle paden en diepe ravijnen. Bij regen glad. Klimmen of stijl afdalen met een kind op je rug lijkt mij niet makkelijk, enz enz
Ik reis samen met mijn zoon van 18 en dat is al lastig :slight_smile: Wel leuk om te doen zijn mogelijk een aantal dagtochten met bredere minder gevaarlijke paden en wegen. bv rond kathmandu

grtz Q

Hoi Quotas en Peterjacobus,

Ik snap jullie verbazing wel. Maar ben wel van mening dat het mogelijk is.
We hebben de afgelopen zomervakantie met de kleine in Oostenrijk gewandeld. En ook daar de mooie routes gelopen.
Ook deze zomer staat dat weer in de planning. Dus hij krijgt het met de paplepel ingegoten. Deze zomer zal de eerste keer worden dat hij zelf ook stukken gaat wandelen, want hij wordt pas 2.
Dat betekent ook dat onze reis dus pas over ongeveer 2 jaar gaat plaatsvinden. Dus we hebben nog de tijd om te kijken hoe de kleine zich ontwikkeld. Maar we gaan sowieso een half jaar reizen net voordat hij leerplichtig is. En een trekking in Nepal staat dan wel hoog op het lijstje. Persoonlijk denk ik dat voornamelijk de hoogte belangrijk is. Dus zeker niet hoger dan 4000 meter en rustig de tijd nemen. Dus zelf een gids en 1 a 2 dragers regelen en niet met een groep mee. Want wij zullen sowieso het tempo verlagen, denk ik.
Iemand ervaring met het zelf regelen van gidsen in nepal? Waar het beste te beginnen? Nepal? Pokhara?
Hoor graag nog suggestie ook al is het nog ver weg. Voor pret is ook leuk!!

Vanaf de zijlijn kunnen wij alleen advies geven. Beslissingen maak je zelf. Voor jezelf en voor je kind(eren).
Het laatste wat ik je mee wil geven is om je heel erg goed te laten informeren over de routes die je gaat lopen.
Hoe is het terrein bij droog weer en bij nat weer. Vergelijk met Oostenrijk is niet geheel te maken is mijn mening.
Verder wens ik je succes met je planning.

Grtz Q

Nogmaals een reactie van Peter van Dam,

Wandelen in Oostenrijk of trekking in Nepal is niet te vergelijken. Oostenrijk is een modern rijk land met alle voorzieningen, goed voedsel en hygiëne. Nepal is een van de armste landen van de wereld. En ook behoorlijk vies. Kathmandu heeft goede en slechte hotels, restaurants e.d.
Ga je trekken dan kom je in gebieden waar het bijna de middeleeuwen is of soms zelfs dicht bij het bronzen tijdperk (Thamang Heritage en Langtangtrek). Warm water en electriciteit ontbreken meestal of zijn beperkt. Ik vroeg 's morgens op een hoogte van 4.8of ik ergens stromend water kon vinden om mijn tanden te poetsen: “dan moet u wachten tot de waterbuizen (liepen overal over de grasvelden) weer ontdooit zijn”.
De paden zijn meestal ook zeer zwaar. Tien uur aan een stuk omhoog klimmen over schots en scheef liggende stenen, dagen achtereen. Fantastisch en bijzonder maar niet echt voor kinderen. Ook in het openbaar vervoer naar de beginpunten van de treks is het afzien in het overvolle openbaar vervoer. Er schijnen ook toeristenbussen te zijn maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt.
In Kathmandu zijn treks overal te regelen (Thamel). Ook in Pokhara. Individuele treks met gids en drager(s). Zware tochten en minder zware.

we zijn met onze dochter van toen 5 jaar in kathmandu valley geweest en hebben daar naast ueberhaupt onwijs veel lopen ook een trekking van 2 dagen (a 10 of 15 km per dag) gedaan. onze dochter heeft dat allemaal prima meegedaan, ze kon dat goed lopen maar moest wel entertained worden (spelltjes doen, wedstrijden wie eerst aankomt etc). nu ga ik weer met haar (inmiddels 6 jaar) naar nepal en wil graag in de regio pokhara lopen (geen gigantische himalaya trekking maar gewoon een stevige wandeling, ook bergop). wie heeft tips voor wandelingen van 10 a 15 km in regio pokhara?

Wandeling via devi falls naar world peace pagode en dan van de wpp terug via de andere kant van dezelfde berg naar het meer. Daar met bootje terug naar pokhara lake side.
of naar de uitkijktoren lopen op de berg Kahun Danda (daar kom je echt geen toerist tegen :slight_smile: ) Omhoog langs de huizen en terug over de verharde weg. Boven aan de top staat een uitkijkpost met een mooi uitzicht over de himalaya. Iets van deze toren is een klein restaurantje (wi waren ook noga verrast deze daar aan te treffen) waar je even wat kunt drinken. Deze laatste tocht is wel 15 km als je vanaf lake side start. Maar dan moet je de hele stad door. Ik liet mij gewoon aan de voet afzetten. Dan is het nog een km of 8.

grtz Q

Chitwan National Park was teleurstellend, geen neushoorn of tijger gezien maar Sauraha en omgeving vond ik bijzonder. Heb een fiets gehuurd en kwam in primitieve dorpjes bij mensen die in lemen hutten woonden. Niet zwaar, vlak terrein. Vanuit Pokhara kun je naar het Annapurna Base Camp trekken. Redelijk goed voorzien van hotelletjes en niet al te zwaar terrein. Wel nogal toeristisch.
Bhaktapur, oostelijk van Kathmandu was een highlight. Wandelen door een middeleeuwse stad. Ondanks toerisme nog authentiek.

@ Peter - Tijgers zien is bijna onmogelijk. Zelfs een gids ziet soms maar 1 keer per jaar een tijger. Je moet bijzonder veel geluk hebben. Toen ik er enkele weken geleden was heeft een gezin op jeepsafari een tijger gespot. UItzonderlijk … Meestal is de tijger al weg als hij op afstand een jeep aan hoort komen. Mensen worden gelokt met het vooruitzicht tijgers te kunnen spotten maar dat is belachelijk. In Bardia heb je veel meer kans om een tijger te spotten. Zeker op een meerdaagse jungle safari. Neushoorns heb ik altijd gezien op de olifantensafari (4x) (zelden met jeep). Maar als je pech hebt lukt ook dit niet in Chitwan :frowning:

Bhaktapur hebben we al bezocht, schitterend, ook in de omgeving gewandeld.
trekken naar de annapurna base camp lijkt me heel leuk, hoeveel km zou dat ongeveer zijn? wellicht zijn er ook dagtouren rond anapurna base camp?
betr chitwan zo moet men natuurlijk niet (veel) wilde dieren verwachten. maar behalve de tijgers etc, is de natuur daar mooi, en weet iemand wat voor weer men kan verwachten in juli? in jan waren de trips naar chitwan al niet erg duur, wellicht heel voordeling in juli…
groeten maika

prijzen voor vervoer blijft gelijk, zo ook park entree (dit jaar drie keer zo duur geworden) en activiteiten. wel forse kortingen op verblijf in het laagseizoen en moesson tijd.

beste allemaal, even voor de duidelijkheid, men kan wel echte trekking tochten maken met kleine kinderen, door deze bij voorbeeld deels te laten dragen. dit is echter niet ons plan, we willen gewoon stevig wandelen met een 6,5 jarige. wie heeft er advies voor een stevige wandeling van 10 - 15 km rond pokhara/ anapura, niet te hoog (tot 2500 max lijkt me). bedankt voor alles meedenken!

Tuurlijk is het mogelijk “echte” trekking tochten maken met kinderen. Of het verstandig is komt dan als vervolgvraag. En daar denken mensen heel verschillend over. Ik zou mijn kinderen nooit aan gevaren blootstellen op een zeer jonge leeftijd. En die gevaren zijn reeel bij en “echte” trekking in het moesson seizoen of in het koude seizoen. Ik heb een paar keer snel wisselende omstandigheden meegemaakt en gehoord. Volwassen mensen hebben daar al moeite mee.