Trekking in en om Sa Pa

Hallo,

Ik ga eind oktober voor 5 weken naar Vietnam en wil oa. graag in en om Sa Pa trekken. Wil graag verschillende hilltribes bezoeken en daar ook overnachten.
Nu heb ik op internet daarover veel gelezen, maar kom niet verder dan maximaal een trekking van 6 dagen, daar is dan de heen en terugreis vanuit Hanoin inbegrepen.

Welke bevolkingsgroepen zou ik volgens jullie absoluut moeten bezoeken. En waar zou ik deze trekking dan het beste kan boeken. Regelen in Hanoi, of op de bonnefooi naar Sa Pa gaan en daar boeken.

Hoop veel van jullie te lezen! Groet, Johan

Via je hostel/hotel in Hanoi de trein of bus naar Sa Pa regelen en bij aankomst lokale gidsen (meestal Hmong dames) die op het centrale plein of bij de restaurants rondhangen inhuren voor de volgende dag(en).

Die dames/meiden spreken uitstekend Engels en zijn het gewend om je naar hun dorpen in de vallei te brengen, met lunch bij hun thuis (in mijn geval). Je kunt ze alles vragen over lokale gebruiken, schooltjes bezoeken, en je kunt ze ook inhuren voor busritten naar dorpen die wat verder weg liggen. Je komt vanzelf in plaatsen waar andere minderheden dan Hmong wonen.

De zaterdagmarkt van Can Cau en zondagmarkt van Bac Ha zijn bijzonder mooi! Zeer veel kleurrijke minderheden. Bac Ha heeft een aantal hotels en een paar restaurants met Engels menukaarten.
De eerste nachten had ik Sa Pa als basis, daarna twee nachten in Bac Ha, bij aankomst vanuit Sa Pa eerst de markt van Can Cau bezocht, de volgende dag die van Bac Ha zelf. Rond Bac Ha kun je ook schitterend wandelen. Grote kans dat je bij mensen onderweg in huis moet om een rijstwijntje achterover te slaan…

Kies je toch voor een verzorgde tour, let dan op dat er flinke prijsverschillen kunnen zijn. Loop maar eens door Hanoi langs de hotels en bureautjes. De 1 biedt bijvoorbeeld een dagtrip naar Halong Bay voor $35, de andere doet EXACT hetzelfde voor $18.

Johan

1 like

Hai Johan,

Wat heb jij betaald voor het inhuren van de gids? En had jij een privegids of liep je met een groep mee? En sliep je in een homestay of in een hotel?

Mijn gidsen waren met elke betaling tevreden… Een officiële gids kost dacht ik $25 per dag. Ik heb de dames $5 per persoon gegeven (VND 100.000). Het waren 2 vriendinnen van rond 40 jaar. Ik heb ook avondeten gehad bij één van hun dochters in een piepklein wit rijtjeshuisje in Sa Pa en daar VND 20.000 voor aan die dochter gegeven, terwijl dat niet hoefde. En wanneer je op een terras een biertje voor ze betaalt, heb je nog meer plezier.

De Black Hmong zijn in Sa Pa het meest prominent aanwezig. De andere minderheden spreken minder vaak Engels.

Ik houd van een goed bed en kamer met eigen douche, dus wel elke dag terug naar het hotel in Sa Pa (en later Bac Ha). Prima te doen.

Johan