Ik heb zojuist ook al een berichtje gepost mbt Halong Bay. Aangezien het over een ander onderwerp gaat, maar even een nieuw topic aangemaakt
Na Halong Bay willen we naar het Noorden van Vietnam om daar een trekking te doen en een aantal markten te bezoeken.
Klopt het dat Can Cau market nog steeds minder toeristisch is dan de markt in Bac Ha?
Ik heb op internet gezocht voor een georganiseerde trekking met zowel bezoek aan de markten, maar dan zit je aan een vaste dag vast (vertrek op vrijdagnacht of zaterdagnacht). Dat vinden wij zonde, want dat zou betekenen dat we na Halong Bay een paar dagen in Hanoi moeten ‘wachten’ en dat gaat dan weer van de rest van onze vakantie af… Nu is mijn vraag, hoe makkelijk is het om alles zelf te regelen, dus zonder touroperator en ter plekke?
Ik weet dat Sapa redelijk toeristisch is, maar we willen toch proberen de grootste toeristenstroom te ontlopen Om die reden willen we door de week richting Lao Cai. Ik hoorde overigens dat er onlangs ook een goede busverbinding is naar Sapa? Is dit handiger dan met de nachttrein?
Zien we genoeg van de omgeving met een 2-daagse trektocht in de omgeving van Sapa? Bijvoorbeeld de donderdag en vrijdag inclusief een homestay? Vrijdagnacht overnachten in Sapa? Dan willen we zaterdagochtend vanaf Sapa naar Can Cau en op zondag naar Bac Ha, en dan 's avonds weer de nachttrein naar Hanoi om daar maandagochtend aan te komen. Eventueel op de zaterdag nog een kleine trekking nabij Bac Ha.
Is dit te doen denk je/ makkelijk te regelen?
Of heb je hele andere suggesties? We willen mooie natuur zien, een homestay doen, locals in traditionele kleding zien,en een/twee markten bezoeken (niet te toeristisch).
Oja en ik vraag mij heel erg af hoe het met alle bagage zit. Wij reizen met een backpack, maar ik zie het niet zitten om die mee te slepen op de trekking. Hoe gaat dat normaal gesproken? Kun je die ergens achter laten en een daypack meenemen? Dat vraag ik mij dan ook of als we richting Can Cau gaan en Bac Ha…
Can Cau ligt een paar kilometer voorbij Bac Ha, via een smalle weg langs de bergen (nauwelijks stijgen/dalen). En dan is de zaterdagmarkt gewoon langs de weg. Auto’s en bussen parkeren langs die weg. Can Cau markt is werkelijk fantastisch!
De Bac Ha markt is qua minderheden soortgelijk aan die van Can Cau. Heel veel Flower Hmong! Kleurrijker ben ik zelden tegengekomen. Alleen minderheden in het uiterste noorden van Thailand, langs de grenzen met Laos en Myanmar, het noorden van Laos en het zuiden van China (provincies Guangxi, Guizhou en Yunnan) waren een beetje vergelijkbaar, en toch weer anders.
Het is goed te doen om van SaPa een bus te nemen naar Bac Ha. Bac Ha heeft een paar hotels en restaurants. Ik zou daar wel (laten) reserveren, voor het geval het erg druk is. Dan zou ik zeker van zaterdag op zondag in Bac Ha overnachten en eventueel nog een extra nacht. Bij Bac Ha kun je ook prachtige wandelingen maken door de gehuchtjes/dorpjes rondom. Zeer gastvrije mensen waar je rijstwijn moet drinken. Niks aan kinderen geven (dan maken ze er hun dagelijkse bezigheid van en gaan ze niet naar school), maar je kunt de ouders wel iets geven.
Je kunt je hotel in Sapa vragen om te helpen met het vervoer, maar de Black Hmong dames in Sapa die op het centrale plein zijn, of langs de weg naar de vallei kunnen je ook helpen. Voor weinig geld en hun Engels is perfect omdat ze dit al jaren doen. Ik ben ook bij hen thuis geweest in de vallei en heb lunch gehad in hun huis en bij een dochter in een klein rijtjeshuisje in Sapa. In de valleien rond Sapa zijn nog andere minderheden dan de Hmong, zoals Rode Yao (die zijn meer bescheiden en spreken ook minder goed Engels was mijn ervaring).
Het enige dat je moet regelen is de nachttrein naar Sapa. Bus ken ik nog niet, maar probeer daar anders ervaringen over te vinden op het Engelstalige forum thorn tree van lonely planet. Ik had zelf een auto met chauffeur voor 8 dagen noordwest-loop, maar dat was prijzig.
Overbodige bagage zou je in het hotel in Hanoi of Sapa kunnen achterlaten.
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb nog even verder gelezen en er is echt enorm veel te doen en te zien daar in de omgeving van SaPa en Bac Ha. Ik zag idd dat je bij Bac Ha ook trekkings kunt doen.
Wat is volgens jou mooier, leuker? Om een trekking te doen bij Sapa, of juist een bij Bac Ha?
Je merkt het al, nu ik meer lees begin ik ook weer meer te twijfelen
Aangezien we nog meer van Vietnam willen zien, moeten we helaas onze tijd een beetje verdelen…
Voor de Flower Hmong is de zondagmarkt van Bac Ha de meest eenvoudig bereikbare optie. Je zou Can Cau eventueel kunnen overslaan, maar die vond ik wel iets origineler, je moet meer moeite doen om er te komen. Bij Bac Ha was de wandeling iets minder overzichtelijk omdat er meer bomen zijn. Er zijn ook minder opties. Ik heb een rondje aan de noordwestkant van het dorp gedaan. Je ziet op GoogleMaps wel (de grotere) paden lopen.
Ik zou een combi doen, zoiets zoals je in je openingsbericht beschrijft.
hallo jessica
Ik moet zeggen sapa vind ik wondermooi hoor ondanks de toeristen hoor
ge kunt daar wandelingen doen zonder dat ge veel toeristen tegenkomt hoor
verleden jaar geweest en dit jaar gaan we weer in september en het noorden doen van vietnam en natuurlijk weer sapa doen
Je hebt nu enkele post gehad van mensen die Sapa helemaal top vinden.
Waar ik naar uit kijk is de post van Jose in Oktober, wanneer ze de kabelbaan heeft genomen in Sapa; zou in september klaar zijn en in gebruik.
Ik ben jaren geleden naar Sapa geweest en toen heb ik het nog echt zonder touristen mogen meemaken.
Op de Bac Ha markt waren we maar met iets van 20 touristen.
Nu misschien 1000?
Ook in Mui Nee hetzelfde verhaal.
Niagara watervallen zijn ook mooi, maar wel helemaal uitgebuit voor het tourisme; gelijk aan Sapa.
Enigste nu nog enigszins zonder touristen is en niet touristisch en niet van tourristen geprofiteerd wordt is Mai Chau.
Dit is de volgende plek waar het tourisme gaat toeslaan, dus de laatste kans om hier nog naar toe te gaan.
Je kan in Mai Chau ook overnachten in een Home stay, grotten bezoeken, rijstvelden, bergen beklimmen, varen over de rivieren.
Dan door naar de regenwouden, Karstgebergte.
Zonder dure treinreis en meer variatie in omgeving autentiker en goedkoper.
Dus ik ben een voorstander van Mai Chau en omgeving.
Hallo Ton
eerst en vooral moet ik zeggen dat ik een man ben van 62 jaar ter informatie
als er een kabelbaan is in sapa is dat zeker niet goed, jammer hoor
ik wist het niet,wist wel binnen een paar jaar is sapa niet meer te doen van het volk jammer hoor
maar we doen ook mai chau aan zodus gaan we toch iets zien en ook het noorden waar minder toeristen komen
zeg ton kun je in het uiterste noorden een auto huren met chaufeur voor een paar dagen
bedankt op voorhand allezins
zeg ton weet je of je in
Vind het ook heel jammer dat dit mooie gebied touristisch wordt uitgebuit.
Heb dit, in de meer dan 12 jaar dat ik al naar Viet Nam ga, al in diverse zien overkomen.
Denk dan aan Nha trang, Mui Nee, Can Tho enz.
Naast Sapa, wordt dit jaar en volgend jaar Phu Quoc de touristische plek die zo hun identiteit gaan verliezen.
Voor PQ; dit wordt / is een internationaal vliegveld, en er komen rechtstreekse vluchten vanaf Rusland, Thailand en andere landen.
Maar nog wel genoeg gebieden die over blijven.
1 daarvan is het noorden van Viet nam waar je vraag over gaat.
Je kan naar het andere noorden van Viet nam en zou dit ook met een auto doen met chauffeur en eigenlijk ook een gids.
Chauffeurs spreken en verstaan over het algemeen geen engels.
Dit maakt een bezoek aan dit gebied wel prijzig.
Maar naar Ba Be NP, met wat Viet Nam ervaring, zou je zelfs met de bus kunnen doen, maar verder zou ik het je niet aanraden.
laat je wel goed voorlichten over vergunningen, vervoer enz.
Wij gaan over een kleine twee maanden naar Sapa en Bac Ha. We gaan dan eerst naar Sapa en van daar naar Bac Ha zodat we 's ochtends rond half 7 al op de markt zijn voordat de mensen die die dag arriveren er zijn. Daarna gaan we nog naar Lung Phin waar ook een (wat minder drukke) markt is.
Ik vertrek over zo’n 6 weken naar Vietnam en kom op een hele vroege zaterdagmorgen aan in Sapa na de nachttrein en bus. We moeten dan onze spullen even in ons guesthouse afdroppen, even opfrissen etc. Is het dan nog de moeite waard om die dag een markt in de omgeving te bezoeken? Of is het dan al te laat op de dag?
Mmm… Wordt krap om dat nog te kunnen doen ben ik bang. Na de Fansipan trek ben ik ook nog een dag in Sa Pa (of omgeving) maar dat is dacht ik geen marktdag… Dat is een dinsdag.
En is deze markt net zo interessant als die van bijv. Bac Na?
In de maand dat ik een rondreis Vietnam/Cambodja doe kom ik waarschijnlijk nog veel meer markten tegen. Dus vraag me af wat het verschil is. Of waarom deze makrten in deze regio meer de moeite waard zijn dan ergens anders in Vietnam?
Ik geef antwoorden op vragen van mensen die informatie willen over markten in die omgeving waar ze op dat tijdstip zijn.
Maar nu je opmerking.
Je hebt wel gelijk, markt is markt.
Maar eerlijk is eerlijk, de markten in Sapa hebben wel iets; je ziet diverse minderheden daar die je alleen daar ziet.
Geld natuurlijk ook voor de markt in Mai Chau, Chau Doc en vele andere plaatsten in Viet Nam waar je markten bezoekt
Overal heb je minderheden.
Maar voor Sapa heb je de markt + rijstvelden + minderheden+ bergen.
Voor Mai chau heb je de markt, minderheden + rijstvelden+ dalen + bergen.
Voor Chau Doc heb je Mekong, minderheden en markt.
Enz. enz…
Dus je hebt echt een punt gemaakt wat ik echt kan ondersteunen en volgen.
Misschien dat andere mensen, dit graag met argumenten, kunnen weerleggen?