Markten in Noord Vietnam

Wij willen met ons gezin (52, 55, dochters 16, 19 ) tijdens onze vakantie in juli graag markten bezoeken. Nu las ik dat Sapa (zaterdag) inmiddels wel heel erg toeristisch is en Bac Ha (zondagochtend) en Can Cau (zaterdag) veel authentieker. We zijn maar 3 weken in Vietnam dus weinig tijd helaas.

Kan iemand me vertellen of het haalbaar is om na een bezoek aan de Sapa markt op zaterdag nog door te reizen (bv om 11.00 uur) naar de markt in Can Cau en in Can Cau/Bac Ha te overnachten en dan zondag naar de markt in Bac Ha te gaan?

We willen graag tevoren eigen vervoer/hotels regelen want het blijkt ook de vietnamese vakantiemaand te zijn.
Ik hoop op reacties! en eventueel andere tips. Wij zijn overigens geen backpackers en niet gewend aan trekkings.

Hoi Annet,

Wat een leuk idee om markten te gaan bezoeken in Vietnam. Zelf ben ik in noord Vietnam alleen naar de markt in Sapa geweest (en in Hanoi en Hue) en weet dus geen antwoord op jouw vraag te geven. Ik hoop iemand anders?

Groetjes, Anne

Ik heb begin maart in acht dagen de noordwestloop gedaan met auto + chauffeur via: http://www.vietnamcarte.nl/

Sa Pa is in meerdere opzichten erg toeristisch, maar toch ook aangenaam. Die markt hoef je niet per se op zaterdag te bezoeken. Een andere dag is ook heel aardig. Eigenlijk is Sa Pa vooral mooi om met een lokale gids naar de dorpen in de vallei met de rijstterrassen te lopen. Bij voorbeeld tot Tavan. Dat is een mooie dagtocht (geen zware trekking, maar het kan wel warm zijn). Neem wat mee voor de schooltjes onderweg. Er is veel armoede (…) in die dorpen. En er zijn heel veel kinderen. Geen snoep geven!
Van een Nederlands koppel hoorde ik dat Cat cat (het dichtst bij Sa Pa, op circa 3 km lopen) vrij toeristisch is. Dus achteraf blij dat ik dat heb overgeslagen.

Het is beter om de markt van Can cau 's ochtends vanuit Bac Ha te bezoeken. In de ochtend is die markt het mooiste.
Wanneer je echt weinig tijd hebt, dan zou je Can Cau kunnen overslaan want de minderheden van die markt zijn de volgende ochtend ook op de (bijzonder mooie) markt van Bac Ha te bewonderen.
Bac Ha is een gemoedelijker plaatsje ten opzichte van Sa Pa. In Sa Pa vallen ze je meer lastig: “You buy something from me?!”
In Bac Ha zijn ongeveer 10 hotels. Zorg dat je reserveert. Op zaterdagmorgen vanuit Bac Ha naar de Can Cau markt - 20 km verderop - is een half uur rijden.
Je kunt daarna 's middags rond Bac Ha nog naar Ban Pho en van daaruit binnendoor in een bijzonder mooie omgeving met bezoekjes aan minderhedenhuizen teruglopen naar Bac Ha. Ze zijn zeer gastvrij. Neem ook weer wat mee voor de kinderen.
Sommige mensen bezoeken de markt van Bac Ha ook vanuit Sa Pa, maar houden er niet rekening mee dat ze eerst een paar uur onderweg zijn…

Via heel veel tourbureautjes in Hanoi kun je in een lang weekend met de nachttrein de combi Sa Pa, Bac Ha / Can Cau doen.

Wanneer je het kunt veroorloven huur dan een auto met chauffeur en eventueel een gids. Vanuit Hanoi naar Bac Ha is bijna 9 uur rijden. Bac Ha <-> Sa Pa is ook een paar uur.
Je zou dit kunnen combineren met een trip naar Halong Bay, want daar heb je ook vervoer voor nodig.
En blijf minstens een dag in Hanoi.

In de ‘rest’ van Vietnam kun je tijd winnen door binnenlandse vluchten te nemen.
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Johan

1 like