Ik ga in Juni drie weken naar Vietnam, dit keer ga ik alleen het noorden bezoeken. Vorig jaar ben ik al in Vietnam geweest en ben toen van Hanoi naar Ho Chi Min city gereisd. Omdat ik graag het noorden nog wil zien ga ik dit jaar terug.
Mijn bedoeling is om van Hanoi met de nacht trein naar Sapa te gaan, daar wil ik trekkingen doen. Iemand goede tips? Kan ik dat alleen doen? Moet ik daar van te voren wat boeken? Hoe lang kan ik daar besteden?
Dan wil ik van Sapa naar Ninh Binh via Tam COC? Vanuit daar naar Halong Bay en dan terug naar Hanoi.
Iemand nog tips? Er mag van mij nog wel wat tussen, Wat is nog meer de moeite waard? Is dit überhaupt allemaal te realiseren?
In Sapa kan ik je een trekking met de Sapasisters aanbevelen.
Je gaat dan met een gids (allemaal vrouwelijk) mee op pad . Je kunt dit gewoon alleen doen. Je hebt dan een prive trekking.
Je hebt dan als overnachting een homestay. Wij vonden dit geweldig.
Zoveel dagen als je zelf wil wij zijn 2 dagen geweest . als je er een zondag in kunt betrekken zou ik dan naar de markt Bac Ha gaan 1 dag.(aan het begin of eind)
Verder hebben wij buiten Halong Bay en Hanoi, niets van het noorden gezien dus kan ik je geen tips geven.
Nihn Bin lijkt me ook mooi en omgeving maar daar willen wij ook nog een keer voor terug.
Hoi Annelies,
Een 2 daagse prive trekking met 1 nacht homestay koste in november 2012 , 78 dollar per persoon.
Dit is inclusief entree fee voor de dorpen, lunch diner en ontbijt.
De homestay en de motorrit terug de berg op naar Sapa aan het eind van de trekking.
de trekking begint rond 9 uur en eindigt rond 3 a 4 uur de volgende dag ( bij de 2 daagse).
Alleen drinken wat je bij de lunch en eten gebruikt moet je apart betalen.
Wij hebben ook door hun het vervoer laten regelen van het treinstation naar Sapa (een guesthouse waar je vanuit vertrekt wordt je dan naartoe gebracht) en dat was voor de heenreis 7 dollar pp. En terug regel je weer vanuit Sapa.
Voor ons was dit bedrag het zeker waard!!
Als we ooit terug gaan zouden weer met ze op pad gaan.
zij gaan echt van de paden af door de rijstvelden en je komt bijna geen andere toeristen tegen, alleen tijdens een lunch heb je kans dat er ook andere toeristen zitten.
Kan natuurlijk zijn dat de prijzen iets veranderd zijn.
Als je ze een mailtje stuurt met wat je zou willen en vraagt wat het kost komen zij met een prijs daarvoor.
Daarna beslis je of je het wil of niet.
Wij hebben de trein naar Sapa een aantal weken voor we gingen geregeld. Toen zat de trein die we wilden al vol en hebben we een andere trein genomen. Denk dat er niet veel verschil zit in welke trein je neemt.
De Sapasisters hebben we 2 dagen voordat we vanuit Nederland gingen geregeld.
We zagen het toen op het forum voorbij komen.
Dus eigenlijk 5 dagen voor de trekking zeg maar.
Toen we daar aankwamen kwamen er ook mensen informeren om een trekking met ze te doen maar ze zaten vol.
Dus als je zeker weet dat je met ze op pad wil zou ik het van te voren regelen.
Ik heb gelijk op de site gekeken van de Sapasisters, ik ga met hun de trekking doen! Ik ga ze van het weekend even mailen. En gelijk vast zetten en de trein maar regelen. Normaal zet ik niks van te voren weg maar ga het nu toch maar doen, ook omdat het maar drie weken zijn.
Hoi Marieke,
Daar krijg je zeker geen spijt van.!
Ben benieuwd wie je als gids krijgt wij hadden Chi maar we kennen Penn ook.
Ben ook heel benieuwd als je geweest bent , hoe je het ervaren hebt.
Voor Halong Bay kan ik alleen maar zeggen kijk naar de programma’s op de boten.
Elke boot heeft een naam zeg maar bv Indochina, of red dragon.
Waar dat je die ook boekt bij welk excursie buro je komt dan op die boot.
De ene heeft een kookcursus de ander karaoke enz.
Mooi is de Titov eiland daar kun je via een trap naar boven en overzie je een groot gedeelte van Halong Bay
bijna iedere boot gaat kajakken en dat is ook heel mooi.
Verder kijken hoeveel je er aan uit wil geven en welk programma je aanspreekt.
Ik weet wel dat de Indochina ook ver van te voren vol zit dus als je die wil moet je van te voren nu ongeveer boeken.
deze is ook vrij duur.
Ik bedoelde eigenlijk dat 3 weken voor alleen het noorden misschien wat te lang is.
Maar dit is wel een hele mooie planning, ik ga het eens bekijken in mijn lonely planet vandaag.
Bedankt!