Trekken in/rond Jotunheimen

Beste allemaal,

De eerste 2 weken van september, plannen we om als jong koppel (20j) naar Noorwegen te trekken. Graag willen we low-budget reizen, maar voor dingen die echt de moeite zijn hebben we natuurlijk wel een centje over.
Overnachten zou in een tent gebeuren.

Dit is ons voorlopige plan:
-Vliegen op Olso en kort bezoek
-Liften (is dit doenbaar) of de trein/bus nemen naar Jottunheimen.
-Een trektocht van rond de 5 dagen (oa graag met Gladhoppingen, bressegen en eventueel een overnachting in Fannaråkhytta)

  • Richting Bergen trekken
  • Bezoek Bergen
    -Terug naar Olso via de Bergen-Olso Railway

Vorig jaar trokken we naar Corsica, waar we ook 5 dagen wandelden en een stuk GR20 deden. We hebben wel een beetje ervaring in de bergen en een relatief goede conditie.

Enkele concrete vragen:

  • Is liften in Noorwegen haalbaar (zonder er super veel tijd mee te verliezen)
  • Dingen zowel cultuur/natuur die zeker de moeite zijn gelegen tussen Bergen en Jotunheim?
    (We dachten eventueel aan iets rond de Sognefjord of Nærøyfjorden)
  • Voorstellen voor Jotunheimen? Wat zien jullie voor ons haalbaar?
  • Welke tent zouden jullie meenemen?
  • Zijn er duidelijk kaarten beschikbaar van Jotunheimen? Zoja waar.
  • Moeten we in september nog veel sneeuw op de wandelpaden verwachten?

Alle tips zijn welkom aangezien we geen ervaring hebben met Noorwegen en gerichter zoeken met tips toch handiger is!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Nele

Beste Nele,

Over liften in Noorwegen kan ik niet uit eigen ervaring adviseren.
Ik kan me voorstellen dat het niet altijd eenvoudig zal zijn op de rustiger locaties een lift te krijgen (relatief weinig lokaal verkeer, en ik weet niet of -volgeladen- auto’s met toeristen je mee (kunnen) nemen)
Als alternatief lopen er (ook door Jotunheimen, bijvoorbeeld via de Rv55) lange afstandbuslijnen.

  • Sognefjord is mooi op de route tussen Bergen en Jotunheimen, mooie route om naar (of van) Jotunheimen te komen is de Sognefjell-pas (Rv55) of via de Rv 51 tussen Bygdin en Randsverk.
    Je kan desgewenst de lange Laerdal-tunnel (langste tunnel ter wereld) vermijden en via de Aurlandsvegen van Aurland naar Laerdal over de pas reizen.
    Je zou vanaf/naar Bergen ook iets meer via het oosten (ipv direct noord) kunnen reizen om het oostelijk deel van de Hardangervidda mee te nemen om daar nog een paar dagen te hiken.

  • In Jotunheimen zijn erg veel routes en mogelijkheden. Ik heb er zelf meermaals met rugzak rondgetrokken.
    Zie voor veel informatie (oa over mooie routes van versch. moeilijkheden onder “suggested hikes”) de site van de Norske Turistforeningen (DNT) die veel hutten en routes onderhoudt: Home — The Norwegian Trekking Association.
    Galdhoppigen is een mooie dagtocht, beste startpunt voor de tocht is Spiterstolen. Het is overigens niet de “walk in the park” zoals het soms voorgedaan wordt - de klim naar bijna 2500m kost (ook voor fitte ervaren mensen) meer uren dan in de boekjes staat. In sept kan boven op de berg (2000+) wel veel sneeuw liggen.
    De tocht naar Bessegen is wel in een mooi gebied maar een erg erg drukke route, je loopt daar in hordes mensen omhoog (hoewel dat in sept iets minder zal zijn). Beseggen is daarom not my cup of tea als tocht.

  • De beste kaarten voor Jotunheimen zijn de Noorse 1:50.000 kaarten van Statens Kartverk (deze: http://www.dezwerver.nl/kaarten/wandelkaarten/europa/noorwegen/jotunheimen/ )
    Ik koop deze trouwens altijd in Noorwegen zelf, bij een vvv of bergsportwinkel.

  • Wat betreft je vraag of er “nog veel sneeuw ligt op de paden”:
    Het is andersom; er ligt in sept. op de paden in de dalen e.d. doorgaans “nog geen” sneeuw. In oktober valt meestal de eerste nieuwe sneeuw.
    Hoger in/op de bergen ligt wel sneeuw.
    In september kan je heel mooi “indian summer” weer hebben, maar in de avond en nacht kan het flink koud (paar graden) zijn. Goede slaapzak dus.

  • Welke specifieke tent is niet te zeggen. Voor twee personen zou ik een 3-pers tunneltent kiezen (voor iets meer ruimte bij slecht weer en de rugzakken).
    Ikzelf neem een Helsport Rondane of Helsport Fjellheimen camp mee, maar dat zijn redelijk high-end tenten. Met een minder geavanceerde tent kan het ook prima, maar ik zou ivm evt. slecht weer niet voor een echte budget-tent kiezen.

Succes!

1 like

Ik kan de toelichting hiervoor volledig onderschrijven. Net als Birkebeiner maakte ik de (lange en behoorlijk zware) dagtocht naar de hoogste berg van Scandinavië, Galdhoppigen (JSotunheimen), en die tocht is absoluut een aanrader (overigens net als het hele gebied).

1 like

Bedankt voor jullie reacties!

Gisteren mijn resultaten gekregen en geslaagd: dus de vliegtickets worden vandaag geboekt en de rest van de reis zal al snel volgen!

Aangezien ik net ook te horen kreeg dat ik een van de winnaars van de Nomad slaapzak wedstrijd ben, is een goede slaapzak alvast ook geen probleem meer.

Ik vroeg me nog af of de Galdhoppigen ook induvidueel gemakkelijk doenbaar is, niet over de gletsjer dan. Want ik heb niet zoveel zin in een gegidste toch met enorm veel mensen mee.
En of die gletsjertocht doenbaar is als je geen ervaring hebt op de gletsjer.

Stijgijzers of ander materiaal zijn vermoedelijk niet nodig voor in de sneeuw?

Groeten,
Nele

Gefeliciteerd met waarvoor je geslaagd bent.

De Galdhoppigen is prima individueel te doen (zoals iedereen dat ook doet) en stijgijzers of ander materiaal is ook niet nodig.

Noorwegen is vreselijk mooi.

Ik heb eind juni zo’n 3000 km door Noorwegen gereden met een personenauto, van Kristiansand t/m de Lofoten.

Ik heb er niemand zien liften. Het land lijkt mij er ook minder geschikt voor liften. De meeste toeristen die ik er zag rond rijden waren met een camper en die gaan ook nog eens over een heel beperkt aantal wegen heen. Misschien heb je een kans bij een van de ferry’s over de fjorden, daar moet vaak lang gewacht worden door automobilisten.

De steden heb ik vermeden, Noorwegen is duur.

Er lag in de hoge gebieden hier en daar nog wat sneeuw.

In de nationale parken gelden vaak aanvullende regels voor wild kamperen, even opzoeken dus.

Veel plezier

Liften in Noorwegen is zeker te doen.
In october ga ik ook naar Noorwegen/Zweden.
Ik ga met de trein tot daar, maar vanaf dan wil ik enkel m’n duim gebruiken. Ik lift met mijn hond.