Huttentrekking Noorwegen

Hallo

Graag zou ik deze zomer (juli 2011) op vakantie gaan naar Noorwegen.
Ik heb al een en ander gelezen maar vind het moeilijk keuzes te maken.

Wie heeft ervaring met een huttentrekking? Wat kan je mij aanbevelen?
Welke regio is de mooiste? Gevarieerd? Tips…

Ik kijk ernaar uit jullie reacties te lezen!

Groetjes Lies
liesheyvaert@gmail.com

Bedoel je met rugzak te voet door de bergen van hut naar hut lopen?

In Noorwegen (onder)houdt Den Norske Turistforening routes, hutten e.d. in de bergen en nationale parken.
Op de site van de DNT staat veel informatie daarover:

Als je lid wordt van DNT kun je met behoorlijke korting gebruik maken van de DNT berghutten. Er is ook een goed boekje van DNT met allerlei tochten, “Til fots i fjellet”, maar die is enkel in het Noors. In de berggebieden heb je de grotere hutten (met personeel, kamers en eten) en veel kleinere basic “self-help” hutten.

Ik heb zelf diverse malen door de Noorse bergen getrokken maar dat was meestal zelfstandig met rugzak en tent.
Er zijn vele en diverse mooie gebieden om rond te trekken in Noorwegen. Het is ook een beetje wat je wil: door de lage heuvels en toendra of door de bergen, sneeuw en (zonodig onder begeleiding) over gletsjers. Rondane, Dovrefjell of Jotunheimen zijn allemaal erg mooi om zelf met rugzak (en evt. tent) rond te trekken.

Juli is in het hoogseizoen, hoewel Noorwegen voor onze begrippen relatief rustig is, is het in het hoogseizoen overal het drukst en kunnen (berg)hutten vol zijn. Ook de Noren zelf houden dan vakantie in de natuur van hun eigen land.

Ja, inderdaad. Met rugzak (liefst zonder tent) van hut naar hut lopen.
Ik vermoed dat dat haalbaar is en dat er voldoende hutten zijn om te overnachten.

Mijn voorkeur gaat uit naar het iets ruwere landschap met bergen, sneeuw en eventueel gletsjer. Maar een combinatie van heuvels en bergen zou super zijn.
Ik beschik over een middelmatige tot goede conditie (lopen en fietsen)

Kan je iets aanbevelen?

Alvast bedankt voor je snelle reactie!

Lies

Ik ben er nog niet geweest, maar plan deze zomer wel te gaan.
Femundsmarka Nationaal Park op de grens met Zweden lijkt me prachtig te zijn.

Deze pagina vond ik en bevat heel wat hutten waar je gratis gebruik van kunt maken.

Veel plezier in Noorwegen!

Ondertussen heb ik wat zitten kijken en zou een grote wandelreis door Noorwegen overwegen met de reisorganisatie ´anders reizen´.

Kan iemand mij vertellen of deze reis de moeite waard is en of we echt de mooie plekjes zullen zien…

We zouden met de ferry vanuit Kiel naar Oslo varen en dan het volgende traject doen:
-Hardangervidda (wandelen van daaruit of boottocht)

  • Boottocht over Hardangerfjord
  • Flam
  • Hafslo (wandeltocht nara gletsjer Austerdalsbreen en kerken)
  • Boottocht Sognefjord
  • Boverdalen ( van hieruit zandelen naar Land der reuzen)
  • Rijden langs Jostedalsbreen en Stryn tot Z-Noorwegen)
  • wandelen naar Briksdalbreengletsjer of Prekestolen
  • rijden naar Gala ( tochten doorheen parken van Dovrefjell en Rondane)
  • stadje Lillehammer
  • rijden naar Oslo en daar nog 1 nacht verblijven

13 dagen - 1455 euro (incl logies, half pension)
excl ferry, auto, toegangen

Wat denken jullie?

Groeten Lies

Dat is natuurlijk een prachtig traject.
Maar eerlijk gezegd vind ik dat wat duur voor een trektocht.
En naar mijn mening hoort bij een trekking tenminste slapen in een hut of een tent.
Maar dat is mijn bescheiden mening maar hoor. Als jij het geld daarvoor over hebt en je verkiest hotels dan is dat een zeer mooie reis.

Wat betreft je eerdere vraag naar een aanbeveling; als gezegd zijn o.a. Jotunheimen, Rondane en Dovrefjell mooie diverse gebieden met hogere bergen en prachtig om in rond te trekken.
In Jotunheimen zijn de wat grotere berghotels/hutten (Turtagro, Krossbu, Sognefjellhytta e.d.) aan wegnr. 55 een goed startpunt.
Bepaalde routes vereisen wel bergervaring en doorgaande routes over gletsjers moet je met gids doen (zie ook mijn eerdere link naar de website van de DNT (en de vele daarop weergegeven aanbevolen hikes))

Voor zelfstandig door Dovrefjell en Rondane trekken kan je bijvoorbeeld starten in Hjerkinn (klein plaatsje precies tussen D. en R. gelegen, je kan er met trein komen). Er lopen daar diverse (DNT) wandel/hikeroutes.

Wat betreft je reis met de reisorganisatie; ik vind ruim EUR 1300 pp wel wat prijzig. De ferry Kiel-Oslo is mooie overtocht, maar die is exclusief en (zeker met auto) ook niet goedkoop.
Noorwegen is prima geschikt om op eigen houtje te reizen en dan kosten 13 dagen geen EUR 100 per dag.
Het reisschema komt zeker op verschillende mooie plekken, maar je kan waarschijnlijk niet helemaal je gang gaan, als de route en daginvulling vast ligt (misschien wil je zelf ergens langer blijven).

Ik snap planmatig de route ook niet helemaal; van Hardanger naar Sogne en Jotunheimen in het noorden, dan naar het zuiden naar Prekestolen, dan weer naar het noorden naar Gala.
Mede daarom vraag ik me af hoeveel je van de verschillende gebieden ziet als je 13 dagen in Noorwegen bent.
Het kan zomaar dat je daardoor maar 1 dag in een nationaal park als Rondane of Jotunheimen bent, en dat is m.i. te weinig om een trekking-ervaring te hebben.

Aan de andere kant: als je het prettig en comfortabel vindt, kun je kiezen voor een georganiseerde reis. Als het bevalt kan je de volgende keer solo alles doen.

Succes en veel plezier!