28 november vlieg ik naar Nepal, yes!! Superveel zin in, we gaan proberen zoveel mogelijk trekking te doen in 4 weken.
Wat ik me afvraag, het liefst zouden we de Annapurna round willen doen. Alleen het is natuurlijk ook zo dat het in december winter is…Heeft iemand ervaring met de Annapurna Round in December? Is het te doen? Of is de kans heel groot dat Thorung La onbegaanbaar is? Is het te koud? Of valt het allemaal wel mee?
Te koud kan je je op kleden, als de pas dicht is gesneeuwd, wat goed kan in december, dan moet je terug. Hij kan ook sneeuwvrij zijn, het is nooit zeker in de bergen. Maar als je gaat, bereid je dan voor wat spullen betreft alsof er sneeuw ligt. Teveel meesjouwen lijkt me verstandiger dan vastlopen. Onderweg hoor je dan wel hoe de condities boven zijn en kun je als je niet verder kunt alternatieven gaan bedenken.
Dank voor je advies! Zo had ik het ook een beetje in mijn hoofd al inderdaad. Ik ben ook wel benieuwd hoe de routes lopen daar, kun je bijvoorbeeld de pas afsnijden of eromheen, of moet je dan helemaal dezelfde weg terug? Nou ja, het zal allemaal wel duidelijk worden daar.
Zou je overigens een gids adviseren? We zouden eigenlijk het liefst zonder gids gaan, maar kan me ook indenken dat in moeijlijke weersomstandigheden een gids wel prettig is.
Net een hele fijne thermolite binnenslaapzak besteld…
De route, hoewel ik hem zelf niet gelopen heb, alleen drie dagen ervan, is druk genoeg dat het zonder gids kan. Een drager zou ik aangenamer vinden. Ik kan best met mijn eigen rugzak lopen maar vind een daypack en zo wel genoeg voor onderweg. Ik kom er om van de omgeving te genieten, niet om alleen maar te zuchten onder mijn bagage…
Eromheen gaat niet, zomaar een andere kant op ook niet omdat je dan in geboieden komt waar je niet zomaar in mag. Merk je richting de pas dat hij dicht zit, dan zul je om moeten keren.
Ik heb een fleece lakenzak, heerlijk warm. En 's Avonds gooi ik de waterfles vol kokend water en heb ik een kruikje. Een self inflatable matje, ook in een lodge, houdt veel kou van onder tegen. De enige die hem bij mijn laatste trekking niet bij zich had (maar dat was wel kamperen) konden we ziek afvoeren…
Ja fleece is heerlijk, thermolite is een beetje hetzelfde denk ik alleen veel lichter (230 gr). Matje is misschien wel goed idee, net als de kruik, anders heb je 'sochtends natuurlijk bevroren water! Wil niet meer dan 10 kilo meenemen dus zelf dragen is dan wel te doen denk ik! (vind het toch een beetje zielig zo’n drager, moet je ook toch de hele tijd mee dealen dan)
Als je het van te voren goed afspreekt, of met het bureau waar je hem huurt, hoef je onderweg niets te “dealen”. En zielig is het ook niet hoor, ieder ander werk dat hij in de bergen zou doen verdient een stuk slechter.
Maar 10 kilo is niet veel, ik draag dat zelf al (maar heb veel fotospullen) zonder slaapzak etc…
Hi,
ik kom net terug van het annapurna circuit, schitterend, en er lag nu toevallig al sneeuw op de pas. Als de pas niet begaanbaar is, moet je volgens mij gewoon hetzelfde stuk terug. Of misschien kun je via de Tilicho pas, maar dan moet je een tent bij je hebben, lijkt me in de winter niet zo’n geweldig plan. Wij zijn zonder gids gestart, is ook echt prima zonder gids te doen, het hele circuit, MITS je goed voorbereid op pad gaat. Wij zijn uiteindelijk bij onze eerste lodge in zee gegaan met de eigenaar van die lodge, the waterfall lodge in Bhulebhule, die als gids met ons mee is gegaan. We hadden het niet nodig, we zijn ervaren lopers, maar we zijn heel blij dat we het gedaan hebben. Ik vind wel dat de mensen langs de route je iets vriendelijker tegemoet treden als je met een gids bent. En ik vind de gids tijdens het lopen van de route ook echt een meerwaarde hebben en voor de kosten hoef je het niet te laten. Zeker met de plannen in de winter, als niet alles helemaal zeker is, lijkt het me toch verstandig om met gids te lopen. En nogmaals, wij hebben er echt heel veel plezier van gehad.
Groeten