Van de zomer ga ik voor drie weken naar China, ik ben mijn route etc. aan het plannen en hotels aan het boeken. Aangezien dit verplicht is voor een visum.
Nu is mijn vraag; Ik ben van plan om twee keer met de nachttrein te reizen, hoe geef ik dit aan bij de visum aanvraag. Aangezien ze voor iedere nacht een reservering willen zien. Of moet ik somehow ergens een ticket zien te boeken?
Goede vraag! Wil ik ook graag weten :biggrin:. Had ik nog niet over nagedacht. Misschien is het goed genoeg om in je schema te zetten dat je met de nachttrein wilt gaan. Maar misschien heeft iemand hier al ervaring mee?
Naar mijn ervaring kan je met redelijk beknopte info over je reisplannen ook wel je visum verkrijgen.
Aangezien ik nog helemaal geen vaste plannen heb, heb ik gewoon een rondje in de omgeving van Chengdu en Chongqing verzonnen. (Bovendien wil ik richting Tibet en daar maak ik ze ook liever niet op attent…)
Hotel boeking enkel voor de eerste nacht bijgevoegd en klaar. Vijf dagen later visum in huis…
Overigens kan je op Elong.com veel hotels boeken die je pas bij aankomst hoeft te betalen. Heel vrijblijvend dus. (er wordt niet eens om een creditcard gevraagd)
Vooraf alles inplannen met hotels en treinreizen is echt niet nodig. Voor je visum kun je grofweg iets aangeven, maar er is geen chinees die dit ook gaat controleren. Vorig jaar ben ik 6 weken door China doorgetrokken en je kunt ter plekke gewoon treinen en hotels boeken. Ook als je de grens overgaat vanuit China (in ons geval naar Laos) kijken ze niet naar je visum of reisschema. In ieder geval hebben wij een 1e hotelovernachting geboekt. Altijd wel prettig na een lange reis. De rest van je ho(s)tels en eventuele treinreizen hebben wij ongeveer 1 a 2 dagen vooraf gedaan. Je moet wel op eventuele vakanties letten, want dan is het superdruk met reizende chinezen. Het reserveren van de treinen en hostel kun je ook laten doen. Dit is wel mijn suggestie want op het treinstation spreekt bijna niemand Engels. En voor het reserveren vanuit je ho(s)tel rekenen ze maar 0,50 - 1 euro per treinkaartje en hiervoor wordt 't ook nog afgeleverd bij je verblijf. Heel veel plezier!
Naast je hotel- en vluchtboekingen een reisschema aanleveren.
Hierin moet een reisomschrijving gegeven worden met wat men van dag tot dag gaat doen. De reizigersnaam (zoals vermeld in het paspoort) moet hierin vermeld worden. Deze brief dient in het engels opgesteld te worden
Bijgevoegd een voorbeeld, ik heb geen verstand van routes etc. dus daar moet je niet naar kijken. :biggrin:
*Itinerary: naam zoals in paspoort
Arrival 21-01-2012 Shanghai Pudong , taxi -> jiangyin
22-01-2012 National Cultural Heritage
23-01-2012 Huang-shan , nighttrain -> Qufu
24-01-2012 Dragon Temple
25-01-2012 shopping
26-01-2012 Shaohao’s Piramide, nightrain -> Xi’an
27-01-2012 City Wall
28-01-2012 depart to Amsterdam *
Hey,
Een hotel op voorhand boeken is echt niet nodig! Ik heb vier vakanties door China gefietst, en daarbij enkel het eerste en laatste hotel geboekt.
Tweemaal heb ik een trein genomen (met de fiets). Het ticket heb ik telkens besteld bij www.travelchinaguide.com. Dat ging uitstekend. Het ticket lag steeds voor me klaar in het hotel. Betalen kun je met paypal. Voorwaarde is hier natuurlijk wel dat je op voorhand weet in welk hotel je zult verblijven. Let er op dat tickets slechts ongeveer een week voor vertrek worden uitgeschreven, maar dat ze dan ook heel snel weg kunnen zijn.
Zelfs in de grotere stations spreekt zo goed als niemand Engels. Dat was voor het vervoer van mijn fiets een probleem. Maar met de hulp van hotelpersoneel (in dit geval het Wenjun Mansion Hostel in Chengdu) kwam alles mooi in orde.
Sinds afgelopen december zijn de benodigdheden voor een visumaanvraag uitgebreid
Ook worden er sinds kort steekproeven gedaan:
hotels, airlines en/of werkgevers gebeld om de gegevens op het aanvraagformulier te verifiëren
Klopt het niet ??? Wordt, uiteraard, visum geweigerd en kom je op de zwarte lijst te staan.
Eind april zijn er weer nieuwe regels bijgekomen: Wil je naar Xiang, heb je een visa notification nodig
Moet het reisschema door de officiële reisagent afgegeven worden en dien je een recent bankafschrift te laten zien.
Hou er gewoon rekening mee dat de regels voor een visumaanvraag per land/per week kunnen veranderen.
En dan kun je twintig fietsvakanties in het land gemaakt hebben, als ze morgen de eisen veranderen heb je er maar gewoon al te voldoen of je krijgt geen visum.
Enigste advies in dit geval is nog:
probeer creatief met je Itinerary (reisschema) om te gaan, dat wil nog wel eens helpen.
Aangezien ik in de zomer ook ga rondreizen in China heb ik het e.e.a. uitgezocht wat betreft het visum. Contact gehad met de CVASC in Den Haag en wat antwoorden gekregen. Het aanvragen van een visum voor backpackers gaat als volgt: aantonen van vliegticket (heen en terugreis), reisplan voor in China (graag met begeleid stukje over waarom je naar China wilt) en het vastleggen van de eerste vier nachten. Ook dien je alles zoals werkgever enz. naar waarheid in te vullen wat er worden inderdaad steekproeven gehouden in gegevens. Groetjes, Evelien
Hallo .
Als jullie met de trein op stap gaan even wat tips:
Als je zelf je retourticket moet kopen zorg dan dat je je paspoort bij je hebt anders kun je geen kaartje kopen en kun je niet terug .Dat is ons nl. overkomen.De bagage en de reizigers gaan bij de meeste treinstations door de scanner. De politie ontdekte op deze manier een zakmes in onze handbagage en ons werd de doorgang geweigerd. Door het zakmes aan iemand mee te geven voor verzending naar ons volgende adres hebben we onze reis kunnen voortzetten. Ook wanneer het mes in de koffer had gezeten was het zo gegaan. Dit voorval maakt reizen in China wel minder prettig: bij een grotere reis is een zakmes erg handig, maar wij hebben hem niet meer terug gezien.
Let bij aankoop van kaartjes goed op het vertrekstation. Wij hebben een keer op het verkeerde station gestaan en moesten toen met een bus 3 kwartier rijden naar het zuidstation. Reizen door China…altijd verrassend!!