Advies over rondreis door China eind juli/augustus.

Hoi allemaal,

We hebben deze vraag ook op een ander forum gesteld en een leuk privé bericht mogen ontvangen van een super lief persoon waardoor we nog enthousiaster zijn geworden. Helaas kon deze persoon niet alle vragen beantwoorden zoals over het visum en over de nachttreinen hoe het precies werkt (wel dat we beter daar een kaartje kunnen regelen en hoe de indelingen zijn) en horen we graag van meerdere mensen wat hun ervaringen zijn. Dus hier komen de vragen zoals we ze daar hebben gesteld :smiley:

Wij zijn Mirjam en Joost en wij gaan deze zomer op avontuur in China. We hebben 3,5 weken de tijd en reizen van Beijing naar Hong Kong. We hebben behalve de tickets nog niets geregeld, behalve een hotel in Beijing voor 3 nachten.

Wij zijn echte avonturiers en houden wel van een uitdaging. Daarnaast vinden we het belangrijk om zelf te kunnen bepalen hoe lang we ergens blijven zodra we in een plaats zijn. Nu worden we best wel bang gemaakt door een hoop mensen, blijkbaar gaat iedereen georganiseerd. Daar hebben wij het geld niet voor. We vinden het prima om in goedkopen low budget hotels te slapen en te reizen met de nachttreinen en lekker te eten in de lokale restaurants.

De taal zal het allermoeilijkst worden dus vraag 1: werkt de Google Translate app gewoon in China? Dan hebben we namelijk al een grote barrière overwonnen aangezien de app gewoon de zin uitspreekt. Of is alles van Google verboden in China en is er in dat geval een andere app die net zo goed werkt te verkrijgen?

Vraag 2: beter een Chinese Sim kaart voor mobiel internetten of een Nederlandse? Bellen gaan we niet doen en is ook niet nodig (alleen in geval van nood).

Vraag 3: Zijn de nachttreinen makkelijk te boeken tussen 26 juli en 22 augustus? Ik weet dat Chinese studenten dan ook veel reizen, maar wij willen het liefst on the spot kunnen bepalen of we ergens willen blijven of dat we weg willen. Zodra we in Beijing arriveren dan voelen we vanzelf wel aan of we daar inderdaad 4 dagen willen blijven, dus dan zouden we meteen bij aankomst al een ticket naar Xian kunnen boeken. Maar het kan ook zijn dat we maar 3 dagen willen blijven. Dus, is dat een beetje makkelijk te regelen? Gewoon naar een station of reisbureau en aanschaffen?

Overigens nemen we ook point it en van dale aanwijswoordenboek en nog een boekje met Nederlands - Chinese zinnen mee. Is dit voor iemand al nuttig gebleken? Of nemen Chinezen, met alle respect, je ook wel eens in de zeik waardoor je toch opeens in Shanghai staat bijvoorbeeld?

Ow ja, we printen ook nog een Google maps uit met de plaatsnamen in het Chinees zodat we kunnen aanwijzen naar welke plaats we willen reizen. Handig of niet?

Vraag 4: We hebben begrepen dat een reisschema in het Engels geschreven voldoende is voor een visum aanvraag? Zoals gezegd, we hebben geen zin in vooraf boeken namelijk.

Vraag 5: Is het echt allemaal zo vreselijk of is het best wel te doen allemaal? We zijn zo onderhand wel wat gewend. Daarnaast zoals jullie zien wel goed voorbereid met boekjes en een kaart, overigens nog een Lonely Planet met alle hotelnamen en alle bezienswaardigheden in het Chinees geschreven zodat we dit kunnen laten lezen aan bijvoorbeeld een taxi chauffeur, eventueel als het werkt een Google Translate app op een mobiele telefoon en we hebben al een potentieel reisschema opgesteld. Dus, gaan we dit goed doorkomen of zeggen alle ervaren reizigers dat we stom bezig zijn? Ik vraag het maar, want we willen wel op dat gebied goed voorbereid zijn.

En nog een laatste vraag, iemand ervaring met Mt. Huashan en de Death Trail? Ik las al laatst dat er veel doden vallen volgens buitenlandse gegevens. Is dit echt waar? En zijn dat dan mensen die geen harnas kopen? Of heeft zo’n harnas ook geen enkele zin? Mijn man wil er graag overheen, maar ik kom liever gewoon weer heel en levend en vooral samen weer thuis ;).

Veel vragen, maar zoals gezegd, dit zijn wel belangrijke dingen voor ons.

Groetjes Mirjam en Joost.

Treintickets, zeker als je nachttreinen en eenbed wil, zal je een aantal dagen van te voren moeten boeken, dus je zal in China wel een beetje moeten plannen. Als je hoge snelheid treinen neemt, kun je wel een dag van te voren tickets krijgen.

Ik woon op het moment niet ver van Mt. Huashan en ik heb al heel wat bergen beklommen, maar ik ga me hier niet aan wagen, ik vertrouw dat Chinese rotte hout met een veiligheids lijntje dat ook op elke moment kan loslaten niet zo. Dat is hoe ik erover denk!

Vraag in je hostel gewoon of iemand even de trein nummers en Chinese namen van plaatsen kan opschrijven voordat je je tickets gaat kopen. Dat werkt altijd, Of je googled even een Chinese naam. Koop een Chinese simkaart. Google apps werken als het goed is gewoon. Ik gebruik alleen google maps op dit moment en dat werkt, is ook erg handig als je de bus wil nemen, want het kan je vertellen welk busnummer ergens naartoe gaat!

Ik had mijn visums in Hong Kong geregeld en daar had ik niks nodig voor mijn visum, alleen paspoort en geld, maar dat kan wel eens anders zijn als je het in Nederland regelt.

Over de taal zou ik me ook niet al te druk maken. Ik heb geen point it gehad toen ik door China reisde, en een smartfoon bestond toen nog niet (ik had er in ieder geval geen). Er is altijd wel iemand die een paar woorden Engels spreekt, in ieder geval genoeg om te snappen waar je heen wilt. Daarnaast staan in reisgidsen als de Lonely Planet (die eigenlijk verboden is) de namen van plaatsen en attracties in het Chinees. Echt heel handig!

Ik zou niet met een Nederlandse SIM in China gaan internetten. Kijk even op de site van je provider, maar als je pech hebt kost het een paar euro per MB. Op veel plekken is echter WiFi, ik zou gewoon daar gebruik van maken.

Treinen zou ik steeds een paar dagen vantevoren vastleggen. Als de trein niet gaat zijn er trouwens ook vaak bussen (maar dat is minder comfortabel). Wat het vooraf boeken voor je visum betreft: er zijn ook boekingssites waar je kosteloos kan annuleren.

Hoi,

Wat gaaf dat jullie naar China gaan!
Ik ben samen met mijn vriend 3 jaar geleden daar geweest. Het is fantastisch. Prachtige natuur, cultuur, dieren en vriendelijke mensen. Al staan ze soms wel in shock naar je te kijken omdat wij zo mooi lang zijn.

Wij reizen altijd low budget en met de rugzak. Alles is goed te regelen in een hostel. Van trein, visa tot trips. In hostels spreken ze Engels en willen ze je altijd met liefde helpen. Ik zou alle kaarten, briefjes en vertalingen niet mee slepen;. Hoe leuk is het om in gesprek te gaan met de mensen van daar of andere reizigers die je gaat ontmoeten.

De Chinezen hebben zelf ook vakantie in juli/ augustus. Boek id je treinticket op tijd en maak een noodplan! Wij willen zelf ook altijd kijken hoe lang we op een plek willen blijven maar dit is lastig te bepalen qua tickets in die periode! Het mooie is wel dat je dan af moet wijken en op een andere route komt. Vonden wij erg leuk… maar dat vindt niet iedereen. Je kan soms ook voor dezelfde prijs van de trein vliegen. Misschien iets om in je achterhoofd te houden.

Wat wij wel super handig vonden was een vertaalde menukaart, deze kun je vinden via google. Neem eten mee voor in de trein zoals verpakte noodles er is gekookt water in de trein te vinden. Ik weet niet hoe lang jullie zijn… Maar vraag bij het boeken van je ticket of je een bed boven mag. Wij zijn beiden erg lang. De bedjes erg kort dus uitstekende voeten in een gangpad kan erg lastig zijn.

In China is over wifi! Wij hebben afgelopen jaar een trip van een jaar over heel de wereld gemaakt. Nergens een telefoon kaart gekocht. Overal gebruikt gemaakt van de wifi en met skype contact gemaakt met het thuisfront.

Ga heerlijk fietsen, bootje huren of hiken. Overal zijn prachtige parken, tempels en in de avond zijn de mensen zelf erg actief bezig op straat. Denk aan dans, badminton, voetbal enz. Je kan heerlijk aanschuiven en meedoen.

In de zomer is het in China erg vochtig en warm. Houd hier rekening mee als je een hiking wil gaan doen. Ga in de ochtend/ avond.

Heel veel plezier!

Groetjes
Femke

1 like

Hoi lieve mensen,

Wat een geweldige reacties! Superbedankt :D. Ik ga later uitgebreid reageren, maar hierbij alvast onze dank! We hebben er weer helemaal zin in!!

Morgen ga ik samen met mijn vriend in Den-Haag onze visum aanvragen, duimen iedereen :chin:

Yes, doen we!!!

Zo, even ietsje meer tijd. wat een geweldige tips nogmaals! Het liefst willen wij de toeristische dingen een beetje overslaan, alhoewel de Chinese muur en het terracotta leger ons wel geweldig lijken. Mt Huashan, tsja, mijn man wil heel graag, ik wil levend thuiskomen, dus ik denk dat we het death trail gewoon lekker overslaan. Ik vertrouw die harnasjes voor geen meter.

Wat een gave verhalen van iedereen, we krijgen er steeds meer zin in :D. Nu nog de visum aanvraag…want treintickets van tevoren regelen is dus al lastig en willen we ook niet. Blij te horen dat dit gewoon in China kan. Maar nu is het nog de vraag of we dan een visum krijgen. Ben al aan het informeren bij Visum2go, dus laten we hopen dat het boeken van wat hotels die we later kunnen annuleren voldoende is.

Ons reisschema is nu nog als volgt: Beijing, Xian, Shaanxi, eventueel Jiuzhaigou valley, Chendu, Zhangijaje, Guiyan, Longsheng, Guillin, Yanshao,Hong Kong. We willen alles zo veel als mogelijk met nachttreinen doen en wij zijn speedy reizigers wat dat betreft. Venetië hebben we ook in een halve dag gezien en dat was voor ons meer dan prima. We hoeven niet per se elke toeristisch detail mee te hebben gekregen, maar eerder willen we gewoon genieten van de cultuur en omgeving. Chinese muur en Terracotta leger daar gelaten natuurlijk en dan wellicht Mt Huashan. Ik twijfel nog of we die gaan doen haha!

Wellicht veelte veel plaatsjes dus, maar dat horen we graag van jullie. Misschien valt het alles mee, we hopen het wel, want alles is zo mooi.

Alvast onwijs bedankt allemaal voor alles!! Groetjes, Mirjam en Joost :smiley: