hallo ,
Is het nodig treintickets op voorhand te reserveren ? Hoe ga je te werk ? Ik las daarnet toevallig iets over het suikerfeest en de bijhorende drukte ? is ook sluitingsdag ? ik las data 28juli …en uitgerekend op die dag had ik bovenvermeld traject gepland …
,
of is dit de datum die voor 2013 geldig was ?
alvast bedankt ,
geert
Hallo Geert,
De Ramadan (vastenmaand) wordt afgesloten met het Suikerfeest. Idul Fitri (het Suikerfeest) valt in 2014 op 28 juli (kan een dag schelen; hangt van de stand van de maan af).
Iedereen gaat dan bij familie/buren/kennissen op bezoek om met elkaar te eten, te bidden en elkaar het beste te wensen (iedereen doet zijn/haar mooiste kleding aan en er worden kleine cadeautjes gegeven). Veel mensen zijn een paar dagen vrij. Vrijwel alle (overheids) instanties e.d. zijn gesloten. Winkels zijn zo goed als leeggekocht. Idul Fitri is te vergelijken met Kerstmis.
Aangezien veel mensen in de steden werken en dan teruggaan naar familie buiten de steden, vindt er aan het einde van de Ramadan een complete volksverhuizing plaats. Twee/drie dagen later gaat iedereen weer aan het werk en gaat iedereen dus weer terug naar de steden.
Mijn advies: ga tijdens het einde van de Ramadan niet reizen en zorg dat je die paar dagen een vaste plek hebt. Treinkaartjes zijn misschien nu al niet meer te koop en de treinen en bussen zitten overvol. Ook staan er enorme files. Tijdens de Ramadan en een paar dagen na Idul Fitri is reizen geen probleem. Tijdens de Ramadan zelf is het overal meestal rustiger en ingetogener.
Treinkaartjes moet je altijd van tevoren reserveren. Hoe drukker, hoe eerder je moet reserveren. Op gewone dagen altijd minimaal 2,5 uur van tevoren.
Bedankt voor de info … jammergenoeg zijn dat in mijn reisschema net verplaatsings-dagen …misschien kan ik nog een poging doen om alsnog nu een reservatie te proberen te doen …
Kan dit on-line ? hoe ga je best te werk ? via welke site ?
Of riskeer ik dan sowieso dat een reservatie weinig uithaalt en mijn plaatsen niet gegarandeerd zijn , en iemand anders er gebruik van maakt ?
groeten , geert,
Ik heb geen ervaring met het reserveren van treinkaartjes via internet. Ik heb wel eens gelezen dat dit bijv, via de site tiketkai.com mogelijk moet zijn maar deze sites zijn in het Indonesisch en zover ik weet heb je een Indonesische bankrekening nodig dus dat gaat niet werken. Ik ga het navragen en kom erop terug.
alvast bedankt voor de moeite !
Hi Geert,
Ik heb je een prive berichtje gestuurd met alle info.
Groeten,
Vincent