Advies gevraagd ivm Idul Fitri

Hallo,
Wij zitten een beetje met onze handen in het haar…
We hebben een paar maanden geleden vluchten geboekt van amsterdam naar Jakarta en van Denpasar terug naar Amsterdam.
Wij komen op 8 september aan in Jakarta en arriveren dus een dag voor het suikerfeest. Niet slim maar daar hebben we nu niks meer aan.
Het oorspronkelijke plan was om via Java door te reizen naar Bali, maar nu lezen we op internet allerlei spookverhalen over Idul Fitri. Moeilijk (zo niet bijna onmogelijk) om in die periode te reizen.
We nemen a.s. maandag contact op met de vliegmaatschappij maar we gaan er vanuit dat er niets te regelen valt. Wij zien onze vakantie dus al in het water vallen… Wat nu?

• Toch het plan om in Java te reizen aanhouden en rekening houden met vertraging (we hebben al maar zo weinig tijd)?
  • Vanaf Jakarta doorvliegen naar Sumatra / Lombok?
    Iemand tips?

Groeten Martijn

Probeer je vakantie minstens 2 weken uit te stellen, wellicht zul je een boete moeten betalen maar dat liever dan reizen rond Lebaran…

Bedankt voor je reactie, helaas is het uitstellen van de reis ivm werk geen optie.

Groeten Martijn

Op Bali merk je bijna niks van Idl Fitri (al zijn er meer lokale touristen dan normaal), het zou een optie kunnen zijn je reis daar te beginnen. Na een weekje Bali, of wellicht zelfs iets langer, zou je alsnog een deeltje van Java kunnen gaan zien.

Vliegtickets omboeken gaat niet lukken, boete is 550 euro exclusief de meerprijs van de tickets. En als we vanaf hier o.a. de vliegtickets alvast reserveren van jakarta naar yogyakarta?

Het advies van Jenny is het beste dat je kunt doen. Probeer een ticket Jakarta-Denpassar te boeken en bezoek daarna Java of Lombok. Er zijn veel airlines die deze route vliegen. Sterkte.

Javanen zullen NA Idul Fitri pas naar Bali op vakantie gaan, dus het moet beslist lukken om nu een ticket van Jakarta naar Bali te krijgen. Air Asia is vanuit NL te boeken.

Beste Martijn,

Als je je reis/route van Java naar Bali van te voren uitstippelt, kan het volgens mij niet zoveel problemen opleveren.
Zorg dat je vervoer( prive busje) hebt en boek als het kan wat slaap plaatsen.

Via van Verre reizen kun je een chauffeur regelen en als je hotels wilt hebben( als dit financieel haalbaar) kan dit ook via hen.
Je kunt bij hun eerst een offerte vragen.
Indien nodig kan ik een chauffeur regelen die je ( Julllie) van Java naar Bali brengt.( maar dat onder voorbehoud)

Groet
Paul

Na heel wat gepuzzel hebben we nu het volgende in gedachten:
8 sept aankomst jakarta
9 sept vlucht naar bali
15 sept vlucht naar yogyakarta.
(Dagje prambanan en een dag borobudur)
18 sept vlucht naar Malang en door richting de bromo vulkaan
19 of 20 sept (wat is het slimste?) terug naar Bali met mini-bus / boot etc
dan nog een aantal dagen bali en op 24-9 naar huis

Over de bromo twijfelen we dus nog een beetje, kunnen we op dezelfde dag nog naar Bali. Dit zou goedkoper zijn dan tickets wijzigen.
Ontlopen we hiermee de ergste drukte?

Hallo allemaal,

Nog een toevoeging op onze laatste vraag…
Is het verstandig om alle deze vluchten van te voren te boeken? Of zijn er ondanks de suikerfeesten wel mogelijkheden om een treinkaartje te bemachtigen?

Een treinkaartje vantevoren boeken is niet mogelijk.
Door de weeks reizen lijkt mij geen probleem.
Wel de weekends en het suikerfeest!
De beslissing laat ik aan jou over.

Zelf zou ik adviseren vanaf Yogja een mini bus te huren richting Malang, Bromo, Bali. Als dit je eerste keer is, zie je toch meer vh land dan alleen maar te vliegen.

Met hoeveel mensen reis je?

Met onderstaande website kun je ook binnenlandse tickets in Indonesie boeken.

http://ticketindonesia.info/en/index.php

Hij is net nieuw en je kunt met Ideal betalen.

Groeten
Paul >>>

Hoi Paul

Bedankt voor je reactie. Wij zouden het inderdaad jammer vinden om alleen maar te vliegen. Is het vanaf 18 sept dan geen probleem meer om vervoer (bijv een minibusje) ter plaatse te regelen als we in yogyakarta aangekomen zijn? Of hebben we dan nog steeds te maken met extra drukte rondom idul fitri?

De Indonesiers zelf zullen niet met een dergelijke bus reizen, dus als je een chauffeur kan vinden dan kun je best reizen. Misschien liggen prijzen wel iets hoger.

Als je echter een vervoersmiddel wilt wat de locals ook nemen, bv een vliegtuig of een trein, dan is het lastiger een plekje te bemachtigen.

Maar maak je vooral niet teveel zorgen! Als je je reisplan flexibel opstelt, en zorgt dat je evt een paar daagjes speling hebt, dan kun je ECHT gewoon een hele mooie en ontspannende reis maken. Echt, het komt altijd wel goed!!!

Zoals Jenny al vertelde.
De indonesiers reizen zelf nauwelijks met een minibus.

Zoals ik al eerder zei, kan ik onder voorbehoud regelen dat je in Jogja opgehaald wordt en je naar alle bezienswaardigheden brengt tot en met Bali.
Een andere optie is dat je van hotel tot hotel laat vervoeren met een busje die door het hotel geregeld wordt.
Je zit dan wel met andere mensen in de minibus, maar is wel goedkoper.

Groet
Paul

Even voor de duidelijkheid:

Bemo’s en Travels zullen door sommige Nederlanders ook minibussen genoemd worden, en die dingen zullen mogelijk voller zitten dan normaal. Maar in Indonesie kun je prima een auto charteren (als taxi dus), en dat kun je ook met een minibusje doen als je met meer mensen bent.

Hoi Martijn,

Ik heb een reisburo in Indonesie en raad mensen altijd ten zeerste af 10 dagen voor en 10 dagen na Idul Fitri te reizen op Java en Sumatra. Het is dan ongelofelijk druk op de weg en gebeuren veel ongelukken. bovendien zitten hotels vol. je kunt beter naar Flores, Lombok of Bali gaan. Kijk anders eens voor ideeen op www.sundatrails.com

Hartelijke groet,

anita Verhoeven

wij hebben vorig jaar binnenlandse vluchten (jakarta -Yogja en denpasar -jakarta) geboekt met “mandala -air”…;
voordelig en het was een betrouwbare maatschappij… er was enkel een probleem met de betaling, maar toen hebben we gebeld (skype) en was alles toch in orde…;

Of je nu in Bali of Jakarta arriveert dat maakt geen verschil.
Ik arriveer 10 sept. in Denpasar en leg mij er gewoon bij neer
RESPEKTEER Idel Fitri dus vind ik geen goedkoop logement ja dan slaap ik gewoon een nachtje ‘buiten’ in Kuta Beach of slaap ik op de luchthaven
want blijf niet in Bali(dat is toch maar Benidorm geworden)vlieg naar Sulawesi en Flores het ‘echte Indonesie’ rough and adventure on every corner…

Moest er iemand goedkoop logement weten op Kuta Beach(hopelijk niet volgeboekt tijdens Idel Fitri)laat het me weten a.u.b. betaal gewoonlijk
rond de 50.000 maximum 80.000 Rph. voor kamer met ventilator en verfrissende koude douche met ontbijt vorig jaar…

Martijn,

Ter info,
Onderstaand heb ik naar een vriend in Indonesie gemaild.
Hij is manager van Hotel Sandaan

Hello Nanang,

I have a question. Is it a problem for tourist to travel in Indonesia when there is Idul Fitri?
I did told some people that there is no problem when They are travelling not in the weekends. Are the all hotels are full booked?

Kind Regards

Paul

[http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs625.snc3/27430_100000014079853_4878_q.jpg

](http://www.facebook.com/nanang.kurnia1)
Nanang Kurnia06 juli om 5:45
Dear Paul,

No problem, but hotel always full booked. so just make reservation at least two week before arrive.
how are you Paul ? David and Tobias still in Pangandaran, we plan to watch foot ball to night.

Hallo allemaal,
Heel erg bedankt voor alle tips! We zaten even flink in de stress maar beginnen er gelukkig weer zin in te krijgen.
Wij hebben besloten om inderdaad de dag na aankomst in Jakarta (op 9-9) door te vliegen naar Bali en vanuit daar vervolgens op de 14e terug te vliegen naar Yogyakarta om vanuit daar nog het e.e.a. te kunnen bezichtigen. De laatste 3 dagen van onze reis verblijven we ook nog op Bali. De overnachting in Jakarta en de 5 nachten op Bali zijn ook al geboekt (we zijn niet zo’n strandslapers) dus de eerste week is geregeld.
We denken in Yogyakarta op 14-9 ter plaatse wel iets te kunnen regelen om te overnachten (of evt vooraf vanuit Bali?).
We zijn er nog niet helemaal uit hoe we de Bromo gaan bezoeken, dat zal ter plaatse ook wel weer te regelen zijn na 17-9 toch?
We krijgen dit nog niet helemaal duidelijk hoe we dat moeten doen vanuit Yogyakarta en hoeveel dagen we hier voor uit moeten trekken in totaal (dus vanaf Yogya naar de Bromo en vervolgens terug naar Bali).