Juli - Augustus Bali - Java en misschien Lombok

Hoi allemaal,

Komende juli vlieg ik op 13 juli richting Denpasar, en daar op 24 augustus weer terug. Ik reis met mijn vriendin en wil ook graag Java zien, dus we hebben redelijk wat tijd om de twee eilanden te bekijken. De reden dat we op Bali vliegen is omdat we hier sowieso naar toe willen, en dit qua suikerfeest het makkelijkst leek qua reizen. Nu willen we na ongeveer 1,5 week Bali vliegen naar Jakarta, om vanaf daar onze reis door Java (weer richting Bali) te beginnen. In principe is dan het suikerfeest voorbij, maar ik lees af en toe de drukte nog niet. Ik vraag me dan ook af of het te optimistisch is om rond 23 juli richting Jakarta te vliegen (van tevoren boeken), en dan rond de 25ste de trein naar Bandung en verder naar Yogya. Is het mogelijk om deze treinreis dus op 23 juli te boeken in Jakarta zelf, zodat we het meer op de bonnefooi kunnen doen, of is de kans dat alles dan vol is nog erg groot? We willen het liefst zo min mogelijk vastleggen, maar als het moet, dan moet het. Vanaf wanneer zou je rond die tijd weer wat meer op de bonnefooi kunnen doen, als je het niet erg vindt soms een dag te moeten wachten?

Alvast bedankt!

Waarom overweeg je niet de andere kant op te reizen? Je kan dan op je gemak reizen en afhankelijk van hoe ver je komt vanuit Yogya, Bandung of Jakarta terug naar Bali te vliegen.

Maar wat het antwoord op je vraag vertrekt: de ergste drukte is 3 dagen, dus ongeveer tot 22 juli. Vergeet echter niet dat het hoogseizoen is en nog steeds druk zal zijn.

Het was inderdaad eerst ons plan om van Jakarta naar oost Java te reizen, en vanuit daar naar Bali, zien hoe dat bevalt en wellicht door naar Lombok. Dit klinkt mij ook veel handiger in de oren. Toen las ik echter over de drukte rondom suikerfeest en we willen sowieso gaan reizen met de trein. Zou dat inhouden dat we nu al de treintickets moeten boeken? Dat zou ik jammer vinden, omdat ik graag ter plekke wil kijken hoe lang ik er wil blijven (Bali ander verhaal; daar komen we dan immers toch nog terug en kunnen we altijd nog dingen bekijken die we gemist hebben).

Ik dacht dat Suikerfeest dit jaar van 17-21 valt, het is dus prima mogelijk om op de 22ste in Jakarta aan te komen vanuit Bali en dan ter plekke treinen te boeken naar het zuiden van Java? Of is dat beter al te boeken, en kan het vanaf ongeveer de 28ste op de bonnefooi?

Is het overigens ook in plaatsen zoals Amed ontzettend druk in Bali tijdens suikerfeest? Ik vind wat toerisme geen probleem, als ik er maar niet in verzuip :wink: Ben zeker van plan een scooter te huren en de rustige plekken te verkennen, als die er nog zijn tijdens suikerfeest?

• Updated - - -

Goed, ik denk dat ik je post verkeerd begrepen heb! Je bedoelt dus van Bali met de boot naar Java, en dan van rechts naar links. Dat is ook een optie ja! Is het dan verstandig de boot na een week Bali ook al vast te leggen, of is dat wel te doen?

Ik bedoel inderdaad van Bali met de boot naar Java en dan van rechts naar links (of oost naar west).

Er gaan meerdere boten per UUR van Bali naar Java, dus die boot hoef je rond 23/24 juli niet te reserveren. Volgens mij kan dat niet eens.

Ah dat ga ik dan zeker in overweging nemen, dankje! :slight_smile: En de treinen van oost naar west, zijn die dan niet veel voller dan wanneer je van jakarta naar het oosten gaat? (ivm de terugreis van de lokale bevolking naar het westen). Maar al met al hoeft het dus niet zoveel problemen op te leveren als ik tm 22 juli in Bali blijf en wat speling heb, begrijp ik dat goed? :slight_smile: Is Bali nog wel leuk tijdens suikerfeest ivm drukte?

Ik verwacht niet dat je een week na de ramadan nog veel verschil ziet en reisrichting van de locals. De meeste toeristen reizen daarentegen van west naar oost :slight_smile:

Ik heb de afgelopen 3 jaar twee keer op Bali gezeten rond het eind van de ramadan. Het is met name in het zuiden drukker met Javanen. Ga je naar Munduk of Yeh Gangga dan merk je weinig/niks en ik betwijfel of je in Ubud iets van het Suikerfeest merkt.

Ga je raften of duiken dan zal het drukker zijn, maar een goede duikschool werkt met kleine groepen dus onderwater heb je nergens last van. Ga je wandelen of fietsen dan is de kans op Javanen ook klein.

Bovendien hoort de ramadan gewoon bij het land :wink:

Heel erg bedankt Jenny! :slight_smile:

Nog één laatste vraag en dan gaan we waarschijnlijk definitief boeken! Dienen we vanaf 22 juli de accomodatie ook vooraf vast te leggen? Dit valt natuurlijk nét na Idul Fitri en midden in het hoogseizoen, maar ik ben toch meer van het ‘een dag van tevoren boeken’. Zo ook de treintickets over Java heen. Ik vind het niet erg een dag ergens langer dan gewenst te zitten, maar een week zou ik wel zonde vinden omdat ik zoveel mogelijk mooie dingen wil zien! Is het over het algemeen mogelijk om op bijvoorbeeld maandag een treinticket en accomodatie te boeken voor de dinsdag of woensdag in een andere plaats?

Ik zou de eerste nacht vastleggen, scheelt je een hoop gedoe na een lange vlucht.

Wat de treintickets betreft: als je geen treinticket kan krijgen dan reis je toch gewoon per travel of bus? De trein is leuk, maar er zijn ook andere manieren om van A naar B te komen.

Oké! Bali wilden we sowieso al meer vastleggen en dan daarna minder :slight_smile: Maakte me toch nog druk omdat 22 juli vlak na suikerfeest is, en ik overal lees dat het dan nog steeds erg druk is. Maar je komt dus altijd wel aan hotel / reis? En ik neem aan dat het een week na suikerfeest (dus vanaf ongeveer 28 juli) weer helemaal ‘normaal’ is en het sowieso goed te doen is? :slight_smile:

Nogmaals :slight_smile:

het komt allemaal wel goed. probeer niet te veel te plannen en je niet druk te maken, daar kom je in Indonesie niet ver mee.

Ja, dat begrijp ik ^^ Maar ik ging inderdaad twijfelen omdat je aan gaf dat het dan alsnog druk zou zijn, i.v.m. hoogseizoen. Maar de keuze is gemaakt, bedankt!

:chin:

Hoi, vorig jaar heb ik Bali, Java en Gili eilanden aangedaan. Qua route zou ik op Jakarta vliegen. Vanuit daar kun je vanaf Bandung met de trein richting Yogjakarta. Daar heb je de highlights Borobodur en Prambanan. Vanuit Yogjakarta kun je met de bus richting Bali met een stop bij de Bromo vulkaan. Een echte aanrader, toeristisch ja! Maar erg indrukwekkend.
Daarna kun je op Bali en eventueel Lombok lekker relaxen. Ik zou dan vanaf Denpasar terugvliegen dus een zogenoemd open jaw ticket boeken!
Ik reisde eind augusts begin september en toen was het prima te bereizen Zonder vooraf vast te leggen. Het is heel makkelijk en goed geregeld! Ik vond het zelf fijn om op Bali te eindigen , het heeft een hele andere sfeer dan Java. Succes en geniet! Het is er prachtig!

In verband met de Ramadan zou ik dat niet doen. In de periode 15-22 juli is het moeilijk vervoer en accommodatie te vinden.

Buiten de Ramadan een prima route :wink:

Dat is wel een goede aanvulling ja ;)!

Dank voor je toevoeging Stephanie! :slight_smile: We hebben afgelopen dinsdag de tickets geboekt naar Denpasar, retour daarop. Open jaw werd een stuk prijziger helaas, en gelukkig kunnen we goedkope binnenlandse vluchten nemen.

We zitten er nu nog over na te denken of we van oost java naar west gaan reizen, zoals Jenny aan gaf, of dat we van Denpasar vliegen naar Jakarta en dus andersom reizen. Ik houd de tiket.com site een beetje in de gaten, want de reis tussen Jakarta-Yogyakarta willen we heel graag met de trein doen. Ik zie echter dat die tickets rond 22 - 23 juli eeeenorm hard gaan. Weet iemand of dit altijd al zo ver van tevoren uitverkocht is, of is dit nog puur de nasleep van Idul Fitri?

Het liefst plannen we nog niks van tevoren, maar die treinreis is voor mij een ‘must’. Als het dus prima ter plekke te boeken is als we pas begin augustus gaan, dan gaan we lekker van oost naar west Java reizen :slight_smile:

Hou er rekening mee dat in de periode 10 juli t/m 25 juli alle prijzen van vervoer en accommodaties met 20% a 25% worden verhoogd. De meeste treinen, bussen en vliegtuigen zitten dan helemaal vol. 22 en 23 juli zit nog in die periode dus ik zou alles zoveel mogelijk van tevoren regelen. Trein van oost naar west of west naar oost maakt niet veel uit. Mensen verplaatsen een paar dagen voor Idul Fitri (17 en 18 juli) van de grote stad (waar ze werken) naar het platteland (waar de familie woont) en ze verplaatsen zich een paar dagen na Idul Fitri weer van het platteland naar de grote stad.

En hoe zit dat met het boeken van treintickets, moet dat na 24 juli ook nog zo vroeg van tevoren?

Ik zou dat zeker van tevoren regelen. Jullie zitten niet alleen nog in de nasleep van Idul Fitri maar het is natuurlijk ook nog toeristen hoogseizoen. Veel toeristen stellen hun vakantie uit tot na de Ramadan met als gevolg dat het eind juli en augustus drukker is vwb toeristen dan normaal.

We hebben wellicht wat wijzigingen qua plannen:
We komen 13 juli aan op Bali, en zouden dan 14 juli richting Lombok willen. Hierna vliegen we na ongeveer 1,5 week naar Bandung, om dan de tocht over Java naar Bali te maken (en daar de laatste week te verblijven voordat we weer naar huis vliegen). Lijkt ons wat praktischer :slight_smile:

Maar: Is het mogelijk om tijdens Ramadan / Idul Fitri op Lombok te verblijven? Alles is mogelijk natuurlijk, maar kunnen we dan gewoon uit eten, scooter huren en wat tours boeken? En is het daarnaast mogelijk 14 juli met de boot van Bali naar Lombok te gaan, of het kans dat het dan al vol zit vanwege de verplaatsing van de inwoners? Vooraf boeken is geen optie denk ik?

De mensen op Lombok zijn overwegend Islamitisch dus daar zal je ook e.e.a. van de Ramadan merken. Hoeveel kan ik je niet zeggen want ik ben tijdens de Ramadan nog nooit op Lombok geweest.
Ik verwacht dat de boot niet zo’n probleem zal zijn als je als passagier gaat. Er ontstaan behoorlijk lange wachttijden voor auto’s maar als je lopend gaat zal het wel meevallen. De boot van Java naar Bali vaart regelmatig en kan je niet vooraf boeken. Ik vermoed dat dit voor de boot van Lombok naar Bali hetzelfde is.