Ik heb een routekaart van Sumatra en ook van Java gekregen van een internetvriend.
Kompleet met de afstanden , de route is dezelfde zolas ik beschreven heb in de topic : Sumatra reisadvies 2009.
Je kan het gewoon volgen.
De vraag is of je alleen de “Midden Route” wil nemen Medan - Padang(al dan niet via Sibolga) of je de Oostelijke Route (langs de kust )wil nemen.
Ook of je Bengkulu in je reisplan wil meenemen.
De meeste westerse (in ieder geval de Nederlandse) toeristen nemen vaak de geijkte Midden Route (dat heb ik ook gedaan).
De Midden Route heb ik binnen ongeveer 10 dagen gedaan .
Is eigenlijk te kort .
Heb alleen de nabije omgeving van Padang ,de omgeving van Bukittinggi , zoals Batu Sangkar genomen . Een bliksem bezoek a’la Japanse toerist , fototje hier en dsaar bij de 2 beroemde meren , de Singkarak en Maninjau .Heb zelf de beroemde Kelok 44 niet gedaan.
Ondanks dat de afsanden in kilometers niet groot zijn , heb je toch uren nodig om die paar kilometers af te leggen .Daarom is het huren van een auto met chauffeur praktischer.
Eigenlijk heb je nog een paar meren waarvan men zegt dat het mooi zijn .
Als je dat wil bekijken , moet je bij de uitvalbasis Padang, Bukittinggi , Padang Sidempuan (tussenstop van toeristen) 1 of 2 extra dagen erbij plakken.
Van uit Padang kan je bijvoorbeeld de provincie Bengkulu bekijken .
Ik schat dat je Medan-Bohorok-Toba(Samosir) , de Midden Route naar Padang , Pakan Baru , Palembang en dan naar beneden Bandar Lampung binnen ongeveer 2,5 - 3 weken rustig kan bekijken .Als je met huurauto gaat zal het mss sneller gaan.