Treinreis Noorwegen-Trondheim

Hi Iedereen!

Een vriendinnetje van mij zit voor 2 jaar in Trondheim en nu wil ik haar graag een keer gaan opzoeken. Ik zag dat vliegtickets naar Trondheim best prijzig zijn, maar ik zag ook dat ryanair op Oslo vliegt. Dan zou ik met de trein verder kunnen reizen.

Ik weet dat dat dan 8 uur duurt en dat is best lang, maar misschien wel de moeite waard als de reis heel mooi is. Heeft iemand deze reis wel eens met de trein gemaakt? En heeft iemand ervaring met de trein in Noorwegen? Zijn die comfortabel?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Laura

Dag Laura,
Je geeft aan dat de vliegtickets naar Trondheim erg duur zijn. Als je via de SAS online een ticket Oslo-Trondheim boekt, kan je een enkele reis boeken voor minder dan EUR 60.
(Amsterdam-Trondheim in 1 keer boeken kan idd wel een stuk duurder zijn).

Dat is niet veel meer (of zelfs minder) dan een standaard-treinkaartje. Ik denk dat een enkele reis Oslo-Trondheim met de trein ongeveer 800 nok
(+/- 100 euro) zal kosten, voor 7-8 uur treinen.

Als je toch wil treinen: als je enige tijd van te voren op www.nsb.no online je kaartje koopt (en later afhaalt op het noorse station) geeft dat mogelijkheid om een “mini-pris” ticket te kopen (hoe lang de reis ook duurt, max +/- 199-399 nok), dat kan veel geld schelen met reguliere prijs.

En oh ja: de treinen in Noorwegen zijn over het algemeen erg comfortabel, en een stuk minder vol dan in Nl. Ik heb het traject naar Trondheim nooit helemaal per trein afgelegd, maar wel voor een groot deel (vanuit Oslo noordwaards). Dat is een mooie rustige reis, door bossen, en langs meren (o.a. lang stuk vlak langs het mjosa-meer) en noordelijker door berggebieden.

1 like

Hey Birkebeiner,

Bedankt voor je snelle reactie. Dan is vliegen inderdaad niet heel veel duurder. Ik vond alleen maar tickets van rond de 300 euro retour :S Toch klinkt de reis met de trein ook wel als de moeite waard! Ik ben eerder met de trein naar Italië gereisd en vond dat toch oko erg mooi en leuk. Ik denk dat ik het even laat afhangen van hoeveel tijd ik heb. Als ik meer dagen vrij kan nemen, lijkt het me erg leuk om de trein toch mee te pakken. En anders is de snellere optie rechtstreeks vliegen waarschijnlijk praktischer!

Heel erg bedankt in ieder geval!
Groetjes,
Laura

Hei,

Het is echt een “aanrader” om de trein te nemen in Noorwegen. Alleen al de adembenemende landschappen doen je zo vergeten dat je voor ettelijke uren op een trein zit !!!

Ik heb enkele jaren geleden het traject Oslo-Bergen gedaan. Toch ook direct meer dan 6 uur op de trein. Maar het is (voor mij) een onvergetelijke tocht geworden. Zulke mooie (winterse) landschappen !!

Het treinstel waar ik mee heb gereden, was zeer comfortabel, netjes, er was een restauratiewagen dus je kon er ook koffie/thee/snacks kopen.

En zoals Birkebeiner terecht aanhaalt, de “minipris” tickets zijn een pak goedkoper dan de reguliere prijzen maar wel beperkt in aantal.

Vanop de (engelstalige versie van de) site van de Noorse spoorwegen :
Minipris (Lowest price)
The Minipris ticket costs NOK 199,-, 299,- and 399,- (EUR 12,35 ; EUR 24,71; EUR 37,06). They are available on a limited number of seats on all journeys with NSB Regional Trains. If the NOK 199,- ticket is not available the system will search for our other Minipris ticket for NOK 299,- - and if you do not get an offer on your search, the seats are sold out.

Als je tijd genoeg hebt én je wilt wat van het mooie landschap zien op een aangename en comfortabele wijze : neem de trein ! Gewoon doen !!