Wij willen in aug. sept. naar Noorwegen: 2 weken Fjordenland met het openbaar vervoer (interrail, bussen en veerboten) heeft iemand ervaring met reizen met het OV? We hebben geen auto en willen ook niet eindeloos haarspeldbochten rijden. Graag tips. Weet iemand misschien heel mooie routes? Alvast hartelijk dank
Poeh… totaal geen ov ervaring in Noorwegen. Dus kan je niet echt helpen.
Al op visitnorway.nl gekeken, staan wel goede tips.
Ja hoor… En vele andere websites. Ik krijg de indruk dat het goed te doen moet zijn. Ik wil graag ervaringen horen van mensen die op deze manier gereisd hebben. Bedankt voor de tip.
Mocht je leuke ervaringen opdoen over het reizen met het openbaar vervoer daar voel je dan meer dan welkom deze te delen.
Hoi Pabla,
Ik heb vorig jaar met mijn vriendin door scandinavië gereisd met de trein! Dit is ons erg goed bevallen!
Wij hebben gebruik gemaakt van een interrail kaart!
Mocht je vragen hebben kun je ze gerust stellen!
Groet,
Guido
Fijn om te horen:-). Ben ook van plan een interrailkaart aan te schaffen. Ik ben ook benieuwd hoe reizen met de bus en veerboten gaat tussen de Fjorden omdat de trein niet overal komt. Hebben jullie tevoren een route uitgestippeld met overnachtingsplekken of zijn jullie op de bonnefooi gegaan. Alvast bedankt voor je antwoord.
Wat ik heb ervaren is dat ze heel relax met de interrail kaart om gaan en lang niet altijd controleren zoals ze het zouden moeten doen.
Ook dacht ik dat de interrail kaart geldig is op veerboten en bussen wanneer er geen trein naar die bestemming toe gaat. Moet zeggen dat wij dat niet hebben meegemaakt dus hoe je dat regelt durf ik niet te zeggen.
Ik raad je wel aan om in elke trein te reserveren, wij hadden dat in het begin niet gedaan maar merkten dat we in hamburg 8 uur moesten wachten doordat we de trein werden uitgezet ivm teveel drukte en dat dan de mensen die wel gereserveerd hadden voorrang hadden.
Ook is het gewoon heel fijn om een vaste plek te hebben met zekerheid dat je zit. Want ritten in de trein zijn niet zoals in nederland en duren echt lang.
Het reserveren kan overigens vaak gewoon nog 1 dag of soms zelfs op dezelfde dag voordat de trein vertrekt bij loketten. Geef hierbij wel duidelijk aan dat je een interrail kaart hebt, dit scheelt een hoop in reserveringskosten.
De treinreis die écht móet maken is die van Oslo naar Bergen. Deze is echt waar waanzinnig mooi!!
Wij hadden via airbnb vantevoren in de grote steden (Oslo, Bergen, Stockholm, Goteburg, Kopenhagen) appartementen geboekt. Dus zaten in de stad.
Het enige nadeel van het reizen met de trein is dat je niet wanneer je maar wilt kunt uitstappen om foto’s te maken zoals je dat met de auto wel doet. Daarentegen reist het wel ontzettend relax en zijn de treinen ook ontzettend comfortabel in tegenstelling tot die in Nederland. Ook kun je doordat je niet op de weg hoeft te letten natuurlijk optimaal van de natuur genieten vanuit je raampje.
Neem wel een creditcard of voldoende contant geld mee in de trein!! Wij hebben gemerkt dat als je een kopje koffie wilt halen in de trein je vaak alleen met creditcard kan betalen of met contant geld. Een normale pinpas werkt niet. Wij hebben gemerkt dat al het personeel van de spoorwegen in alle landen ontzettend vriendelijk waren en absoluut altijd voor ons klaarstonden mochten we hulp nodig hebben.
Mocht je nog meer vragen hebben hoor ik het graag!
Groet,
Guido
Hartelijk dank voor de informatie. Dat ga ik zeker gebruiken! Mijn creditkaart gaat mee.
Ik zou liever in juni of juli gaan. In augustus en september worden de dagen snel korter. In juni en juli heb je veelal lichte nachten.
Ga je voor de fjorden of voor het totaal?
Naar mijn ervaring is de treinlijn Trondheim - Bodö de fjordenlijn, zoals ik die noem. Dat is eigenlijk wel mijn favoriete treinlijn. Je komt langs fjorden, rivieren, een kale hoogvlakte, groene dalen, landbouwgrond, enz. Heel afwisselend. Vanuit Trondheim vertrekken er een aantal treinen per dag in die richting: 2 keer per etmaal naar Bodö inclusief nachttrein, 1 keer per etmaal naar Mo i Rana en een aantal per dag naar Steinkjer.
Vanuit veel van die plaatsen vertrekken bussen die goed aansluiten op de trein naar andere plaatsen, zoals Steinkjer - Namsos en/of Rörvik, Grong -Namsos en/of Rörvik, Trofors - Sandnessjoen en/of Trofors- Bronnöysund, Trofors - Hattfjelldal, enz. In Hattfjelldal overnachtte ik eens in een hut op een camping.
Vanuit plaatsen als Rörvik, Bronnöysund, Sandnessjoen, enz. kan je overstappen op de Hurtigruten-boot. Dat is een vrachtschip die passagiers opneemt, die 1 keer per etmaal van Bergen naar Kirkenes en 1 keer per etmaal van Kirkenes naar Bergen vertrekt. De tarieven op die boten zijn relatief laag in verhouding met andere bootverbindingen. Je kunt een hut nemen, maar dat hoeft niet. Je kunt deelnemen aan maaltijden, maar je kunt ook wat nemen in de cafeteria, die dag en nacht open is. De lunch en het diner in het restaurant zijn duur, het ontbijt een stuk goedkoper. Als je een ontbijt neemt in het restaurant, krijg je een uitgebreid ontbijt. Dat zou ik adviseren. Neem dan geen lunch en diner, maar neem b.v. een speilegg (spiegelei) met broodje in de cafeteria. Je kunt een kaartje kopen naar een havenplaats waar je heen wilt. In plaatsen moet het schip laden en lossen, zodat je in die plaatsen even rond kunt lopen. Echt open zee zul je weinig aantreffen, wel ga je vaak langs talrijke eilanden, scheren genoemd. Het schip doet ook de Lofoten aan. Die stopt ook in Honningsvag, vanwaar je met de bus naar de Noordkaap kunt om de middernachtzon te zien. Je moet dan wel Honningsvag voor dat schip als einddoel nemen. Als je de volgende dag weer verder wilt met de boot, kom je op een ander schip met andere kaartjes terecht. Volgens bij kosten 2 kaartjes van b.v. Sandnessjoen naar Honningsvag en van Honningsvag naar Kirkenes samen net zo duur als 1 kaartje van Sandnessjoen naar Kirkenes. Overigens hoef je niet naar de Noordkaap om de middernachtzon te zien. Vanuit het schip kan men dat boven de poolcirkel genoeg, als men in juni en juii gaat.
Hartelijk dank. Je tips openen nieuwe perspectieven. Wat het op zich niet gemakkelijker maakt. Ik ken Noorwegen niet dus alles is nieuw. We weten ook nog niet of we naar het noorden kunnen/willen. Mogelijk is de tijd te kort. Het noorden is niet perse mooier begrijp ik uit de boeken en verhalen. Dat is wat ik graag naar toe wil. Daar waar het mooi is! Ik hoor altijd dat de treinreis Oslo Bergen fantastisch is. Is de treinreis naar het noorden (nog) mooier? Verder begrijp ik dat de Hurtigruten peperduur is. Niet dus? Waar zou ik wat meer info. kunnen vinden?
Ik ga mij er in verdiepen na mijn reis naar Iran a.s. donderdag. Juni/juli is geen optie. Ik hou ook wel van de nazomer. Het hoeft ook niet licht te zijn 24 uur. Nogmaals dank.
Die Hurtigruten is best duur hoor. Is al lang geen vrachtschip meer. Zijn voortaan luxe cruiseschepen. Ze vervoeren ook wel goederen maar de echte oude vrachtschepen zijn er niet meer.
Ja dat wist ik al wel maar Cor Zijlstra noemt het relatief goedkoop. Vandaar mijn enthousaiste reactie. Helaas. Alles is duur in Noorwegen. Het wordt een eenmalig bezoek…ben ik bang.
De Hurtigruten-cruise Bergen - Kirkenes - Bergen met alles erop en eraan (volpension) is heel duur. Als gewoon passagier hoeft het niet zo duur te zijn. Je kunt kleine afstanden doen en ook grote afstanden. Je kunt dan zelf beslissen, of je bootrestaurantmaaltijden wilt meemaken. Dat zijn dure dingen. Het ontbijt gaat nog, maar lunch en diner zijn heel duur. Daar hoef je dus niet aan mee te doen. Je kunt ook in de cafeteria gaan zitten. Je kunt overnachtingskosten, die je anders in een hotel, gjestgiveri of herberg maakt, uitsparen door b.v. op een bank of ligstoel te slapen. Dat kan een hoop schelen. Ik wil niet zeggen, dat de trajectprijzen laag zijn, maar als je dat vergelijkt met vergelijkbare trajecten met andere lijnboten, zijn de trajectprijzen met de Hurtigruten relatief laag. Die indruk had ik, toen ik rondreisde in Noorwegen. En als je wilt douchen, kan je vragen of je van een doucheruimte gebruik mag maken. Het personeel is daar heel geschikt. Er heerst een relaxed sfeertje aan boord. Je praat wel eens met mensen. Je maakt gemakkelijk contact.
Trondheim is een mooie houten stad, maar biedt ook vele openbaar vervoer mogelijkheden. Je kunt met de trein een aantal richtingen in. Je kunt er op de Hurtigruten-boot stappen. De haven is niet ver achter het station. Je kunt ook van daaruit andere boottochten maken. Er is een pont voor voetgangers en misschien fietsers over de Trondheimfjord naar Vanvikan, alwaar je met de bus door kunt naar Leksvik, waar een camping met daarnaast een leuke gjestgiveri of hotel aan de fjord is. Je kunt vanuit het busstation naast het treinstation van Trondheim lijnbustochten maken. Een mooie bustocht richting vind ik die richting o.m. Arnes en Afjord (rondjes boven de a’s) via de pont bij Flakk, die naar Rörvik gaat over de Trondheimfjord (die Rörvik is een andere Rörvik dan die ik eerder genoemd heb, de eerdergenoemde is de stopplaats van de Hurtigruten), een landschappelijk boeiende en afwisselingsrijke tocht in noordelijke richting op het schiereiland Fosen. Op Fosen zijn er verschillende zijwegen. Er is ook via Rissa en Hasselvika één naar het schilderachtige Rakvag (rondjes boven de a’s), een paaldorp, waar kunstenaars zitten. Er is ook een camping met hutten. Verder kan je vanuit Arnes naar Osen, waar ook een camping met hutten is. De bus stopt vlak voor de camping. Ik ging eens met de voetgangerspont van Trondheim naar Vanvikan en verder met de bus naar Leksvik. In de VVV in de gjestgiveri/overnatting in Leksvik kreeg ik het advies om te reizen naar Osen. De dame van de VVV had voor mij geregeld, dat de bus, die terug naar Vanvikan ging, even doorreed naar Rörvik aan de Trondheimfjord, alwaar ik de bus kon pakken die van de grote veerpont afreed, die naar Arnes reed, alwaar ik overstapte op de bus naar Osen. Normaal kan je met de bus vanuit Leksvik niet verder dan tot Vanvikan. Dan moet je weer met de voetgangerspont over naar Trondheim. Dan moet je vandaaruit naar het busstation, om de bus richting Arnes en Afjord te nemen.
Vanuit Trondheim kan men ook nog met de trein richting Zweden (Storlien), alwaar je met een Zweedse trein verder kunt. De treinroute is tot Stjördal dezelfde als die naar het noorden, pal slingerend langs de Trondheimfjord. Daarna kom je eerst langs een rivier en later door een woester landschap. Die doet ook Meraker (rondje boven de a) aan, waar een leuke camping was of is, Camping Brenna, gedreven door hele aardige mensen (fam. Johnsen), die ook een hotel hadden of hebben in Meraker.
Persoonlijk vind ik de treintocht van Trondheim naar Bodö mooier dan van Oslo naar Bergen. Je ziet er ook meer fjorden. Je hebt ook meer kans op een plekje in de trein. In 2 weken kan je gemakkelijk boven de poolcirkel komen en weer terug, inclusief Lofoten. Je neemt b.v. de nachttrein van Oslo naar Trondheim, vervolgens de dagtrein richting Bodö. Je stapt in Fauske over op de Nordnorgebuss richting Narvik. In Ulvsvag stap je over op de bus naar Skutvik, alwaar je op een boot naar Svolvaer kunt op de Lofoten. In die Nordnorgbuss moet je je Interrailkaart laten zien. Misschien kan je 50 % korting krijgen op de Nordnorgebussen die ook verder in het noorden rijden
Onze reis naar Noorwegen hebben we uitgesteld tot juni volgend jaar. We gaan met het openbaar vervoer en gaan ook kamperen met een super licht tentje. Iemand nog tips? Nogmaals dank voor alle reacties������