Interrail Scandinavië - Noorwegen

Hee,

In Juli of Augustus ga ik met drie vrienden de rondreis Denemarken - Zweden - Noorwegen maken. In deze reis zal ons vervoer per trein zijn. Wij zijn van plan om een dag in Kopenhagen te verblijven, hierna via Göteborg naar Oslo te reizen. Wij zullen dan ongeveer een week in Noorwegen verblijven. De vraag van ons uit is echter welke route wij hier zullen nemen. Na was research kwamen wij erachter dat er niet heel erg veel treinlijnen zijn en dat de routes die wij kunnen nemen beperkt zijn. Er gaan vanuit Oslo treinen naar Bergen en Stavanger. Dit zijn echter de eindpunten en vanuit daar kun je niet echt een rondreis maken. Een optie is wel echter om van Oslo naar Trondheim te reizen. Echter weten wij niet of Trondheim leuk is en of daar wat te beleven is.

Mijn vraag was of iemand een idéé heeft wat de handigste route zou zijn en wat voor vier jongens van rond de 21 - 22 te beleven is in Noorwegen. Wij houden van actieve activiteiten dus als iemand tips heeft zou ik ze graag horen.

Pim

Poeh… treinen in Noorwegen, das niet mijn sterkste kant. Ha ha. Alternatuef is uitgebreid busvervoer, als je dat iets lijkt heb ik daar nog wel een linkje voor denk ik. Vanuit daar heb ik ook nog wel paar leuke, actieve activiteiten.

Groetjes Thijs

Haha, het hoeft ook niet perse bij de trein te liggen. We zitten niet vast aan de trein en zullen ook af en toe een auto gaan huren om meer het land in te kunnen. Ik kwam op internet tegen dat je goed kan raften en kanoën in Noorwegen. Klopt dit? En zo ja waar kan dit denk het je het beste. Ook vroeg ik mij of het echt handig is om tot Trondheim te reizen. Dit is voor de route wel makkelijk maar is daar wel iets leuks te beleven?

Pim

Ik heb eens wat zitten denken, is Geiranger niets voor jullie, daar kun je best veel activiteiten ondernemen.

Wat ook erg leuk de omgeving Gaupne (misschien nog wel leuker om eens te gaan kijken…)

http://www.jostedal.com/eng-hikes.htm
http://jostedal.com/rafting.htm

Wat treinroutes kan ik je niet echt helpen… Totaal geen ervaring. De omgeving Trondheim vind ik niet zo speciaal om eerlijk te zijn. Iets zuidelijker is het een stuk mooier. (Maja… smaak)

Handige overzichtje: http://www.visitnorway.com/nl/ProductDirectory/?aid=2911&cat=79080831

1 like

Daar ben ik het niet mee eens. De treinroute Trondheim - Steinkjer loopt deels vlak langs de Trondheimfjord. Tussen Steinkjer en Bodö kom je meer fjorden, rivieren e.d. tegen. Treinroutes zuidelijker dan Trondheim lopen weinig langs fjorden. De route Myrdal - Flam loopt naar een fjord toe. Dus als je vanuit de trein fjorden wilt zien, kan je het beste verder treinen dan Trondheim.

Beste Cor

Ik beweer niet dat het noordelijk van Trondheim niet mooi is. Alleen heb ik begrepen dat ze tot Trondheim willen. Ik ben dan van mening dat je beter de afslag richting Andalsnes kunt nemen of de route naar Bergen. Want het laatste stukje naar Trondheim toe vind ik niet zo bijzonder. De route die helemaal doorloopt naar Bodo zal ongetwijfeld mooi zijn (is mooi stuk om te rijden, dus zal met de trein ook mooi zijn).

Maar goed, zoals ik zei… Over smaak valt niet te twisten!

https://www.nsb.no/en/our-destinations/our-regional-railway-lines
https://www.nsb.no/en/our-destinations/map-of-railway-lines/_attachment/1438?_download=true&_ts=141972bb8d8

Vanuit Göteborg kun je door Zweden via Kiruna naar het Noorse Narvik reizen met de trein. Vooral het gedeelte tussen Kiruna en Narvik vind ik erg boeiend. Een deel van het traject leg je in de nacht af. Dan kan je met de bus naar Svolvaer op de Lofoten eilanden. Blijf dan een aantal dagen op de Lofoten. Zorg ervoor, dat je daarna op het station van Bodö of Fauske komt. Dat kan op verschillende manieren. Daar kom ik straks op terug. Ga dan met de dagtrein van Bodö of Fauske naar Trondheim. Dat is een zeer boeiend traject vol afwisseling: kale hoogvlakte, groene rivierdalen, langs fjorden, bossen, open heuvelachtige weidelandschappen, bergen, enz. Trondheim vind ik een hele mooie stad. Door al die houten huizen een beetje een western sfeertje. Als je dan nog tijd over hebt, ga met de trein naar Andalsnes (rondje op de eerste a). Ga daar de omgeving verkennen. Heb je weinig tijd meer, rijd dan door naar Oslo. Vanuit Trondheim kan je ook de trein nemen naar het oude mijnwerkersstadje Röros. Ga daar overnachten en bekijk het stadje. Ga dan door met de trein naar Hamar en vervolgens naar Oslo.
Vanuit de Lofoten o.m. de volgende mogelijkheden:

  1. met de bus van Svolvaer naar Stokmarknes, dan per Hurtigruten boot door de Trollfjord naar Svolvaer en Stamsund, overnacht bij Justad Rorbycamping, dan met bus naar Svolvaer, Je kunt Stamsund ook laten schieten. Dan neem je de boot naar Skutvik en dan de bus naar Ulvsvag (rondje op de a), overstappen op de bus naar Fauske.
  2. met de bus naar A (rondje op de A), dan met de boot naar Bodö (ik weet niet of die boot dagelijks gaat).
  3. met de Hurtigruten boot van Svolvaer of Stamsund naar Bodö. De boot komt wel tegen middernacht aan. Je kunt ook nog met dezelfde boot door naar Trondheim. Na de bootovernachting rond Bodo nog een overnachting en de daaropvolgende vroege ochtend ben je in Trondheim. Je gaat de meeste tijd tussen de talrijke eilanden door. De bootprijzen van de Hurtigruten zijn naar Noorse begrippen laag en stopt op verschillende havens. Je kunt een hut nemen, maar dat hoeft niet. Je spaart voor 2 nachten overnachtingskosten uit. De lunch en het diner zijn erg duur en het uitgebreid ontbijt is veel goedkoper. Neem dan wel dat ontbijt en neem verder wat hapjes in de cafeteria aan boord. Die is ook in de nacht open. Onderweg kan je op stopplaatsen ook je benen strekken en eventueel wat eten.

Ook een optie kan zijn: trein Göteborg - Oslo, dan Oslo - Stavanger, dan boot Stavanger - Haugesund - Bergen, dan trein Bergen - Oslo, in Myrdal uitstappen, trein Myrdal - Flam (rondje op de a), boottocht naar b.v. Sogndal, terug naar Flam, dan terug trein Myrdal, dan vervolg treinrit naar Oslo.

Andere optie: vorige optie tot Sogndal, dan met bus naar een halte op de trein Oslo - Trondheim. Dan trein naar Andalsnes (rondje op de 1e a), bus Alesund (rondje op de 1e a), dan Hurtigruten boot op en neer door de Geirangerfjord. In Alesund kan je uitstappen, maar ook doorgaan met die boot naar Trondheim, als die boot noordwaarts gaat. Als je wel in Alesund uitstapt, dan terug bus Andalsnes, dan trein Trondheim. Dan trein Trondheim - Röros. Vervolgens naar Hamar. Dan Oslo.
Tip: als je met de Hurtigruten naar Trondheim gaat, kan je in Molde en Kristiansund even vertreden. In juli is in Molde een jazzfestival. Als je in Kristiansund de benen strekt, kan je overwegen langs de haven te lopen in plaats van naar het stadscentrum. Vanuit de boot liggen die in tegengestelde richting. De meeste mensen lopen naar het stadscentrum. De haven is echter schilderachtig. De jeugdherberg is iets verder dan de haven.

Verder, als je wilt profiteren van de lichte nachten, kan je beter niet in augustus gaan.

1 like

Bedankt voor alle informatie. Kan ik erg veel mee. Was gisteren ook nog naar de vakantiebeurs gegaan. Heb daar ook nog veel informatie opgedaan. Ik denk dat ik nu alles maar ga plannen :stuck_out_tongue:

[Mailadressen zijn niet toegestaan ivm spambots]
De Lofoten eilanden lijkt mij een mooi reisdoel voor jullie. Als je met de auto bent, dan is het ver rijden. Maar men het openbaar vervoer heb je daar niet veel last van. Met de trein ben je er bijna al. Je kunt overnachtingskosten uitsparen door in nachttreinen te gaan zitten. Volgens mij rijden er in Noorwegen veel meer nachttreinen dan in Zweden. Je kunt best 2 keer de trein Trondheim - Bodö v.v. nemen, de ene keer om te overnachten, slapend op een verstelbare zitplaats, en de andere keer om van het prachtige afwisselende landschap te genieten. Neem je de nachttrein Oslo - Trondheim, dan neem je daarop de dagtrein Trondheim - Bodö. Dan slaap je in de jeugdherberg. Het zou kunnen zijn, dat die jeugdherberg in het stationsgebouw van Bodö zit. Neem dan de Hurtigruten boot naar Stamsund. Ga overnachten in Justad Rorbycamping te Stamsund. Dat is een jeugdherberg op palen in het water. Je kunt er een paar nachten overnachten. Wandel daar wat rond, maak wat bustochten, enz. Ga b.v. ook naar Svolvaer, Henningsvaer, Reine, A (rondje op de A). Hier en daar zijn wel wat jeugdherbergen. Verlaat je de Lofoten, neem de boot Svolvaer - Skutvik, dan bus naar Ulvsvag (rondje a), vervolgens bus naar Fauske. Dan neem je de aansluitende nachttrein naar Trondheim. Neem dan de trein naar het oude mijnwerkersstadje Röros. Overnacht daar. Dan neem je de trein naar Hamar. Overnacht daar. Dan met de trein naar Oslo en dan door naar Kristiansand. Dan met de boot naar Hirtshals (Denemarken), en dan met treinen naar huis.

Bedoel je wildwaterkanoën en raften? De trein tussen Röros en Trondheim rijdt op het stuk tussen Röros en Stören grotendeels door het Gauldal vlak langs een snelstromende rivier. De treinrit tussen Trondheim en Bodö gaat ook bij of langs de snelstromende Namsen rivier en de Vefsna rivier en mogelijk andere.

Je zou b.v. tot Fauske of Bodö met de trein kunnen en daar een auto huren. Je zou daarna richting Lofoten eilanden kunnen gaan en daar wat rondrijden. Tussen de grote eilanden zijn bruggen.

Een andere mogelijkheid is om in Trondheim een auto te huren. Je rijdt dan eerst naar Flakk, neemt de pont naar Rörvik aan de overkant van de Trondheimfjord op de landtong Fosen. Je rijdt naar Rissa en verder door naar Rakvag (rondjes op a). Dat is een schilderachtig paaldorp waar ook kunstenaars komen. Daarbij is ook een camping met hutten met een fraai uitzicht op Rakvag. Je kunt ook in noordelijke richting verder rijden richting
Arnes (rondje a) en/of Afjord (rondje a) naar Osen, waar ook een camping met hutten is. De route is zeer fraai en bergachtig. Dat zou je niet verwachten voor zo’n relatief laag gebied. Er zijn ook verschillende zijwegen. Je kunt ook even door naar mooie plaatsen als Namsos, met een berg waar je met de auto op kunt met fraai uitzicht op Namsos, en het andere Rörvik. Je kunt om de fjord rijden en via Steinkjer weer richting Trondheim gaan. Ik wil er nog even bijzeggen, dat de trein tussen Steinkjer en Trondheim soms dichter bij de fjord komt dan de autoweg tussen Steinkjer en Trondheim. Verder ligt aan de noordoever van de Trondheimfjord Leksvik, waar een camping aan de fjord is. Daarnaast is een schilderachtig ingericht hotel of gjestgiveri met daarin een VVV punt.