ik ben van plan om in augustus voor maximaal 1 week naar Noorwegen te gaan.
Nooit eerder echt alleen weggeweest dus eerst maar eens met een kort tripje. kijken hoe dat gaat.
In Noorwegen wil ik graag 1 of 2 dagtochten maken misschien een 2 daagse wandeltocht.
Wat ik tot nu toe in gedachte heb is:
vliegen naar Oslo
trein Oslo - bergen
auto huren voor dagtocht/gletsjertocht/2 daagse wandeltocht
trein bergen - Oslo
vliegen Oslo - thuis
De reden dat ik ook weer vanaf Oslo naar huis wil vliegen is vanwege de prijzen.
ik heb totaal geen ervaring met een auto huren.
Waar moet je op letten? Nu al reserveren of is er bij aankomst altijd wel een goede auto beschikbaar?
trein kaartje kan volgens mij pas 3 maanden vooraf besteld worden.
Hoe werkt het met de goedkope tickets en de normale tickets?
heeft iemand tips voor mooie gletsjer tochten of andere tochten?
Leuk plan! Noorwegen is zeker een land waar je je zult vermaken!
Wat autohuur en treinkaartjes betreft heb ik niet veel ervaring. Auto zou ik vooraf boeken, vooral omdat je dan beter prijzen kunt vergelijken en waarschijnlijk goedkoper uit bent. Wat de trein betreft staat er klein stukje verder een onderwerp: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=169217 daarnaast is dit misschien handig: https://www.nsb.no/
Dan koop je een interrailkaart voor één land, in dit geval Noorwegen. Voor het ene land is die duurder dan voor het andere land. Woon je in Nederland, dan moet je de kaart wel in Nederland kopen. Op sommige grote stations kan dat. Het kan zijn, dat interrail zelfs goedkoper is dan losse kaartjes voor dit soort grote afstanden. Met interrail kan je heel Noorwegen met treinen bereizen. Verder misschien kortingen bij bussen en boten. Ben je jonger dan 26 jaar betaal je minder.
Tarieven voor Noorwegen:
Aantal dagen binnen 1 maand Prijs jonger dan 26 jaar Prijs overigen
3 129 euro 190 euro
4 152 euro 216 euro
6 184 euro 281 euro
8 216 euro 326 euro
Voor meer informatie google je op interrail. Als je interrail koopt, moet je je paspoort of identiteitskaart laten zien.
Waarom wil je slechts 1 week? Je kunt namelijk als Nederlands ingezetene interrail kopen voor Europa inclusief Noorwegen. In Nederland is die niet geldig, maar wel in b.v. Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen, enz. enz. De prijzen zijn er voor jongeren beneden 26 jaar, boven 25 jaar en senioren. De senioren laat ik buiten beschouwing. Koop die in Nederland. Woon je in België, dan koop je die in België.
Aantal dagen binnen aantal dagen Beneden 26 jaar Boven 25 jaar
5 binnen 10 184 euro 281 euro
10 binnen 22 269 euro 399 euro
15 aaneengesloten 312 euro 442 euro
22 aaneengesloten 345 euro 517 euro
1 maand aaneengesloten 442 euro 668 euro
Waarom wil je in augustus? Als je van lichte nachten houdt, moet je eind mei, juni of eerste helft juli gaan.
Voor (trein)reistips zie ook het onderwerp Interrail Scandinavië - Noorwegen en eventuele andere onderwerpen.
Bedankt voor de reacties. De planning voor deze trip stond op een laag pitje vanwege de geboorte van mijn zoon
Vandaar dat ik ook nog niet gereageerd had op jullie reacties.
waarom 1 week en waarom augustus???
Ik heb mijn vakantieweken al vroeg moeten doorgeven. Deze staan dus al vast. Op dat moment had ik deze trip nog niet in gedachte.
we gaan ook nog met het gezin op vakantie, vandaar dus ook maar 1 weekje.
ik heb gekeken voor de interrail, maar als ik alleen een retourtje Oslo-bergen neem is een normaal kaartje goedkoper.
Ik zal waarschijnlijk verder niet met de trein reizen.
de gletsjertocht ziet er goed uit. Ik ga deze zeker in mijn planning opnemen.
Voor de normale wandeltochten moet ik je link nog eens rustig bekijken.
ls je de trein Oslo - Bergen neemt, stap dan in Myrdal uit en neem dan het specaculaire zijlijntje naar Flam (rondje boven de a). stap daar over op een boot door o.m. een zijarm van de Sognefjord. Je kunt vanuit Flam weer terug met de trein naar Myrdal en ga dan verder met de trein naar Bergen. Als je retourtjes koopt, koop je Oslo - Bergen en Myrdal - Flam. Wat kost dat samen? Is dat ook nog goedkoper dan een goedkope interrailkaart? Hoe staat het met reducties op die fjordboten?
Je zou ook kunnen denken aan:
treinen Oslo - Myrdal - Flam
met de boot naar Sogndal
met de bus naar Otta
trein naar Lillehammer
bezoek aan openluchtmuseum Maihaugen
trein naar Oslo
Dan kan je beter interrail nemen.
Zoals gewoonlijk een late reactie van mijn kant.
Het is inderdaad Noorwegen geworden. Flam om precies te zijn.
Het was schitterend. Mijn geplande meerdaagse bergtocht heb ik niet gemaakt.
De weersverwachting was zo slecht dat ik besloot om maar veilig op een camping te gaan staan. Ik had geen zin om met onweer boven op een berg te zitten.
Uiteindelijk heb ik maar 1 keer regen gehad.
Ik ben zeker van plan om nog eens naar Noorwegen te gaan.
Bedankt voor de tips.