Nighttrain Stockholm Narvik

Hallo, Ik vertrek 22/02/13 naar Noorwegen Ik zou graag de nachttrein nemen v Stockholm naar Narvik. Naar t schijnt een prachtige ervaring! Wie kan mij zeggen hoe ik het goedkoopste ticket kan boeken,en wie heeft deze trip al eens gedaan?
goetjes sabine

Hoi Sabine

Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze trip maar misschien kun je hier meer vinden.

Hier kun je trouwens een verslagje vinden van de reis. (Kwam ik zojuist tegen maar zul je zelf misschien ook al gevonden hebben)

Groetjes Thijs

Hallo Thijs,
Heel erg bedankt v d tip , kan er zeker mee verder,k ben d er ondertussen al een paar uur mee zoet geweest !
dikke merci!

Fijn! :slight_smile:

Misschien leuk als je na je trip nog even wat tips en ervaringen over de reis hier (of in het Zweden forum) kunt plaatsen, want heel veel informatie over deze, volgens mij, prachtige treinreis valt er volgens mij niet te vinden. (Heb uit nieuwsgierigheid uiteraard zelf ook even zitten googlen).

Heel veel plezier met de reis en de voorbereidingen!

Zal k zeker doen! bedankt!

Heb deze zomer in deze trein gezeten. Vond het stuk tot Boden best wel saai, slechts heuvelachtig en veel bos. Daarna wordt het bergachtiger en dus mooier. Het laatste stuk van Abisko tot Narvik is wel erg leuk.
Ik heb het ticket geboekt bij http://www.sj.se/

Ik ga deze reis ook doen, komende vrijdag! Ga vanuit Narvik meteen door naar Tromsø per bus. Weet inmiddels alles van de aansluitingen… :wink: Oh ja, Utrecht-Narvik doe ik ook per trein!

Hoi JaapR

Leuk! :slight_smile: Laat je je ervaring even weten? Wie weet hebben anderen er iets aan en ik heb zelf totaal geen trein/bus ervaring in Noorwegen dus ben stiekem ook nieuwsgierig.

Prettige vakantie!

Is goed Theiz! Ik heb eerder goede ervaringen opgedaan met treinreizen van Kopenhagen / Malmö naar Oslo. 1x per dagtrein (overstappen in Göteborg, perfect voor een lange tussenstop om de stad te bekijken en eventueel een duik in zee te nemen :vak02:) en 1x per nachttrein (ook met een overstap ergens aan 't begin van de avond). Treinen zijn punctueel, snel en comfortabel. Boeken via www.sj.se (Zweedse spoorwegen) gaat perfect, ook voor Deense en Noorse trajecten. Ook hier geldt: hoe eerder boeken, hoe goedkoper… Ik meld me weer als ik meer weet over Stockholm-Narvik!

Inmiddels weer terug! Prima reis gehad, wel met de nodige vertragingen. CityNightLine Utrecht-Kopenhagen had door een vastgelopen rem op een Pools rijtuig dik 2 uur vertraging, waardoor ik in Kopenhagen de overstap naar de volgende trein (naar Stockholm) niet meer haalde en dus in Stockholm te laat zou komen voor de rechtstreekse nachttrein naar Narvik. Gelukkig kon ik bij SJ heel makkelijk mijn kaartjes omboeken (telefonisch vanuit de CNL); gelukkig had ik bij het bestellen op www.sj.se gekozen voor de optie ‘Rebookable’). Ik hoefde maar ca. 50 euro bij te betalen voor een kaartje voor de latere nachttrein naar Boden plus een ticket voor de aansluitende dagtrein Boden-Narvik. Met een nieuw boekingnummer kon ik de kaartjes op station Kopenhagen zo uit de SJ-automaat trekken (voor de loketten).

Vervolgens om 14.29 een supersnelle X2000 naar Stockholm, daar 'n prima hapje gegeten en daarna om 22.12 de nachttrein in. Ik had een eigen coupé geboekt, wel 2e klas; je hebt dan een prima bed incl. beddengoed, eigen wastafeltje met stromend water, stopcontacten, leeslampje. Douche en toilet zijn op de gang. Toilet was netjes, douche zat altijd dicht als ik 'm probeerde. Er is ook een restauratie die dranken en eenvoudige hapjes verkoopt. Prima geslapen in deze trein.

't Was bewolkt weer; uitzicht was vooral veel bos en sneeuw. Ook deze trein liep vertraging op, maar gelukkig is de overstap in Boden gegarandeerd (ze wachten op elkaar). Dagtrein vanuit Boden is een vrij klassieke, korte (loc en 3 rijtuigen) intercity, met comfortabele stoelen en een buffet. Het landschap wordt gaandeweg steeds ruiger en wilder; na Kiruna, waar de trein kop maakt (en ik dus een half uur had om buiten de benen te strekken en foto’s te maken), zet die trend zich voort en zitten er ook steeds minder mensen in de trein. Het landschap wordt steeds dramatischer: een steeds bochtiger spoor wurmt zich tussen steeds steilere witte hellingen, bossen en meren door. Tot je uiteindelijk rond 18.00 uur in Narvik arriveert.

Daar haalde ik dus niet meer bus 100 van 15.52 naar Tromsø, wat oorspronkelijk mijn bedoeling was - en die normaal gesproken prima te halen is met de directe nachttrein die om 15.40 aankomt, verzekerde de dame van het vervoerbedrijf me (zie www.tromskortet.no, de halte is Narvik Jernbanestasjonen, dus de bus stopt bij het station). Dus overnacht in Narvik (Quality Hotel is vlakbij het station) en de volgende ochtend de bus (Flybussen) gepakt naar Harstad-Narvik / Evenes Airport, vanwaar ik een (dure) Widerøe vlucht naar Tromsø pakte (ik moest daar op tijd zijn vanwege een Noorderlicht-excursie, dus de bus was geen optie meer).

Terugreis werd door omstandigheden ook deels een treinreis, van Oslo naar Utrecht. Bij het zeer behulpzame Internationale loket op Oslo CS kon ik prima tickets kopen voor de reis naar Kopenhagen, met overstap in Göteborg (tip: een Railplus kaart geeft 25% korting op het traject Göteborg-Kopenhagen; die trein kan erg druk zijn, dus 1e klas is een overweging). Trein vertrok al om 7.02 uit Oslo, dus overnacht bij het Comfort Hotel dat boven het station zit (duur maar ze geven desgevraagd korting). Dinertip: Café Bacchus (www.cafebacchus.no/i/start.aspx) vlakbij Domkirken (Kirkeristen), op 5 minuten lopen van 't station. Lekker eten en heel lekker bier van microbrouwerijen!

In Kopenhagen overnacht bij een vriend, en de volgende ochtend verder (tickets online gekocht bij bahn.de, apart voor Kopenhagen-Duisburg en Duisburg-Utrecht, anders werkte de homeprint niet…). Kopenhagen-Hamburg is een leuk traject per diesel-ICE die bij Puttgarden de veerboot op tuft (wel druk, reserveer vooral!). En jawel, ook de laatste trein had weer 90 minuten vertraging door een ongeluk (dinertip; Italiaans restaurant tegenover het station, ook goed bier). Maar goed, ik kwam veilig thuis en had weer heel veel van Europa gezien, veel boeken kunnen lezen, veel mensen kunnen kijken, veel spelletjes kunnen doen en het nodige kunnen schrijven!

1 like