Treinervaring India maar dan de rustigste aub

Hoi wie weet wat een relatief rustige treinroute is in het noorden (dat dan weer wel). Ik ga met zoon India aandoen deels met chauffeur en deels met trein. Aangezien trein een crime is en ik mijn zoon van 12 niet de stuipen p het lijf wil jagen zoek ik een geschikte ervaring. Iemand raad?

Heel moeilijk. De drukte zal een beetje afhangen van het seizoen. Maar als je klasse 2A of 3A boekt is het sowieso wel rustig op de trein.

Hoi Thierry,
Je bedoelt hoe duurder hoe rustiger? Is het dan niet zo dat ook de duurdere vol gestopt worden als er geen plaatsen meer beschikbaar zijn?
groet A

De “duurdere” klasses 3A, 2A, AC CC en 1 worden niet volgestopt als er elders geen plaats meer is.
Enkel zij die een geldige reservatie hebben, mogen de wagon in.
Het is anders bij de gewone Sleeper class. Daar mogen passagiers overdag mee opstappen en plaatsnemen als ze een rit maken die minder dan vier uur duurt. Overdag kan het daar dus wel drukker worden dan 's nachts, maar een ticketje voor deze Sleeper Class is nog altijd duurder dan een 2nd seating ticket, dus de meeste Indiërs zullen voor dit laatste opteren.

Het grootste deel van een Indiase langeafstandstrein bestaat uit voornamelijk SL class wagons en slechts enkele AC wagons. De AC plaatsen zijn dus beperkter.

mijn ervaring is dat snelle (lees: minder langzame) treinen en betere klasses sneller vol zitten. Nou reserveerde ik over het algemeen hoogstens een paar dagen van te voren…

Je kunt altijd voor een TATKAL ticket gaan 3 dagen van tevoren. Dat zijn een soort noodtickets die 3 dagen van tevoren tegen een kleine meerprijs verkocht worden. Wees er dan wel direct bij als het station 's ochtends opengaat.

1 like

Ik ben een tijdje terug in India geweest en heb geen tickets in Nederland gereserveerd. Is ook niet nodig. Zorg ervoor dat je een creditcard bij je hebt. Alle treinkaartjes zijn prima online te verkrijgen. Een uitdraai, die je dan ontvangt is dan je ticket. Klasse 1 en 2 zijn echt rustige klasses en daar kan een 12 jarige prima in passen. Reis vooral s avonds, dan je lekker slapen in de trein.

Bij het zoeken van een ticket zul je vaak zien dat je op een wachtlijst komt te staan, dit is mij ook heel vaak voorgevallen. Alle keren is het mij gelukt om een plaats te krijgen waar ik voor geboekt had. Als vrouw, krijg je altijd voorrang. Ook is het lokket op het station altijd open.
S nachts op het station kan wel schokkend zijn voor je zo’n. Veel mensen slapen op de grond in de stationshallen. In de trein daarin tegen zijn de klasse 1 en 2 rustig. Je krijg dekens en een kussen+ laken.

succes

oja treinkaartjes kan je ook annuleren, je zult dan een bedrag terug ontvangen op je creditcard.

1 like