Ik kom er even niet meer uit met het reserveren op voorhand van treinen in India.
Sinds kort is een Indiaas telefoonnummer verplicht voor het maken van een reservering.
Je maakt ook profiel aan op make my trip (IRCTC) en je bent verplicht een telefoonnummer in te voeren.
Zonder is gewoon niet mogelijk. Inmiddels heb ik een account bij IRCTC maar ik kan alleen verifieren als
ik mijn telefoonnummer invul.
Wie heeft er recent online een treingeboekt in India? Of kan het ook heel goed in India zelf?
Ben een beetje bang dat de treinen van onze voorkeur dan niet meer beschikbaar zijn.
Hier staat een ‘omweg’ uitgelegd hoe je toch kunt registreren en tickets boeken zonder Indiaas telefoonnumer, ik heb het niet zelf geprobeerd. Hopelijk heb je er wat aan! Het zijn nogal wat stappen… maar staat volgens mij erg goed uitgelegd.
Ja die omweg werkt. Voor mij was de 1e helft voldoende (alleen irctc), e-mail sturen waarin je dat wachtwoord dat anders via SMS verstuurd wordt opvraagt. Kostte een paar dagen en paar mails heen en weer. Daarna gewoon betalen met Amex. Als je geen Amex hebt (maar wel Master of Visa) dan moet je ook de 2e helft gebruiken, het Cleartrip-account dat dan gekoppeld wordt aan irctc account.
Ik ben al 2x in India geweest.
je kan heel makkelijk daar je tickets regelen.
Je kan zelf naar het station gaan en je ticket kopen bij (vaak het toeristenloket) of in je hostel kunnen ze het voor een kleine bijdrage ook regelen.
Ik vond naar het station gaan zelf altijd erg leuk.
Gebeurd daar van alles, je kan alvast kijken op welk perron je moet zijn enz.
Je hebt verschillende klasse in de treinen.
1e, 2e- vaak voor toeristen. Daarna heb je nog 2 andere klasse. Voor de lokale bevolking. De 3e is de sleeper. Dit scheelt een stuk met 1e en 2e klas qua prijs maar je ligt op hetzelfde soort bankje alleen met allemaal lokale mensen om je heen. Het verschil met 2e klasse is dat je er een dekentje bij krijgt en dat de coupe afgesloten is voor de lokale bevolking.
En… er zitten afgesloten ramen in de coupe. Hierdoor kun je in de 2e klasse slecht foto’s maken van de omgeving.
En deze is juist zo gaaf!
Zo kom je kamelen tegen, olifanten, watervallen, oerwoud, woestijn, mannetjes die eten verkopen vanuit je eigen raam.
Een woord GENIETEN
Ik heb 1ste keer India daar in mijn eentje gereisd en ben overgestapt naar de sleeper. Veel leuke mensen ontmoet, zijn behulpzaam en nieuwsgierig.
Ook in de lagere klasse hebben ze bewaking rond lopen. Dus ik voelde mij erg veilig.
Waar gaan jullie heen in India?
Ik ben de 1 ste keer in het noorden geweest en het midden van India
2e keer in het zuiden.
In maart vertrek ik voor de 3e keer naar India nu naar noordoosten.
Per dag rijden er meederde treinen. Of soms heb je pech en dan moet je een dagje wachten of neem je een andere route.
Als nog meer tips of info nodig hebt…