Trein Bankok > Ayutthaya > Chiang Mai

Hoi

Ik en 3 vrienden gaan deze zomer weer naar het land van de glimlach. Nu, wij willen eerst een paar dagen acclimatiseren in Bangkok om daarna met de trein naar Ayutthaya te gaan (zaterdag 23 juli) en vervolgens Chiang Mai (zaterdagavond) .

Ik heb gelezen dat het van Bangkok naar Ayutthaya 1.30u rijden is met de trein? Welke trein moeten wij nemen en waar? En is het duur?

Verder willen we er dan die dag (zaterdag 24 juli) rondhangen in de oude hoofdstad. Is dat ver van het station? Kan er een fiets gehuurd worden? Eventueel andere tips?

s’Avonds willen wij dan graag met een nachttrein naar Chiang Mai. Hoe laat vertrekt de nachttrein? En waar te nemen en op te letten? Is het waar dat het in het weekend drukker is? Op voorhand boeken of wat?

Met treinen hebben wij nog geen ervaring in Thailand. Dus alle tips welkom!

Hartelijk dank op voorhand

[quote=“stoffeltjeee, post:1, topic:68273”]

Hoi

Ik heb gelezen dat het van Bangkok naar Ayutthaya 1.30u rijden is met de trein? Welke trein moeten wij nemen en waar? En is het duur?

[quote]

staat allemaal in die overbekende reisgids-of google voor railway.co.th of de site seat61.com die uitblinkt in trein-promotie.
hoe lang het duurt en wat het kost hangt af van de soort trein, de klasse. de ouwe houten stoptreinen duren langer-en zijn gratis voor Thai-15 hele baatjes voor de witneus. expresstreinen kosten wel 200bt+ -neem dan liever de bus.
Net zoals bij NS bestijg je een trein op een station-de meesten denken dat dat alleen het eind/kopstatiuon Hualampong mag wezen-ook al onzin-10 min later op samsen (=300.000) en 20 min later op Bangsue kan net zo goed.
Tcikets voor het nachtdeel kan je op elk station met een computer bestellen/betalen, dat is aan te raden. Ook hier (raar maar waar) hangt de prijs af van klasse, welke trein etc-reken maar op uren vertraging bij aankomst. Die treinen zijn hier al 10tallen keren uitgebreid doorgekauwd-dus zie daar.
In Ayut heb je niet eens die overbekende resigids nodig-gewoon de meute volgen-die heeft hem toch al in de hand-dus dat scheelt weer sjouwen. Je moet met een wiebelig pontje naar de overkant-langsheen die route zijn 10tallen op witneuzen gerichte eetstallen/reisburo’s die aan keep luggage doen of cycles te huur (leuk woord: jakkejaan in Thai is fiets). Maar voor je ze ziet wordt je al door 100en tuk x2 drivers aangeklampt-omdat ieder denkt dat dat volgens de reisgids voorschrift is. Na afloop kan je ook douchen-doe dat maar, denk aan je medereizigers en de Thai die allemaal vinden dat alle witneuzen stinken.
He-altijd die overbekende vragen naar hetzelfde-stel eens een doordenkvraag om de geest wat te stimuleren.

1 like

Stoffeltje,had onlangs via een (reisbureau:kao san)een dagtripgedaan naar Ayutthaya voor 650bath.Wat hebben we gezien? heel veel !!5 sites en we werden door een engelstalige gids rondgeleid.Heb er prachtige fotos aan overgehouden van die oude ingevallen tempels.Oja,het middageten was in de prijs inbegrepen!gegroet:georgessiam.

1 like

Hé merci voor de tip! Tis eigenlijk wel de bedoeling van 1 dag in Ayutthaya rond te lopen en dan s’avonds naar Chiang Mai te vertrekken met de nachttrein.
Je kan naar het schijnt een fiets huren daar om met de fiets rond te rijden?
Denk dat dat echt wel gek is daar, zo’n heel achtergelaten stad! Ik ben echt benieuwd hoe groot dat daar is.

De tempels die wij hebben bezocht liggen op een boogscheut van elkaar verwijderd!!Als je met de trein naar het noorden rijdt en je komt voorbij Ayutthaya,dan zie je er al één van die prachtige bouwvallige tempels in de verte!!g.s:chin:

Ik heb vorig jaar ook een fiets gehuurd in Ayutthaya. In de straat van ons hotel kon je al op 2 of 3 plaatsen fietsen huren. Ik weet niet meer zo goed hoe ver de tempels van elkaar af lagen, misschien is het lopend ook wel te doen, maar ik vond het superleuk om te doen :slight_smile:

Ik heb nog fotos van Ayutthaya,maar ik zou het begot niet weten,hoe ik ze naar wwz kan doorsturen!gegroet:g.s

Jammer seg…

He maar nog eens een vraagje > Ik heb op de site van de trein gekeken en ik begrijp iets nog niet: Northern Line

Die eerste kader zijn de soorten treinen en uren van vertrek vanuit bankok. Nu, zijn dat allemaal slaaptreinen?? Welke best nemen?
De onderste kader is een met de slaaptreinen en ik denk dat de prijzen er bij staan klopt dat? Maar nu is de vraag: als ik een nachttrein naar chiang mai wil nemen vanuit Bangkok welke neem ik dan? Ik vind het nog een beetje onduideljik omdat er bij die kader over de slaaptreinen nix van uren bijstaat.
Alvast bedankt voor de hulp want ik snap het echt niet…
groetjes

Je neemt de trein van 19:20pm in bkk(treinnr11 spex)en je komt s’morgens aan om 7:40am.Prijs voor ticket (2deklass=611 bathjes)kan nog een supplement gevraagd worden(indien je een bed van boven of ondere neemt,de onderste bed dacht ik kwam er 50bath bij?!?)g.s

1 like

Ha ok merci he. Nu kan ik er aan uit. Seg en valt dat mee in de trein met die airco? Best vestje meepakken zeker voor in de trein?

Stoffel,in de 2de klas is dat een fan,eerste klas zijn dat airco-compartimenten!prijzen ticket liggen duidelijk hoger!!S’nachts kan het wel frisjes zijn,als het raampje opensta,al bij al valt het nog wel goed mee!Zeg stoffel als je in Chiangmai bent en je wil een goed en degelijk guesthouse vlak aan de nightmarket,dan moet je lana guesthouse nemen(anusian market)op een scheet van de night bazaar;prijs=370bath(fan;douce+tv)(airco+douce+tv=550bath! je kunt daar s’morgens ook ontbijten!g.s

Ahzo ja. Zo’n fan dat is een windblazer zeker?
Ahja nog iets, zijn die treinen optijd? Of vroeg van tevoren al gaan wachten op de trein?

Hebt ge mss ne site waar dat guesthouse opstaat?

Stoffeltje voor u als hé!De treinen vertrekken meestal optijd in Bkk,maar soms kun je wel een vertraging van 15/20minuten hebben!Bij mij was de grootste vertraging 5 minutjes,daar gaan we niet moeilijk over doen hé stoffeltje!! het adres van het guesthouse= 41/8 soi 6 Loikroh rd cnx tel:van uit Belgie:006653275563 of vanuit bkk=gewone telefoon:053275563 webadres= www.Lannathaiguesthouse.com groetjes:georgessiam.

Georges als je een quote mee neemt in je antwoord of onderaan de pagina op reageer klikt krijg je een venster met boven in onder andere een paperclip als je hier op klikt kan je foto’s die je op je computer hebt opgeslagen plaatsen

Ja da guesthouse ziet er goed uit! Ga ik toch is bespreken met de rest. Wss best op voorhand boeken of zou het daar ook nog gaan als we daar aankomen?

Normaal is dat geen probleem stoffeltje,toen ik er was wat de bezettingsgraad maar magertjes!wanneer vlieg je Juni? ffkes=bellen in je "mooi engels"als je in Bkk bent!,de receptionist kan goed engels verstaan! En als je iets van georgessiam wilt opsnuiven(ha ha ha )ik had met mijn vriendin kamer 110.gegroet:g.s

Haha vettigen das! :teeth: nee grapke… Euhm in juli zijn wij daar. Maar ik denk dat we dat eventueel wel boeken ze. Kmoet is horen.

bedankt dirk!! we zullen dat is proberen,had gisteren (ff off topic)mijn fotos van ayutthaya op mijn computer geplaatst,met de bedoeling om er een paar te laten zien op het Thaiforum( hoe mooi wel ayutthaya wel is)groetjes:georgessiam.

Hoe was het met het geluid, George? Ik ben nogal een lichte slaper.
En hebben ze kluisje en koelkast?
:slight_smile:

Als je bedoeld van het guesthouse"Lannathai" dan viel het geluid van kamers naast je heel goed mee,als je dat wilt bedoelen met je vraag!je kunt je vensters met een hendel toedraaien,zodat het geluid van buiten niet hoorbaar is.Nee er is geen koelkast aanwezig op de "fankamers"op de bovenste verdieping waar er airco- kamers zijn,daar kan misschien een koelkast aanwezig zijn,je moet maar eens surfen op de website van het guesthouse!!conclusie:heel rustige guesthouse,op een boogscheut van de beroemde avond markt.gegroet:georgessiam.:chin: