Van 1 tot 23 mei ga ik naar Madagaskar. Is er transport van Antanarivo naar Morondava? (bus - taxibrousse) Elke dag? Om welk uur? Bestaat de maatschappij Madabus nog (website bestaat niet meer)? Wanneer is er eventueel een vlucht (op welke dag)? Is het bagagegewicht op het vliegtuig werkelijk beperkt tot 10 kg en slaat dit op de bagage die je afgeeft of op de handbagage?
Hoeveel tijd duurt de verplaatsing per taxibrousse van Morondava naar Ifaty?
Is het de moeite om naar Morondava te gaan enkel voor de baobabs of kun je die beter elders zien?
Weet niet alles precies, maar hoop dat je hier iets aan hebt.
Madabus bestaat inderdaad niet meer, is volgens mij al sinds begin 2008 failliet. Er is wel een nieuwe bus, Madasmiles, maar geen idee of die nog wel up en running is.
Taxibrousses rijden niet op een bepaald uur, maar vertrekken als ze vol zitten, de meesten wel een paar keer per dag. Of er een rechtstreekse taxibrousse is weet ik niet. Hoe lang dat je er over doet is ook moeilijk te zeggen, ligt aan het aantal overstappen, of het een goede weg is en aan het seizoen. Oja, pech aan het busje komt ook wel eens voor. Het beste is als je in Tana bent om even te gaan checken bij een van de taxibrousse stations of meestal kunnen ze je bij je verblijfadres wel informeren.
Voor de vlucht check Madagascar Air, tijden kunnen wel eens varieren. Op de vlucht van Toliara naar Diego Suarez via Morondava hebben we gewoon ons backpack mee kunnen nemen, die was zeker meer dan 10 kilo, geen problemen gehad.
Heb de Baobabs gezien vanuit het vliegtuig, heb er geen spijt van dat ik er niet ben geweest, maar dat is meer waar je interesse ligt en wat je belangrijker vindt. Heb een paar Baobabs gezien op de weg van Isalo naar Toliara en in Ifaty. Er zijn er vast en zeker meer.
Qua openbaar vervoer is het allemaal gewoon niet zo zeker, maar ja, het heeft zeker zo zijn charmes en je komt echt wel van A naar B. Ga je voor zekerheid, kun je beter een auto met chauffeur regelen of het vliegtuig nemen lijkt me.
Goede reis en veel plezier, 't is een schitterend land!
Wij zijn juni-juli afgelopen jaar naar Mada geweest en kwamen er toen ook achter dat Madabus niet meer bestaat. Madasmiles hebben we niet kunnen ontdekken…of hij moet na die tijd zijn geboren?
Er gaat een bus rechtstreeks van Tana naar Morondave, maar bedenk wel dat dit een pittige tocht is. Wij zijn van Morondave naar Antsirabe gereisd en dit helse tochtje duurde normaal gesproken 16 uur, maar wij hebben er 21 uur over gedaan omdat we 2x pech hadden onderweg. We hoorden van meerdere toeristen die ook dit ritje hadden gemaakt dat ze er ook veel langer dan 16 uur over deden. De taxibrousses zijn niet comfortabel, je kunt je benen niet strekken en je zit zo’n beetje op elkaar Laat dit niet afschrikken want het reizen per openbaar vervoer is ook een erg leuke onderneming en je hebt direct contact met de bevolking!
De reis van Morondave naar Ifaty duurt 2 tot 3 dagen en de weg schijnt in zeer slechte conditie te zijn.
De baobabs zijn erg bijzonder, maar ik weet niet of ik zo’n tocht er voor over zou hebben. Mocht je de tijd hebben raad ik je aan om ook Nationaal Park Tsingy de bemeraha te bezoeken en wat wij ook super vonden was de 3 daagse tocht over de Tsiribihihina rivier in een uitgeholde boomstam. Wij hebben vanuit Antsirabe deze 7 daagse trip geregeld en hebben bovenstaande inclusief de baobabs gezien. We eindigden in Morondave en hebben toen dus zelf vervoer terug naar Antsirabe geregeld. Was echt een geweldige week!