Afstanden

Hallo Madagangers,

Net terug van Australie en nu kunnen we ons echt bezig gaan houden met plannen voor MADA! Het is nu heel zeker dat we volgend jaar gaan!

Maar… het budget zorgt ervoor dat we creatief moeten zijn en das niet zo makkelijk in zo’n groot land en onze wensen. Wat we minstens willen zien:

• Morondava-Baobabs-Kirindy
  • Anja Community Reserve (en evt Tsaranoro Vallei)
  • Trekking in Marojejy Rainforest
  • Duiken/Snorkelen Nosy Sakatia/Tanikely (Ille aux Nattes hele gaaf maar beetje tricky met regen, wind en wolken)

Juist ja… Uiterst Noord, Uiterst West en, Midden…

We gaan waarschijnlijk de Taxi Brousses nemen icm taxi’s. Of toch een hele goedkope auto zonder gids (tja helaas weer op de centjes haha).

Nou vroeg ik me af… Kan je met een Taxi Brousse in 1 dag van Anja naar Antsirabe rijden? Of is dat erg lang/ver?

Er komen vast wel meer vragen maar voor nu even eentje…

Bedankt alvast!

Hoi Madamaki,

Jahoor, je kan in 1 dag van Anja naar Antsirabe. Het plaatsje bij Anja reserve heet Ambalavao. Van daaruit waarschijnlijk eerst een stukje naar Fianarantsoa en wellicht overstappen. Ik ben er niet zo heel bekend mee, maar in de tijd ga je dat wel halen. De meeste lokale mensen die in hotels werken ofzo zijn heel behulpzaam en wijzen je wel de beste weg.

Als je echt een duik fan bent is Nosy Tanikely een betere plek dan St. Marie / Illes aux Nattes.

je hebt vast al het één en ander gelezen en je hebt zo je redenen of zo verspreid dingen te gaan bezoeken, maar ik zou toch adviseren als je low-budget wil om wellicht in het Noorden te blijven en dan Mountain d’Ambre en Ankarana erbij te bezoeken en Marojejy. Het reizen in Madagascar gaat echt traag en is vermoeiend.

Groetjes, Wendy

Beste Wendy,

Dank voor je reactie. Weet jij of het mogelijk is om van Morondava naar Ambositra te rijden? Ik lees alleen maar verhalen over de weg Morondava-Antsirabe. Weet je ook wat de kosten ongeveer zijn voor een taxi van Morondava naar deze twee plaatsen? Lijkt me een beetje een heftige zware dag om die tocht in een taxi brousse te doen.

Bedankt alvast.

Hoi,
Je zal inderdaad in Antsirabe moeten overstappen als je met het OV gaat. Ik weet niet of je dat gaat halen in een dag. Het hangt ervan af of de taxi-brousse op tijd vertrekt in Morondava. Je kan wel een auto huren voor deze rit en het eventueel lokaal regelen in Morondava. Je moet er dan wel aan denken dat je de benzine heen en terug betaald en twee huurdagen voor de auto, want die moet ook weer terug rijden. Benzinen kost hier iets meer dan een euro per liter.

groetjes, Wendy

Hai Wendy,

Oke dus als ik het goed begrijpt kun je niet met het OV de 35 (morondava-Ambositra) nemen maar wel per auto. Is dat een rit die alleen met 4x4 kan of ook met bijvoorbeeld een simpel renaultje? We zoeken naar een route zonder vluchten en dachten aan het volgende:

Tana, Antsirabe, Miandravazo (gids rijd de auto door naar eindpunt rivier), Camp Amoureux, Morondava, via de 35 naar Ambositra, Anja/Andringitra, Ranomafana, Antsitabe, Tana.

Hi Madamaki,

Mijn reactie was wellicht onduidelijk. Ik bedoel dat je in Antsirabe moet overstappen op een andere bus, want de Taxi-brousse gaat of naar Tana of naar Antsirabe. Je kan de weg Antsirabe - Ambositra ook met een simpele auto afleggen. Het is een goede asfalt weg die prachtig slingerd door het hoogland. je kan ook zien hoe ver je komt en als je geen zin meer hebt in het laatste stukje Antsirabe-Ambositra dan doe je dat de volgende dag.

Heb je geen dagen over om naar Tsingy de Bemaraha te gaan na de Tsiribihina rivier? Echt een topper!
Je schrijft dat de gids door rijdt naar het eindpunt van de rivier, maar je bedoelt de chauffeur. Op de rivier heb je ook een gids nodig en eten, water, tenten etc.
Voor de weg vannaf Belo sur Tsiribihina of een afmeerpunt eerder langs de rivier heb je een 4x4 nodig.

Jammer dat je niet wilt vliegen, want het scheelt een boel openneer rijden en dus meer tijd om dingen te bezoeken

groetjes, Wendy

Hai,

Haha we begrijpen elkaar echt niet :slight_smile:
Umm hoe leg ik het uit. Als je op de kaart kijkt (google) dan gaat er een weg vanaf Morondava naar het oosten. Als je dan naar Antsirabe wil dan ga je na een aantal kilometers naar links (noorden, richting Miandravazo) máár volgens de google kaart gaat de weg ‘35’ ook rechtdoor naar net iets onder ambositra. Over die weg kan ik verder niets vinden. maar lijkt me leuker dan 2x over dezelfde weg.

We zouden dolgraag de Tsingys doen maar mijn man en ik beginnen zelfs al terug te krabbelen (hele Mada-droomreis) omdat we de boel niet in het budget krijgen :frowning: Vandaar dat we maar blijven zoeken naar alternatieve routes. Isalo, Tsimanampetsotsa en Marojejy zijn al (snik snik) van het lijstje. Nosy Be is nog een twijfel…

Land op zich is niet zo duur maar die vliegtickets hakken er in en als we dan het ‘goedkope’ seizoen wagen (januari-maart) dan zijn de Tsingys al helemaal niet te bereiken en is het ook snikheet.

:slight_smile: wat een luxeproblemen he, hahaha.

Hi,

Nu weet ik welke weg je bedoeld. Dat is geen weg ook al lijkt het een weg op de kaart.
De “gewone” weg volgen via Antsirabe is de enige optie.

Succes met het inpassen in het budget. Wellicht 1 binnenlandse vlucht overwegen van Morondava naar Tulear en dan pover de N7 terug naar Tana en Antisrabe. Deze gaat alleen niet elke dag en in 2013 kost een vlucht ongeveer €200 PP.

Wendy