Madagascar Noord of West?

We moeten een keuze maken tussen het Noorden en Westen.
Met het noorden bedoel ik dan richting Ankarana -Ankarana Nationaal Park- Amberbergen-Nosy Be.
Met het westen bedoel ik richting Miandrivazo - Tsiribihinarivier-Bekopaka - Avenue du Baobab - Morondava
Met de trein van Fianarantsoa - Manakara lijkt ons ook erg mooi.

We gaan in iedergeval naar het zuiden.

Wat raden jullie ons aan,wat moet je gezien hebben. Helaas hebben we maar 25 dgn voor de reis.

[URL=“http://www.wereldwijzer.nl/newthread.php?do=newthread&f=878#”]

[URL=“http://www.wereldwijzer.nl/newthread.php?do=newthread&f=878#”]

Ik ben vorig jaar vaak (tot. 3maand) professioneel naar Madagascar gereisd en heb dan ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om er met mijn echtgenote in augustus op vakantie te gaan. Het noorden (rond Diego) is zeker mooi maar je hebt niet de variatie die je kan vinden als je vanuit de hoofdstad over land naar het Westen trekt. Binnenlandse vliegtuigtickets (noorden en Nosy be) zullen ook zwaar doorwegen in je budget. Prijs van 2 tickets huur je bijna 4x4 met chauffeur voor een hele week. Omdat ik lokaal ondertussen wat mensen ken heb ik onze reis helemaal zelf geregeld. Tana > Antsirabé > Miandrivazo > afvaart Tsiribihina (eigen boot voor ons alleen crew van 6pers.(onze gidse inbegrepen) voor ons 2) ondertussen reed onze chauffeur met de 4X4 over land tot aan de aankomst in Belo sur Tsiribihina. Vandaar naar Bekopaka (Tsingy’s niet te missen natuurwonder) > Morondava > Antsirabé > Tana > Brickaville (einde 4x4)> Canal de Pangalanes in Réserve en hotel Palmarium (prachtig) > met boot naar Tamatave > Bus en ferry naar Sainte Marie (laatste 6d.verbleven) walvissen bekijken uniek. Vliegtuig terug naar Tana. Totaal 23d.
Voorzie minstens één reservedag op het einde. Onze terugvlucht naar Tana op zaterdagmiddag werd gecanceld (panne) en dus verplicht nacht langer op Ste Marie. Gelukkig had ik zoiets voorzien en konden we zondagavond zonder problemen onze vlucht naar parijs nog halen. Sommige toeristen die connectie hadden zaterdagavond hebben nieuwe tickets mogen aankopen voor een andere vlucht.

Voor afvaart Tsiribihina is september de limiet. In october staat het waterpeil vaak te laag om nog afvaarten mogelijk te maken.
Nog dit, de heen en terugvluchten naar Mada zijn veruit het duurst in de reis. Ik kan iedereen alleen maar aanraden om alle verlofdagen bijeen te sparen en ter plekke zo lang mogelijk te blijven. De verblijfkosten ter plekke kan je naar onze normen heel goedkoop houden.
Als je adressen/contacten wil laat maar iets weten.

Je gaat in alle geval een unieke ervaring tegemoet.

Groetjes

1 like

Ik raad het westen aan.
De Avenue de baobab en de Grand Tsingy de Bemaraha zijn echt unieke wereldwonderen. heerlijk klauteren door het park.
Als je houdt van rust, stilte en out in the country en kamperen is de riviertocht echt super. ik heb genoten van een kampvuur en miljoenen sterren met een gevoel heel heel er weg van de gewone wereld te zijn.

De Mountain d’Ambre vind ik niet zo geweldig als Andsibe en/of Ranomafana en de Tsingy bij Ankarana zijn klein.
Nosy Be is wel the hot spot voor duiken, maar ook duurder dan de rest van Madagascar.
Mijn voorkeur gaat dan wederom uit naar St. Marie, zeker als je in de walvissen tijd komt half juni-half Sept.

Succes met kiezen,
Wendy

Hallo Madagascarok,

Vorig jaar ben ik met een groepsreis in Madagascar geweest en het is inderdaad een prachtig land. Dit jaar ga ik heel erg anders heen, maar wil heel graag nog eens terug…misschien volgend jaar wel. Ik heb namelijk de avenue de Baobab niet gezien en de Tsingy wil ik ook nog zien. Zit gewoon een beetje rond te kijken op internet (erg he, ga eerst nog ergens anders heen dit jaar!), maar ik vroeg me af of je van Morondava naar Antsirabe bent gereden? En hoe lang heb je hier dan overgedaan. Vaak lees je dat mensen het vliegtuig pakken, maar ben niet zo van 't vliegen (zeker geen binnenlandse vluchten met MADair…) en daarnaast zou ik ook wel kijken naar het budget. Rijden is dan het goedkoopste denk ik…

Ik hoor het wel!

Hallo Glen,

ben juist terug van Madagascar.
Wij zijn van Morondave naar Antsirabé gereden. Ongeveer 500km, reken op een volle dag rijden. Morondave naar Antananarivo haal je niet in één dag. Wij hebben gedurende de hele vakantie heel wat kilometertjes afgemaald maar met een chauffeur heb je alle tijd om zelf rond te kijken en foto’s te nemen. Ik raad iedereen af om zelf te rijden in Madagascar. Veel leuker om gereden te worden en zelf rond te kijken. En zoals door velen reeds gezegd, je krijgt van de lokale gidsen en/of chauffeurs een hele hoop uitleg die je niet in de boeken vind. Voor de prijs hoef je het niet te laten. De meeste wagens (en zeker de grotere 4x4’s) worden verhuurd inclusief chauffeur (eten/drinken/overnachten inbegrepen).
Hieronder enkele foto’s van de auto en kaartje met onze reis. Enige vlucht was van Sainte Marie terug naar Tana. Lokale vluchten zijn schrikwekkend duur en voor de prijs van 2 tickets heen en terug (600 à 700€) kan je ongeveer een week auto+chauffeur huren.

Laat maar weten als je meer info wil

1 like

Is dat nog steeds zo?

Ik wil een stukje noorden doen (Diego, d’Ambre en Ankarana, etc.) tot en met Mahajanga. Vandaar uit wil ik nog richting Morondava en via de Highlands en eventueel een stukje oost kust naar Tana.

Denk je dat ik goedkoper uit ben met 4x4 + chauffeur; bijvoorbeeld van Tana naar Diego? Of Mahajanga > Tana , dan wel Morondava > Tana, dan wanneer ik daar binnenlandse vluchten voor zou boeken?

De site van MADair zegt helemaal niets.

Heel benieuwd

Hi,
Voor vluchtprijzen kan je op airmadagascar.com kijken. KLopt dat een retourtje van een binnenlandse vlucht rond de €400 is.
Als je wilt weten wat autohuur kost kijk dan op de webpagina’s van diverse reisbureaus of vraag een offerte aan.

Je moet er wel aan denken als je bijvoorbeeld een enkele reis met de auto van Antananarivo naar Diego maakt dat de auto terug naar Antananarivo moet en je daarvoor ook de benzine en de huurdagen moet betalen.
vaak reizen mensen toch wel zo met een huurauto+chauffeur en vliegen dan terug naar de hoofdstad vanuit Diego, Tulear of een andere kustplaats en vervolgen weer hun reis.

groetjes, Wendy

Thanx. Het is nou eenmaal zo’n groot en fascinerend land. en ik heb maar en maand.

Zou jij dan aanraden : Noord/noordwest + Tana en de highlands?

of West/zuidwest + Tana en de highlands?

We hebben beide geen rijbewijs en willen eigenlijk alles beleven.

Hoi,

Ik zou het westen doen met de Tsiribihina rivier en de Tsingy de Bemaraha. Deze Tsingy zijn 10x meer indrukwekkend dan de kleinere Tsingy in het Noorden. Als je wilt duiken is het Noorden wel het interessants en ga dan naar Nosy Be.
Dan de zuidroute van Tulear naar Tana met de highlands of andersom. Zeer diverse en prachtige landschappen. Ruige bergen in Andrigitra en isalo NP. Tropisch regenwoud in Ranomafana. je kan eventueel de trein naar Manakara vanaf Fianarantsoa er nog in plakken. Prachtige, maar lange rit, maar als je van treinen houdt zeer de moeite waard, maar een auto gaat sneller.
Als je een maand hebt kan je nog een stukje naar het Oosten met Andasibe. Al je in het walvissen seizoen komt (July t/m half Sept) dan is saint marie zeer de moeite waard. Magnifieke beesten om te observeren.

groetjes, Wendy

Genoteerd !

Thanx .